چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری پرتغال یکی از کشورهای اروپایی است که بیشتر ایرانی‌ها آن را به خاطر سابقه دیرینی که در دریانوردی و کشف سرزمین‌های جدید دارد می‌شناسند.

این کشور از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق و شمال با کشور اسپانیا هم‌مرز است. این کشور همچنین مالکیت تعدادی جزیره در اقیانوس اطلس را دارد.

تاریخ این کشور بسیار غنی است و در حقیقت ایجاد سرزمین کنونی پرتغال به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد. در قرن ۱۵ میلادی این کشور امپراتوری جهانی را ایجاد کرده بود که بخش‌هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی را دربر می‌گرفت.

پرتغال کشوری توسعه‌یافته است که بر اساس آمارهای جهانی یکی از بهترین کشورها برای زندگی است زیرا کیفیت زندگی در آن بالاست. این کشور عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است و از بنیانگذاران پیمان آتلانتیک شمالی‌ (ناتو).

آب و هوای این کشور تحت تاثیر دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس است. میانگین دمای هوای سالانه آن در بخش شمالی ۱۳ درجه و در بخش جنوبی ۱۸ درجه سانتیگراد است.

سردترین بخش آن در شمال کشور واقع شده که در زمستان‌ها دمای هوا ممکن است به ۱۵ درجه زیر صفر هم برسد و گرمترین بخش آن در جنوب کشور قرار دارد که تابستان‌هایی با دمای ۴۵ درجه سانتیگراد را هم به خود دیده است.

سیاست در پرتغال

چهار بخش اساسی در سیاست‌گذاری جمهوری پرتغال شامل رئیس‌جمهور، مجلس ملی، دولت و دادگاه است. در این کشو رهمانند ایران بخش‌های قانون‌گذاری، دولت و دادگاه مستقل از هم هستند.

رئیس‌جمهور که برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود قدرت نظارتی دارد و نه اجرایی. رئیس دولت نخست‌وزیر است. اوست که کابینه را انتخاب می‌کند.

نمایندگان مجلس ملی پرتغال ۲۳۰ نفر هستند که برای دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در پرتغال

اقتصاد پرتغال پس از پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۸۶ میلادی به سمت خدماتی شدن

پیش رفته است. در دو دهه گذشته دولتمردان این کشور تلاش زیادی را برای خصوصی‌سازی در این کشور آغاز کردند که نتیجه هم داده است.

تولید ناخالص داخلی این‌ کشور به کشاورزی، صنعت و خدمات وابسته است.

محصولات صادراتی آن شامل پوشاک و کفش، ماشین آلات، مواد شیمیایی و کاغذ است.

محصولات وارداتی آن هم شامل تجهیزات حمل‌ و نقل، مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی، منسوجات و محصولات کشاورزی است.

مردم پرتغال

بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۷ جمعیت این کشور ۱۰ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۸۳۶ نفر است که میانگین سنی آنها ۳۸.۸ سال است. امید به زندگی در پرتغال برای مردان ۶/۷۴ سال و برای زنان ۳۶/۸۱ سال است.

هرچند در این کشور دین رسمی تعیین نشده است اما ۵/۸۴ درصد از مردم آن کاتولیک و پیرو کلیسای رم هستند. زبان رسمی آن پرتغالی است.

ارتباطات در پرتغال

سیستم مخابراتی این کشور به دلیل استفاده از پهنای باند و سرعت بالا جزو سیستم‌های پیشرفته در دنیا محسوب می‌شود.

بیش از ۳۰۰ رادیو در این کشور وجود دارد که بسیاری از آنها به صورت منطقه‌ای و محلی برنامه پخش می‌کنند.

پرتغال در یک نگاه

مساحت ۹۲،۳۴۵ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۰،۶۴۲،۸۳۶ نفر
پایتخت لیسبون
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی pt.
پیش شماره ۳۵۱+
کد خبر 38884
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز