یک روز بعد از تشکیل شورای اجتماعی کشور به ریاست رئیس‌جمهور، قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی به جمع خبرنگاران آمد تا از مهم‌ترین اقدامات دستگاه‌های مختلف درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور گزارش دهد.

او از اجرايي‌شدن نظام جامع رصد اجتماعي در كشور خبر داد و گفت: با تشكيل اين نظام جامع تمام اطلاعات از دستگاه‌هاي مختلف انتظامي، قضايي و... دريافت و جمع‌آوري شده و بعد از داده‌كاوي برنامه مدوني براساس آن تهيه مي‌شود تا براي واقعياتي كه در جامعه وجود دارد، تصميم‌گيري شود. تقي رستم‌وندي گفت:

به‌زودي پنجمين جلسه درخصوص آسيب‌هاي اجتماعي كشور در حضور مقام معظم رهبري برگزار مي‌شود و دستگاه‌هاي اجرايي جمع‌بندي و اقدامات خود را درخصوص مسائل مربوط به آسيب‌ها در اين جلسه عنوان مي‌كنند. رستم‌وندي با اشاره به توصيه مقام معظم رهبري درخصوص تشكيل هيأت انديشه‌ورز نيز گفت: اين هيأت از صاحب‌نظران و كارشناسان مرتبط با حوزه آسيب‌هاي اجتماعي كمك مي‌گيرد تا اين آسيب‌ها ريشه‌يابي شده و توصيه‌هاي علمي و كاربردي درباره آنها ارائه شود. رستم‌وندي در پاسخ به خبرنگار همشهري درخصوص نخستين اولويت آسيب‌هاي اجتماعي در كشور گفت:

بين آسيب‌هاي اجتماعي، اعتياد در رأس اولويت‌ها قرار دارد. اگر بتوان اعتياد را در كشور كنترل كرد، خيلي از مسائل ديگر اجتماعي مثل همسرآزاري، كودك‌آزاري، قتل و سرقت و... نيز كاهش خواهد يافت. اقدامات انجام شده در موضوع جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي بحث بعدي بود كه قائم‌مقام وزير كشور در امور فرهنگي و اجتماعي درباره آن گفت:

در حوزه حاشيه‌نشيني از سوي قوه قضاييه و سازمان ثبت اسناد كشور اقداماتي انجام شده است كه اين اقدامات منجر شد محدوديت‌هاي زيادي در حوزه تصرف و تخريب اراضي شهري ايجاد شود و در سال95 پرونده‌هاي مرتبط با تخريب و تصرف اراضي شهري كاهش يابد كه اين اقدام گامي رو به جلو براي جلوگيري از گسترش حاشيه‌نشيني در كشور بود. البته آماري نداريم كه روند حاشيه‌نشيني يعني مهاجرت و سكونت به حاشيه ادامه دارد يا خير؟

اما براساس اطلاعات قوه قضاييه پرونده‌هاي تخريب و تصرف اراضي شهري در سال95 كاهش پيدا كرد و اجراي طرح حدنگار «كاداستر» در قوه قضاييه كمك‌كننده به اين كاهش بود. او در ادامه گفت: به‌دليل افزايش اعتبارات وزارت راه و شهرسازي در حوزه حاشيه‌نشيني، فعاليت‌هاي بهسازي و مرمت‌ محله‌هاي حاشيه‌نشين در كشور در نيمسال اول سال96، 300درصد افزايش يافته است كه اميدواريم اين روند رو به افزايش باشد. رستم‌وندي گفت:

سال95 سازمان بسيج اقدام مهمي در 7مركز استان كه محله‌هاي حاشيه‌‌نشين بيشتري داشتند، انجام داد كه منجر به نتايج خوبي شد و در نهايت فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي در بحث كاهش اعتياد و جذب مشاركت‌هاي مردمي در اين محله‌ها در دستور كار بسيج قرار گرفت. رستم‌وندي همچنين ادامه داد: در 6 ماه اول سال96 بيش از 190درصد كشف پيش‌سازه‌هاي هروئين و شيشه در كشور افزايش پيدا كرد كه اين افزايش كشفيات و توفيق دستگاه‌هاي انتظامي در انهدام باندهايي كه به توزيع و توليد موادمخدر اقدام كردند، مهم تلقي مي‌شود.

همچنين در جمع‌آوري معتادان متجاهر از انتهاي سال گذشته يعني در اسفند95 و سپس فروردين‌ماه سال96 در 12 استان كشور، جمعا حدود 13هزار معتاد متجاهر جمع‌آوري شدند كه اين اقدام مثبتي بود و اگر ساماندهي معتادان متجاهر به همين ميزان نيز در كشور رخ ندهد، سرقت و كودك‌ربايي و تمام اقداماتي كه مرتبط با معتادان متجاهر است، افزايش پيدا مي‌كند.

رستم‌وندي همچنين ادامه داد: ستاد مبارزه با موادمخدر توانسته طي چند سال آينده 1.5ميليون نفر از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌هاي پيشگيرانه قرار دهد و براي نخستين بار امسال 3جلد كتاب به‌عنوان متن آموزشي با همكاري ستاد مواد‌مخدر و آموزش و پرورش در اختيار معلمان قرار گرفت تا بر مبناي محتواي يكسان با دانش‌آموزان راجع به پيشگيري از اعتياد گفت‌وگو كنند. رستم‌وندي در پاسخ به سؤالي مبني بر افزايش فروش نوزادان گفت:

طي يك سال گذشته در پي ادعاهاي مطرح شده براي فروش نوزادان طرح‌هايي براي مقابله با آن ارائه شد كه براي نخستين‌بار ‌ماه گذشته مركز مادر و كودك معتاد در كشور افتتاح شد كه اين كار با مشاركت تشكل‌هاي مردمي صورت گرفت و مي‌تواند پاسخ مناسبي به اين پديده‌ها باشد. اما اگر مواردي اينچنيني به شكل سازماندهي شبكه‌اي يا توسط افراد سودجو باشد، وظيفه دستگاه‌هاي قانوني خواهد بود كه برخوردهاي انتظامي داشته باشند. قائم‌مقام وزير كشور در امور فرهنگي و اجتماعي به موضوع كودك‌آزاري نيز اشاره كرد و گفت:

آمار مشخصي از كودك‌آزاري وجود ندارد اما 6 تا 7درصد از تماس‌هايي كه با مركز فوريت‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي گرفته مي‌شود، مربوط به بحث كودك‌آزاري و همسرآزاري است؛ اما هنوز نظام رصد آسيب اجتماعي آنقدر دقيق نيست. رستم‌وندي در ادامه اضافه كرد: از سال گذشته با تلاش‌هاي انجام‌شده نخستين بانك جامع اطلاعات متكديان در 8 استان تشكيل شد تا اطلاعات متكديان در سراسر كشور جمع‌آوري و آنها را شناسايي كرد.

قائم‌مقام وزير كشور در امور فرهنگي و اجتماعي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه مصرف موادمخدر در ميان زنان بيشتر شده است يا خير؟ گفت: نرخ شيوع مصرف مواد در ميان زنان افزايش يافته كه در بخش سلامت روان مي‌توان افزايش افسردگي در ميان زنان را يكي از عوامل اين موضوع دانست اما افزايش ميزان مصرف موادمخدر در ميان زنان علت‌هاي ديگري جز سلامت روان نيز دارد.

کد خبر 387089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha