سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از رسانه‌ای شدن موضوع، مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی کشور به بهشهر سفر کرده است و قرار است ارزیابان یونسکو به ایران بیایند تا مشخص شود میراث فرهنگی تا چه حد به تعهدات خود برای حضور این باغ‌ها در یونسکو پایبند بوده است.

باغ و درياچه زيباي بهشهر كه اين روزها رنگ پاييز به خود گرفته است، باز هم خبرساز شد.

همين ماه قبل بود كه عكس درياچه خشك‌ شده بهشهر با آن عمارت صفوي زيباي ميان آن، در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد.

حالا موضوع تازه‌اي اين باغ زيباي تاريخي را كه شش سال قبل در فهرست ميراث جهاني يونسكو هم به ثبت رسيد، خبرساز كرده است.

يك آگهي توسط مالكي خصوصي در هفته‌نامه‌اي محلي در استان مازندران كه فروش و تفكيك 28 هزار مترمربع از جنگل‌های باغ جهانی «عباس آباد» بهشهر را منتشر كرده است.

انتشار اين آگهي اين سوال مهم را مطرح كرده است كه مگر مي‌شود، جنگل‌هاي ملي را فروخت؟

اگرچه مالك اين 24 هزار مترمربع از اين اراضي ملي مدعي است كه او اين املاك را براساس يك مزايده عادلانه در سال 91 برنده شده است، اما «دلاور بزرگ‌نيا» رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان مازندران روايت ديگري از ماجرا دارد.

به گزارش روزنامه «ايران»، قصه مزایده و فروش جنگل‌های جهانی عباس‌آباد از واگذاری «امانی» این زمین‌ها توسط سازمان جنگل‌ها به یک نهاد نظامی شروع می‌شود

آن نهاد بعد‌ها زمین را به قوه قضائیه می‌دهد تا در این اراضی زندان ساخته شود، اما مکان زندان به جای دیگری منتقل می‌شود و درنهایت امور زندان‌ها زمین‌های امانی را به منابع طبیعی پس نمی‌دهد.

به گفته بزرگ‌نیا دهه 80 قوه قضائیه زمین‌ها را به بخش خصوصی می‌فروشد. «ستار بابایی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم نه امانی بودن واگذاری را تأیید می‌کند نه تکذیب، اما مقاومت‌هاي اداره منابع‌طبيعي درباره اين وقايع را اين‌طور توضيح مي‌دهد

اداره منابع طبیعی بهشهر کار را به دادگاه می‌کشاند، اما رأی بدوی علیه اداره منابع طبیعی این شهر داده می‌شود. شکایت به دادگاه تجدیدنظر می‌رود و این بار منابع طبیعی برنده ماجرا می‌شود، اما دیوان عالی کشور رأی تجدیدنظر را نقض می‌کند.

بعد از رأی دیوان عالی، امور زندان‌ها هم اراضی را به «مزایده» می‌گذارد که در نهایت فردی در مزایده برنده می‌شود. او امروز در تبلیغات گسترده خود از محدوده 28 هزارمتر مربعی شهرکی به نام خود یاد می‌کند

شهرکی در دل جنگل‌های جهانی عباس‌آباد با فاصله 50 متری از بنای مخصوص شاه‌عباس صفوی در دل دریاچه عباس‌آباد. به گفته بابایی، منابع طبیعی برای گرفتن سند جلوی کار این فرد را می‌گیرد اما او به پشتوانه رأی دیوان عالی کشور برنده می‌شود و زمین‌ها به نامش سند می‌خورد.

«احمدعلی مقیمی» نماینده سابق بهشهر كمي دير و زماني كه این وسعت زیاد از جنگل‌های دست‌نخورده به قیمت نازل یک میلیارد و200 هزارتومان به مزایده گذاشته شده است، متوجه ماجرا مي‌شود.

او به روزنامه ايران گفته است: «امروز همین مالک خصوصی زمین‌ها را برای بومی‌ها متری یک میلیون و100 و برای غیربومی‌ها یک میلیون و 200 هزارتومان آگهی کرده است که جمع آن می‌شود چیزی بالغ بر 36 میلیارد تومان.» بزرگ‌نیا تغییر کاربری 28 هزارمترمربعی زمین را غیرممکن می‌داند، مگر آن‌كه اين باغ از فهرست جهاني خارج شود.

او تأکید می‌کند که مسئله را در کمیسیون ماده 5 دنبال کرده و هیچ‌کس با تغییر کاربری آن موافق نيست. مدارک را هم شخصا به دادستان رسانده و حضوری هم با وی گفت‌وگو کرده است

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 388154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha