یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) دومین روش ژن‌درمانی برای یک نوع سرطان خون تایید کرد.

gene therapy

به گزارش هلث‌دی نیوز این درمان جدید به نام «یسکارتا» Yescarta یا axicabtagene ciloleucel برای نوعی سرطان خون به نام «لنفوم سلول بی» است.

این درمان یک درمان از طریق گیرنده آنتی‌ژنی کایمریک سلول تی (CAR-T) است و دومین مورد از چنین درمان‌هایی است که اف‌دی‌ای مجوز استفاده از آن را می‌دهد. این سازمان در ماه اوت یک سلول‌درمانی CAR-T مشابه را برای کمک به مقابل یک لوکمی یا سرطان خون کودکان تأیید کرد.

این اقدام اف‌دی‌ای مرحله جدیدی در مراقبت پزشکی را آغاز می‌کند که در آن ژنتیک برای ایجاد درمان‌های جدید استفاده می‌شود.

دکتر اسکات گاتلیب، رئیس اف‌دی‌ای در یک بیانیه این خبری گفت: «امروز نقطه عطف دیگری در ایجاد یک پارادیم کاملاً جدید علمی برای درمان بیماری‌های وخیم است. ژن‌درمانی فقط در طول چند دهه از یک تصور امیدبخش به یک راه‌حل عملی برای درمان اشکال مرگبار و عمدتاً درمان‌ناپذیر سرطان بدل شده است.»

دکتر آرمین قبادی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و متخصص سرطان با این نظر موافق است: «هر دوز یسکارتا یک درمان شخصی‌شده است که برای تأثیرگذاری بر دستگاه ایمنی خود بیمار ایجاد شده است تا به مبارزه با لنفوم کمک کند. سلول‌های T، یک نوع سلول سفید خونی گردآوری می‌شوند و طوری تغییر ژنتیکی داده می‌شوند تا دارای ژنی شوند که سلول‌های سرطانی لنفوم را هدف قرار می‌دهد. هنگامی‌که این سلول‌ها تغییر داده شدند، دوباره به بدن بیمار تزریق می‌شوند.»

تأیید اف‌دی‌ای بر اساس یک کارآزمایی بالینی چندمرکزی بر روی بیش از ۱۰۰ بیمار است. میزان فروکش کامل بیماری پس از درمان با یسکارتا ۵۱ درصد بود.

یسکارتا مانند هر درمانی خطرات خود را هم دارد. بر ازجمله اثرات جانبی بالقوه جدی این دارو بر اساس گزارش اف‌دی‌ای نشانگان آزادی سایتوکین (CRS) است که می‌تواند باعث تب بالا و علائم شبیه آنفلوانزا و اثرات سمی عصبی شود. هم CRS و هم اثرات سمی عصبی ممکن است مرگبار شوند. از دیگران اثرات جانبی احتمالی این درمان می‌توان به عفونت، کاهش شمار سلول‌های خونی و تضعیف دستگاه ایمنی اشاره کرد.

کد خبر 385817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha