همشهری آنلاین: ناسا به فناوری جدیدی دست یافته که با استفاده از آن می‌تواند آب شدن یخچال‌های طبیعی در اثر گرم شدن کره زمین را پیش‌بینی کند و از این طریق به احتمال وقوع سیل پی ببرد.

سیل ناشی از آب شدن یخچال‌ها پیش‌بینی می‌شود

به گزارش مهر، وقوع سیل به علت آب شدن یخ‌های قطبی و برخی یخچال‌های بزرگ طبیعی در دهه‌های اخیر به یک نگرانی مهم تبديل شده، ولی دانشمندان تا به حال قادر به شناسایی آن دسته از این یخچال‌ها که بیش از سایرین در معرض آب شدن می‌باشند، نبوده‌اند.

ناسا از این پس می‌تواند این نوع یخچال‌های طبیعی را قبل از آب شدن شناسایی کند و بر همین مبنا پیش‌بینی کند کدام یک از شهرهای ساحلی در معرض سیل ناشی از چنین پدیده‌ای قرار می‌گیرند.

در قالب این روش از سیستم‌های بسیار پیچیده محاسباتی برای کنترل میزان ضخامت یخ‌ها و تغییرات حاصل شده در آنها استفاده می‌شود و نقشه‌های تهیه شده از تغییرات وضعیت یخ‌ها با هم مقایسه می‌شوند و در نهایت مشخص می‌شود که آب ناشی از ذوب شدن یخچال‌ها به کدام سو جریان می‌یابد و چه شهر یا شهرهایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

امروزه بسیاری از شهرهای مهم و بزرگ جهان به علت روند گرمایش کره زمین و بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها در معرض خطر هستند که از جمله آنها می‌توان به نیویورک و اسلو پایتخت نروژ اشاره کرد.

کد خبر 390273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha