جمعه ۱۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برپایی کنسرت‌های مختلف و اتقاقات متعددی که در یکی دو هفته اخیر در حوزه موسیقی رخ داد، سبب شد تا یکی از پربارترین این مراسم چندان ارج و قرب رسانه‌ای پیدا نکند و به بوته فراموشی سپرده شود

نشست ایکوم موسیقی که دوشنبه 5 آذر در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد، با تجلیل از استاد رامبد صدیف و برخی اتقاقات دیگر همانند انتشار تمبر یادبود از دو بزرگ موسیقی (وزیر و صبا) به کار خود پایان داد.

شاید مهمترین بخش این برنامه همانا تقدیر از استاد رامبد صدیف بود، جایی که شهرام ناظری در سخنانی از این مرد کهن عرصه آواز ایرانی سخن گفت و افزود: آواز ایرانی سالهاست که جنبه‌های حماسی و روایی خود را از دست داده  و صدیف جزو معدود کسانی است که با استادی کامل ‌آن را حفظ کرده است و با خلاقیت ویژه خود وتکیه بر سنت ها آن را ارائه می‌کند.

وی گفت اگر چه من به شکل مستقیم از محضر استاد صدیف کسب فیض نکردم اما همه گاه صدا و آثار هرچند اندک ایشان الگوی مناسبی برای من در مسیری که برای آواز ها ی حماسی طی کرده ام بوده است.

پس از سخنان ناظری از استاد صدیف دعوت شد تا به جایگاه آمده و لوح تقدیر ایکوم موسیقی را برای عمری تلاش در جهت حفظ ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی دریافت کند. دراین نشست همچنین از دو ماسک استاد صدیف و استاد حسین دهلوی پرده برداری شد و از فوزیه مجد آهنگساز و پژوهشگر نامی موسیقی ایران تجلیل به عمل آمد.

 گزارش همشهری‌آنلاین حاکیست استاد صدیف در سالهای پایانی دهه 60 به همراه مجید کیانی چهارگاهی خواند و انتشارعمومی داد که  به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این فن از جمله بهترین چهارگاههای خوانده شده در صدسال اخیر موسیقی آوازی ایران بوده است.

برخلاف عرف رایج موسیقی آوازی که عمده آنها راوی دو مکتب اصفهان و تهرانند، صدیف راوی مکتب تبریز در موسیقی آوازی است و از معدود آوازخوانانی است که با صدای حماسی و پر و پیمانش روایت استاد زنده یاد سلیمان خان امیر قاسمی را در آواز ایرانی زنده نگه داشته است و آنگونه که بکی از شاگردانش نقل کرده است، از آ‌وازهای وی صدها ساعت ضبط شده تا روایت این چهره نامی عرصه موسیقی آوازی در آینده ای نه چندان دور به عرصه‌های عمومی‌تری راه یابد.

پس از این برنامه سید محمد بهشتی و محیط طباطبایی درباره فعالیت‌های ایکوم بین‌الملل و رابطه َآن با موزه‌ها سخنانی گفتند و اردشیر صالح پور از فعالیتهای کمیته موسیقی و کمیته هنر سخن گفت.

علیرضا قلی‌نژاد (مدیر کل بافت‌های تاریخی کشور) درباره موزه آواها و نواها در شیراز که دو سال قبل به همت پیمان سلطانی آماده بهره برداری شده بود سخن گفت و افزود که از این نوع بناها باید در سراسر کشور ایجاد شود تا فرهنگ توجه به مواریث فرهنگی در تمامی حوزه ها فزونی گیرد.

سپس پیمان سلطانی، اهنگساز و رهبر ارکستر ملل و ریاست کمیته موسیقی ایکوم و بانی برگزاری این نشست ‌درباره فعالیت‌های کمیته موسیقی و نمایندگی بین‌المللی سیم سیم (cimcim) به نکاتی اشاره کرد و گفت که این رخداد درنوع خود امری مهم است و می‌تواند بناگذار برخی تحولات فکر و فرهنگی در حفظ مواریث گذشتگان در حوزه موسیقی شود.
محمد منتشری، سهیل محمودی، احمدی، رئیس نظارت و ارزشیابی دفتر امور موسیقی ارشاد و سید عباس سجادی، رئیس موسسه نغمه شهر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از جمله حاضران دراین نشست بودند که با مجری‌گری  علیرضا پورامید برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از عکسهایی که کمیته موسیقی جمع آوری کرد به نمایش گذاشته شد و نیز نشریه‌ای چهار صفحه‌ای با عنوان « چنگی» در چهار صفحه توزیع شد.

تمبر استاد علیلنقی وزیری و ابوالحسن صبا [انتشار تمبر وزیری و صبا در نشست ایکوم] نیز رونمایی شد که به گفته سلطانی چاپ این تمبرها متوقف نشده و قرار است تا پایان سال دهها تمبر دیگر از موسیقی دانان بزرگ هم انتشار یابد.

کد خبر 38522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز