علی‌اصغر محمدی: پس از وقوع حوادث رانندگی در جریان سفرها و اردوهای دانش‌آموزی که آخرین مورد حادثه محور بندرعباس - داراب بود و۷ دانش‌آموز کشته و تعدادی مصدوم شدند، وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی مرکز ۲۴ساعته کنترل سفرهای دانش‌آموزی با هدف جلوگیری از خطرات در سفرها و اردوهای دانش‌آموزی به‌صوت متمرکز طی هفته آینده در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

اردوی دانش آموزی

سيدمحمد بطحايي در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد: مركز كنترل سفرهاي دانش‌آموزي به‌صورت متمركز و 24ساعته همه سفرها از مبدا تا مقصد را از حيث رعايت مقررات و ضوابط مشتمل بر نكات ايمني، مسير حركت، ساعت مجاز حركت، تغيير رانندگان در موعد مقرر و توقف‌هاي لازم براي استراحت دانش‌آموزان را توسط بارزسان مركز از طريق سرپرست و راهنماي اردو و همچنين رانندگان خودروها كنترل مي‌كند.

وي با بيان اينكه شرايط اقليمي راه‌ها نيز پس از تماس با مراجع ذيربط، به سرپرست اردو و رانندگان اطلاع‌رساني مي‌شود، گفت: اگر احساس شود خطري دانش‌آموزان را در يكي از سفرها تهديد مي‌كند، آن سفر را لغو مي‌كنيم.

وزير آموزش و پرورش توضيح داد: با راه‌اندازي اين مركز شماره تماسي نيز در اختيار دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنان قرار مي‌گيرد تا درصورت نياز به اطلاعات بيشتر و يا اطلاع‌رساني از نحوه برخورد رانندگان و خطاهاي احتمالي امكان‌پذير باشد. همچنين خطاهاي احتمالي از اين طريق به مراجع ذيربط اعلام مي‌شود تا امكان عكس‌العمل از سوي آن مراجع نيز فراهم شود.

بطحايي با اشاره به اينكه درباره مركز كنترل سفرهاي دانش‌آموزي با پليس نيز هماهنگ شده تا با دريافت اطلاعات از سوي دانش‌آموزان يا سرپرست و راهنماي اردو، نسبت به رسيدگي تخلفات راننده يا توقف خودرو اقدام شود.

به گفته وي آيين‌نامه اردوهاي دانش‌آموزي نيز پس از بازنگري براي تصويب به شوراي‌عالي آموزش و پرورش فرستاده مي‌شود، البته دستورالعمل تكميلي براي اردوهاي دانش‌آموزي راهيان نور كه از 2هفته آينده شروع مي‌شود، تدوين و ابلاغ شده‌است.
وزير آموزش و پرورش توضيح داد كه در بازنگري‌ آيين‌نامه اردوهاي دانش‌آموزي از نظرات كارشناسي دستگاه‌هاي ديگر ازجمله پليس راهور و وزارت بهداشت نيز استفاده مي‌شود و موارد مدنظر آنها نيز در ضوابط لحاظ خواهدشد.

  • كاهش نرخ تلفات با شروع آموزش از مدارس

همچنين وزير آموزش و پرورش ديروز در همايش ملي طلايه‌داران فرهنگ ترافيك كه با حضور بيش از 6 هزار دانش‌آموز هميار پليس در ورزشگاه 12هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد، گفت: تقويت مهارت‌هايي كه دانش‌آموزان در زندگي فردي و اجتماعي به آن نياز دارند، يكي از مهم‌ترين وظايف آموزش و پرورش است. زمان تحصيل بهترين فرصت براي آموزش مهارت‌هاي ترافيكي است كه با اين آموزش‌ها مي‌توانيم نرخ تصادفات را در جامعه كاهش دهيم.

وي افزود: بچه‌ها بايد مهارت‌هايي را تمرين كنند كه در زندگي به آنها نياز دارند، مهارت حفاظت از خود در برابر تهديدهايي كه در زندگي اجتماعي وجود دارد، جزو مهم‌ترين مهارت‌هاست. دانش‌آموزان بايد بياموزند كه چه خطراتي جسم و روح آنها را تهديد مي‌كند، اين خطرات را بشناسند و بدانند چگونه خود را از اين خطرات دور نگه دارند و صدمات آن خطرات را نسبت به‌خودشان و ديگران كاهش دهند.

بطحايي يكي از مهم‌ترين اين خطرات را خطرات تهديدكننده ايمني سفرها برشمرد و گفت: شايد يكي از مهم‌ترين خطرات ناشي از پيامدهاي زندگي در جوامع توسعه يافته خطرات سفرهاي درون شهري و جاده‌اي است، امروز رعايت نكات ايمني در سفرها در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي بسيار مؤثر است.

وزير آموزش و پرورش با اعلام آمادگي اين وزارتخانه براي ارائه آموزش‌ها و مهارت‌هاي لازم در اين زمينه به دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنان گفت: آموزش و پرورش مي‌تواند اين آموزش‌ها را در برنامه رسمي خود بگنجاند تا سهم قابل توجهي در كاهش صدماتي ايفا كند كه هر روز شهروندان به‌دليل رعايت نكردن فرهنگ ترافيك جان خود را از دست مي‌دهند.

به گفته وي بسترهاي لازم براي سرعت بخشيدن به يادگيري اين مهارت‌ها و آموزش‌ها در آموزش و پرورش فراهم شده و يك شبكه اختصاصي در آموزش وپرورش براي ارائه آموزش‌هاي مورد نياز براي دانش‌آموزان و اولياي آنان با كمك متخصصان در حال راه‌اندازي است. بطحايي افزود: بياييم به‌صورت مستمر و مداوم اين مهارت‌ها را در جامعه تمرين كنيم تا نرخ تصادف را كاهش دهيم. بدون مشاركت همه جانبه همه دستگاه‌هاي زيربط اين آموزش‌ها را نمي‌توان مؤثر خواند. اين يك ماموريت ملي است و با همكاري همه اقشار و دستگاه‌ها در آينده نه چندان دور خواهيم توانست نرخ تصادفات را كاهش دهيم.

  • كاهش 577 نفري جان‌باختگان سوانح رانندگي

فرمانده نيروي انتظامي در همايش ملي طلايه داران فرهنگ ترافيك گفت: در سال96 تاكنون نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 577نفر كمتر جان خود را از دست داده‌اند كه اين به‌معناي كاهش 4درصدي جان‌باختگان سوانح رانندگي است كه بايد اين روند كاهش را افزايش دهيم.

سردار حسين اشتري در جمع خبرنگاران اعلام كرد: هدف از برگزاري اين همايش ارتقاي بيش از پيش فرهنگ ترافيك در كشور است و پليس در موضوعات ترافيكي با مردم مشاركت فعالي دارد. به هر ميزان كه مردم و مسئولان در امر ترافيك با پليس همكاري كنند، تصادفات و جان‌باختگان ناشي از آن نيز كاهش پيدا مي‌كند.

وي افزود: ارتقاي فرهنگ ترافيك و كاهش سوانح رانندگي و تلفات ناشي از آن مستلزم همكاري و تعامل بسيار خوب همه دستگاه‌هاي مسئول و نيز مشاركت مردم است، البته نقش اطلاع‌رساني و آموزش همگاني نيز در اين امر بسيار مؤثر است.

فرمانده ناجا با تشكر از همكاري دانش‌آموزان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش گفت: آموزش‌هاي لازم از سوي همكاران و مربيان به همياران پليس ارائه مي‌شود و وظايفشان نيز مشخص است؛ يكي از مهم‌ترين وظايف همياران پليس اين است به راننده خودرو كه عمدتا والدين‌شان هستند هنگام رعايت نكردن قوانين تذكر مي‌دهند.

  • استفاده از ظرفيت اقشار فرهنگي در اولويت پليس

رئيس پليس راهور با تأكيد بر اينكه آموزش همگاني باعث توسعه فرهنگ رانندگي مي‌شود، گفت: استفاده از ظرفيت اقشار فرهنگي در اولويت پليس است.

سردار تقي مهري در همايش ملي طلايه‌داران ترافيك با بيان اينكه ارتقاي فرهنگ ترافيك يكي از مهم‌ترين اقدامات پليس راهور است و آموزش همگاني باعث توسعه فرهنگ رانندگي مي‌شود، خاطرنشان كرد: استفاده از ظرفيت اقشار فرهنگي در اولويت پليس است. وي با اشاره به همكاري خوب با آموزش و پرورش تصريح كرد: هم‌اكنون بيش از 10ميليون هميار پليس، 12هزار راهور محله و 100هزار هميار ترافيك با پليس همكاري دارند.

کد خبر 384675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha