دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین- علی کدخدازاده: در میان تصاویر ثبت شده از زلزله ۲۱ آبان عکسی است که در سمت چپ آن ساختمان پروژه مسکن مهر را نشان می‌دهد که بر اثر زلزله ویران شده و سمت راست این تصویر ساختمانی است شخصی‌ساز که سالم مانده است.

کدخدازاده عی

چه كسي بايد پاسخگوي اين تفاوت باشد؟ رعايت استانداردها در ساخت بنا به گونه‌اي است كه مانع از تخريب‌هاي زودرس و يا آسيب‌ديدگي ناشي از زلزله مي‌شوند. در فرايند ساخت يك بنا اعم از يك منزل مسكوني يا يك برج و مجتمع، علاوه بر مالك، پيمانكار و ناظر نيز حضور دارند.

پيمانكار موظف است بر اساس استانداردها عمل كند و ناظر پيگير آن است كه اين استانداردها حتما لحاظ شود.

بارها اتفاق افتاده كه ساختمان‌ها به دلايل فني فرو مي‌ريزند و يا عمر مفيد آنها كمتر از استاندارد است اما سازندگان اين ساختمان‌ها و ناظران آنها هيچ پيگردي نمي‌شوند.

پاسخگوي ساكنان اين ساختمان‌ها كه عملا زندگي‌يشان برباد مي‌رود و عزيزانشان به كام مرگ فرو مي‌روند، چه كسي بايد باشد؟ آيا نهادهاي عمومي و دولتي بايد هزينه اين خسارت‌ها را پرداخت كنند يا آنها كه متعهد بودند و به تعهد خود عمل نكردند؟

اكنون كه اين بنا در مسكن مهر فروريخته بايد به عنوان يك آغاز و يك نمونه جهت مقابله با اينگونه بي‌تعهدي‌هاي خطرناك و مرگ‌آفرين برخورد كرد. لازم است پيمانكار و ناظر اين پروژه و ديگر دست‌اندركاران آن در مقابل بدعهدي خود بازخواست و تنبيه شوند.

 

زلزله تفاوت دو ساختمان

از سوي ديگر به نظر مي‌رسد بيمه اجباري ساختمان‌ها يكي از راه‌ حل‌هاي آتي باشد. اگر اين بيمه اجباري شود، سازمان‌هاي بيمه‌گر با دقت و وسواس به آزمون استحكام و سلامت ساختمان‌ها خواهند پرداخت و ريسك بيمه‌كردن ساختمان‌هاي پرخطر را به گردن نمي‌گيرند. در نتيجه سازندگان بنا‌ها نيز مجبور مي‌شوند بر اساس استانداردهاي ايمني ساخت‌وساز كنند.

کد خبر 388365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha