یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

حادثه ناشی از شیطنت در میان دانش‌آموزان جزء اجتناب‌ناپذیری از حوادث در مدارس است. از شایع‌ترین حوادث مدرسه خونریزی بینی است.

آرزو دهقانی، کارشناس ارشد آموزش پزشکی در اين باره به همشهري گفت: برخي از دانش‌آموزان حين بازي و حتي حين فعاليت به‌دليل زمين خوردن يا اصابت جسم به بيني، دچار خونريزي از بيني مي‌شوند. به‌علت نزديك بودن عروق خوني به پوسته مخاطي، بيني كودكان با كوچك‌ترين تحريكي دچار پارگي مي‌شود. بنابراين خونريزي بيني در آنها شايع‌تر است. خونريزي بيني در كودكان را به‌راحتي مي‌توان در منزل يا مدرسه تحت كنترل در آورد و از بروز مجدد آن جلوگيري كرد.

براي كنترل خونريزي بيني دانش‌آموزان در مدرسه نكاتي كه در ادامه مي‌آيد را رعايت كنيد: داخل بيني كودك چيزي همچون پنبه و دستمال نگذاريد، سر كودك را در ظرف يا دستشويي به سمت بالا و جلو خم كنيد، با دو انگشت، بيني را از بالاترين قسمت كه استخواني نيست به‌مدت 10دقيقه محكم فشار دهيد، سر كودك را نگه داريد تا حين خونريزي از بيني به عقب خم نشود، اگر بعد از اين‌ مدت با برداشتن انگشتان خونريزي ادامه پيدا كرد، احتمالا يك لخته بزرگ در داخل بيني وجود دارد؛ در اين صورت كودك بايد با يك فين شديد لخته را از جا كنده و خارج كند و دوباره به‌مدت 10 تا 12 دقيقه بيني را فشار دهيد و درصورت قطع نشدن خونريزي با اين اقدامات بايد به پزشك مراجعه كنيد.

در عين حال والدين دانش‌آموزان بايد از سنين پايين به كودك خود نحوه بند آوردن خونريزي از بيني را آموزش دهند يعني مثلا به كودك بگويند در زمان خونريزي از بيني بايد آرام و صاف نشسته و سرش را بالا بگيرد و اين كار را تمرين كند. از سوي ديگر به فرزند خود ياد بدهيد كه ناخن‌هايش را كوتاه نگه‌دارد، بيني خود را دستكاري نكند، محكم فين نكند و در زمان ورزش مراقب صورت خود بوده و به‌صورت همكلاسي‌هاي خود ضربه نزند.

  • در چه زماني بايد سريعا به پزشك مراجعه كرد؟

درصورتي كه كودك به سختي نفس مي‌كشد، اگر بيني كودك شكسته است، اگر كودك جسمي را در بيني خود فرو برده است، اگر خونريزي متوقف نشد، اگر همزمان در جاهاي ديگري چون لثه يا گوش خونريزي دارد و اگر كودك بيش از حد معمول و هر دفعه بيش از 15دقيقه خون دماغ مي‌شود حتما بايد سريع به پزشك مراجعه كرد.

کد خبر 385113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha