یک سال پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحقیقات در مورد احتمال دخالت روس‌ها در به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رفته رفته به نتایج اولیه رسیده و اکنون احتمال بازداشت نخستین افراد در این پرونده مطرح شده است.

ديروز خبرگزاري رويترز و شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان به نقل از منابع نزديك به تحقيقات اعلام كردند كه رابرت مولر، بازرس ويژه دادستاني، مدارك لازم براي صدور حكم بازداشت نخستين متهم در ارتباط با پرونده دخالت روسيه در انتخابات رادر اختيار دادگاه فدرال قرار داده و حكم هم صادر شده است.

رابرت مولر، رئيس پيشين پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) حدود 5‌ماه پيش مأمور تحقيق درباره احتمال ارتباط ميان افرادي از تيم ترامپ با روس‌ها شد. او يك هفته پس از آنكه جيمز كومي، رئيس اف‌بي‌آي، از سوي ترامپ بركنار شد، مسئوليت تيم تحقيقات را به‌عهده گرفت و در واقع همان خطي را دنبال كرد كه باعث بركناري كومي شد. اف‌بي‌آي در دوره رياست كومي و براساس تحقيقاتي كه حدود 4‌ماه قبل از انتخابات آغاز شده بود، اعلام كرد مدارك مستدلي در دست دارد كه نشان مي‌دهد مسكو براي به قدرت رسيدن ترامپ و شكست رقيب او يعني هيلاري كلينتون، برنامه‌ريزي و اقدام كرده است.

طبق اطلاعات درز پيدا كرده، روس‌ها طي ماه‌هاي پيش از برگزاري انتخابات براي بدنام كردن كلينتون، اقدام به هك و انتشار ايميل‌هاي حزب دمكرات كردند. اطلاعات به‌دست آمده بعدي نشان داد آنها حتي به تعداد زيادي از كاربران اينترنت پول دادند تا عليه كلينتون روي وب‌سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت كنند. هر دو طرف متهم در اين پرونده يعني دونالد ترامپ و مسكو اين اتهامات را رد كرده‌اند.

دستياران مولر گفته‌اند كه او از سوي دادستاني اختيارات گسترده‌اي دارد و مي‌تواند از هر كسي در هر زمينه‌اي كه مربوط به ارتباط ميان ترامپ و روسيه باشد تحقيق كند. بر اين اساس، مولر وارد مسائل ديگري ازجمله پولشويي و فرار مالياتي تيم تبليغاتي ترامپ هم شده است. تحقيقات او شامل تحقيق در مورد تلاش احتمالي ترامپ و اطرافيانش در كاخ سفيد براي جلوگيري از به نتيجه رسيدن بررسي‌هاي مأموران اف‌بي‌آي نيز مي‌شود. بر همين اساس، تيم مولر طي ماه‌هاي اخير تحقيقات گسترده‌اي را از مسئولان كنوني و سابق كاخ سفيد انجام داده‌اند.

  • متهم احتمالي كيست؟

در ماه‌هاي گذشته غيراز مقام‌هاي كاخ سفيد، پال منافورت رئيس سابق ستاد تبليغاتي دونالد ترامپ و مايكل فلين، مشاور ارشد ترامپ در طول انتخابات و مشاور امنيت ملي او در كاخ سفيد هم مورد تحقيق و بازجويي قرار گرفته‌اند. در اين ميان اما منافورت بيش از ديگران محور تحقيقات بازرس ويژه دادستاني بوده است.

چند‌ماه پيش نيروهاي پليس اف‌بي‌آي در يورش شبانه به خانه او تمامي اسناد و مدارك و لوازم شخصي او را با خود بردند. در گمانه‌زني‌ها از او به‌عنوان فردي كه احتمالا حكم بازداشتش صادر شده نام برده شده است. اتهام‌هاي مختلفي ازجمله فرار مالياتي، پولشويي و جاسوسي براي روسيه متوجه منافورت است كه ريشه آنها دست‌كم به 3سال قبل بازمي‌گردد. او طي اين سال‌ها از سوي نهادهاي مختلف اطلاعاتي و امنيتي آمريكا ازجمله سازمان سيا، آژانس امنيت ملي آمريكا و همچنين واحد جرم‌هاي مالي وزارت خزانه‌داري اين كشور تحت نظر بوده است.

در كنار پال منافورت، مايكل فلين هم ازجمله افرادي است كه احتمال بازداشتش وجود دارد. فلين به‌عنوان مشاور امنيت ملي ترامپ، همراه رئيس‌جمهور جديد آمريكا وارد كاخ سفيد شد اما تنها 24روز در اين پست باقي ماند. او تحت فشار ناشي از اتهاماتش به‌خاطر ارتباط با روس‌ها مجبور به كناره‌گيري شد.

البته كاخ سفيد ترجيح داد براي كناره‌گيري او عنوان «اخراج» را به‌كار ببرد تا شايد بخشي از منتقدان را ساكت كند. فلين متهم به ارتباط با سفير روسيه در واشنگتن و مذاكره بر سر سياست‌ خارجي آمريكا در قبال روسيه پيش از ورود ترامپ به كاخ سفيد است. حكم صادر شده احتمالا فردا به بازداشت نخستين فرد متهم در پرونده ارتباط ترامپ و روسيه منتهي خواهد شد اما تمام هياهويي كه رسانه‌هاي آمريكايي از ديروز به راه انداخته‌اند نتوانسته است ترامپ را در موضع ضعف قرار دهد.

او مثل هميشه ترجيح داد فرار رو به جلو داشته باشد و اتهام‌هاي مطرح شده را متوجه رقيب كند. ترامپ ديروز در پستي توييتري نوشت: «تحقيقات بسيار هزينه‌بر ماه‌هاي اخير نشان داده هيچ ارتباطي ميان ترامپ و روسيه وجود نداشته؛ بلكه ارتباط واقعي بين روسيه و هيلاري كلينتون اتفاق افتاده است.»

کد خبر 386533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha