مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

زینب شیخلر ‌: سال‌هایی که کودک در مدارس ابتدایی می‌گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است؛ زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد؛ اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سال‌های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد متکی بر روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

تغذیه -مدرسه

اصولا دانش‌آموزان به ۳ وعده غذايي اصلي و ۲ ميان وعده در طول روز نياز دارند و بايد از تمامي گروه‌هاي غذايي شامل شير، لبنيات، گوشت و حبوبات، سبزيجات، ميوه جات و گروه نان و غلات مصرف كنند و تعادل و تنوع غذايي در اين سنين مورد توجه قرار گيرد.همچنين وعده غذايي صبحانه، نقش بسيار مؤثري در سلامت جسمي و فكري دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزي كه صبحانه نخورد، به‌دليل پايين افتادن قند خون، توانايي و شرايط لازم را براي يادگيري در مدرسه نخواهد داشت. همچنين دانش‌آموزاني كه صبحانه كافي نمي‌خورند، كم دقت، خسته و بي‌حوصله‌اند و نمي‌توانند كمبود انرژي، ويتامين‌ها و املاح معدني را با خوردن وعده‌هاي ديگر جبران كنند. بنابراين مادران بايد هر روز صبح، صبحانه كودك خود را قبل از اينكه به مدرسه برود، آماده كنند.

ميان وعده‌هاي مناسب و مغذي نيز بسيار اهميت دارد، زيرا ساعات نزديك به ظهر، كودكان ممكن است گرسنه شوند و اين گرسنگي، نشستن سر كلاس را براي آنان تحمل ناپذير كند. البته غذاي سالم و بهداشت بوفه مدارس موضوعي است كه در سلامت دانش‌آموزان كه در واقع مشتريان بوفه‌ها هستند، تأثير زيادي دارد و به همين دليل نظارت مسئولان مدرسه روي اين بخش بسيارضروري است.

همينطور نظارت وزارت بهداشت كه با فرستادن مأموران بهداشت به مدارس مي‌تواند از بسياري از بيماري‌هايي كه ممكن است از طريق مواد غذايي ناسالم به دانش‌آموزان سرايت كند، جلوگيري كند.به‌طور مثال افراط در مصرف شكلات و شيريني به اين دليل كه موجب بي‌اشتهايي و سيري كاذب در كودكان مي‌شود و آنها را از مصرف غذاهاي اصلي بازمي دارد، موجب اختلال رشد آنها خواهد شد. بنابراين بهتر است در مدارس از فروش شكلات و شيريني خودداري شود. همچنين مصرف بي‌رويه تنقلات غذايي كم‌ارزش، يكي ديگر از مشكلات دانش‌آموزان است.

متأسفانه برخي تنقلات تجارتي مانند انواع پفك به‌طور بي‌رويه از سوي كودكان و دانش‌آموزان مصرف مي‌شود. مصرف پفك به‌خصوص قبل از وعده‌هاي غذايي به‌دليل ايجاد سيري كاذب، كودكان را از خوردن غذاهاي اصلي كه بايد مواد مغذي مورد نياز رشد كودك را تأمين كند، باز مي‌دارد. از سوي ديگر، نمك ذائقه كودك را به خوردن غذاهاي شور عادت مي‌دهد. به همين سبب متخصصان تغذيه همواره به والدين توصيه مي‌كنند كودكان را به مصرف تنقلات سنتي مثل نخودچي و كشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجك، توت خشك، انجير خشك و برگه‌ها تشويق كنند. با اين مواد همچنين ويتامين‌هاي مورد نياز كودكان مدرسه‌اي تأمين مي‌شود. شايع‌ترين كمبودهاي ويتاميني در اين دوران، كمبود ويتامين‌هاي A و D و شايع‌ترين كمبودهاي املاح، كمبود يد، آهن و كلسيم است. هويج، منبع ارزاني از ويتامين A است و والدين مي‌توانند از آن در برنامه غذايي روزانه كودكشان استفاده كنند. بهترين نوع آهن قابل جذب در موارد حيواني نظير گوشت، مرغ و جگر است.

دريافت مقادير كافي كلسيم از برنامه غذايي روزانه در سنين مدرسه و بلوغ براي حفظ تراكم طبيعي استخوان‌ها و جلوگيري از پوكي استخوان در بزرگسالي حائز اهميت است. بستني و شير پاستوريزه، منبع خوبي از كلسيم هستند و مصرف آنها در ميان وعده كودكان در تأمين بخشي از كلسيم مورد نياز كودكان مؤثر است. نان و پنير، ميان وعده مناسب ديگري براي تأمين كلسيم است كه همراه سبزي، گوجه فرنگي، خيار يا گردو يك ميان‌وعده سالم و مغذي براي دانش‌آموزان به شمار مي‌رود.

کد خبر 389948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha