چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: فروش پشم گوسفند یک منبع درآمد خوب برای افرادی است که در شهرستان‌های مختلف زندگی می‌کنند و می‌توانند با گله‌دارها و چوپان‌ها ارتباط بگیرند.

گوسفند
  • مرحله‌‌ی اول: ارتباط با گله داران

«علي بابالويان» از افرادي است كه در زمينه‌ي فرآوري و فروش پشم گوسفند و بز فعاليت مي‌كند و اين شغل را موروثي مي‌داند.

او دوش به دوش پدرش تمام فوت و فن‌هاي مربوط به اين كار را در عرض سه سال ياد گرفت و در شانزده سالگي دست به يك كسب و كار مستقل زد:«خيلي‌ها فكر مي‌كنند فرآوري پشم گوسفند و بز كار ساده‌ و بي‌اهميتي است.

اما بايد بگويم اين كار، سود خوب و درآمد قابل توجهي دارد به شرطي كه خريدار خودتان را پيدا كنيد. در كنار سوددهي، اين شغل به سرمايه‌ي اوليه‌ي زيادي نياز ندارد اما داشتن اطلاعات كافي هميشه حرف اول را مي‌زند.

شما در حقيقت يك واسطه هستيد براي اين‌كه پشم‌هاي آماده‌ي استفاده را از گله‌داران بخريد و پس از فرآوري، به دست مشتري‌ها برسانيد. بنابراين در مرحله ي اول بايد بتوانيد از پس ارتباط گرفتن با چوپان‌ها و خريداران پشم بز و گوسفند بربياييد.

ايجاد يك همكاري دو سويه با اين افراد زياد سخت نيست آن‌ها اگر شما را بشناسند كارتان روي غلتك افتاده و ديگر نيازي نيست براي خريد پشم گوسفند زحمت زيادي را متحمل شويد.»

  • مقدار اندكي تجربه با چاشني روابط عمومي

فرآوري پشم گوسفند نيازمند اطلاعات خاصي نيست افرادي كه دست به اين كسب و كار مي‌زنند بايد روابط عمومي خوبي داشته باشند تا چوپان‌ها در فصل پشم چيني، پشم گوسفندان خودشان را تنها به آن‌ها بفروشند:« اين شغل به مقدار اندكي تجربه نياز دارد آن هم به خاطر اين‌كه افراد بتوانند جنس پشم مرغوب را از پشم نامرغوب تشخيص دهند.

به علاوه ، ارتباط داشتن با چوپانان شهرستان‌هاي مختلف براي خريد پشم گوسفندان‌ اهميت زيادي دارد.»

بعد از خريد پشم گوسفند بايد به فكر فروش آن بود. مشتري‌هاي آقاي بابالويان تعدادشان زياد است كه آن‌ها را معمولا در بين لحاف‌دوزها و بافنده‌هاي فرش مي‌توان پيدا كرد بنابراين او وهم صنف‌هايش براي جذب مشتري دلشوره ندارند:«مشتري‌هاي ما لحاف دوزي‌ها، تشك‌دوزي‌ها و فروشنده‌هاي الياف طبيعي به اضافه‌ي قاليباف‌ها هستند.

معمولا افرادي كه زير نظر صنف نساجي كار مي‌كنند از ما پشم آماده شده خريداري مي‌كنند.

اين كار را در تمام استان‌ها و شهرها مي‌توان راه‌اندازي كرد اما معمولا افرادي كه دوست دارند سود بيشتر و بهتري ببرند در غرب كشور و نزديك تبريز كارگاه‌شان را داير مي‌كنند چرا كه تعداد قاليباف‌ها و افرادي كه به پشم مرغوب و نامرغوب نياز دارند در اين قسمت بيشتر هستند.»

  • مشتري پشم مرغوب و نامرغوب با هم فرق دارد

در اين قسمت از آقاي بابالويان مي‌پرسيم كه پشم مرغوب و نامرغوب چه تفاوت‌هايي با هم دارند و آيا هر كدام مشتري مخصوص به خودش را دارد؟
«پشم مرغوب را مي‌توان از رنگ و جنس آن تشخيص داد. معمولا پشم‌هاي خوب، سفيد رنگ هستند و وقتي ما آن‌ها را بعد از شست و شو در آفتاب پهن مي‌كنيم راحت‌تر خشك مي‌شوند.

اين نوع پشم‌ها بيشتر اطراف استان كرمانشاه يافت مي‌شود. آن‌ها نرم و سبك هستند و مشتري‌هاي مخصوص به خودش را دارد.

شما به عنوان فردي كه پشم خام گوسفند را آماده‌ي فروش مي‌كند بايد بدانيد چه نوع پشمي را به كدام خريدار بفروشيد.

معمولا پشم‌هاي مرغوب و با كيفيت را لحاف و تشك‌دوزي‌ها از ما خريداري مي‌كنند، اما جنس نامرغوب و زبر هم مشتري خودش را دارد.

معمولا قاليباف‌ها از اين نوع پشم براي بافتن قالي‌هايشان استفاده مي‌كنند.» با توجه به صحبت‌هاي آقاي بابالويان مي‌فهميم كه خريدار پشم با كيفيت، بيشتر از انواع نامرغوب آن است بنابراين لازم است افرادي كه اين شغل را انتخاب مي‌كنند در جست و جوي پشم مرغوب بيشتري باشند تا سود بيشتري ببرند.

اگر مي‌خواهيد يك فروشنده‌ي پشم گوسفند باشيد بايد بدانيد هر چقدر پشم با كيفيت بيشتري بخريد مشتري خارجي بيشتري جذب محصول شما خواهد شد و مي‌توانيد پول بيشتري به جيب بزنيد.

  • از شست و شو تا حلاجي

شايد تا به اين‌جا براي‌تان اين سوال پيش آمده باشد كه آقاي بابالويان و همكارانش بعد از خريد پشم از گله‌داران چه بلايي سر پشم‌ها مي‌آورند تا آماده‌ي فروش شوند.

در اين صورت پيشنهاد مي‌شود زير و بم شغل فرآوري پشم گوسفند را از زبان خودش بخوانيد:« ما بعد از اين‌كه پشم گوسفند و بز را از گله‌دار خريداري مي‌كنيم آن را به كارگاه‌مان آورده و مي‌شوييم.

شستن پشم كار هر كسي نيست چرا كه اين محصول وقتي آب مي‌خورد سنگين شده و افراد عادي نمي‌توانند از پس شست و شوي كامل آن بر بيايند. براي شست و شوي آن‌ها ما از زور بازو و يك دستگاه كمك مي‌گيريم.

به اين ترتيب كه پشم‌ها به صورت سنتي درون حوضچه‌هايي شسته شده و سپس ما آن‌ها را در آفتاب پهن مي‌كنيم تا خشك شوند. بعد از آن، وارد مرحله‌ي حلاجي مي‌شويم. در اين قسمت پشم‌هاي تميز به داخل دستگاه حلاجي راه پيدا مي‌كنند و آماده‌ي فروش مي‌شوند.»

  • دستگاه حلاجي بسازيد

همان‌طور كه آقاي بابالويان اشاره كرد كار تهيه و فرآوري پشم گوسفند به نيروي انساني و يك دستگاه نياز دارد.

دستگاهي كه براي اين كار مورد استفاده قرار مي‌گيرد وارداتي است و قيمت آن حدود 90 ميليون تومان برآورد مي‌شود اما اين وسيله آن‌قدرها پيچيده نيست كه صاحبان اين شغل از پس ساختنش برنيايند:« يادم هست زماني كه كنار دست پدرم مي‌ايستادم، طرز ساخت دستگاه حلاجي را از او ياد گرفتم.

اين دستگاه پيچيدگي‌هاي خاصي ندارد و وقتي پشم را داخل آن مي‌ريزيم به طور كامل حلاجي مي‌كند و تحويل مي‌دهد.

اگر افراد بتوانند خودشان آن را بسازند به جاي 90 ميليون تومان 30 ميليون تومان هزينه خواهند كرد. اما تنها افراد با تجربه و داراي اطلاعات كافي در اين شغل مي‌توانند اين دستگاه را بسازند و از آن بهره ببرند.»

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 386230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha