شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اتحادیه اروپا در بروکسل میزبان نشستی با حضور شش کشور استقلال یافته از شوروی بود اما غیبت رئیس‌ جمهور بلاروس و اتهام‌زنی نخست‌ وزیر انگلیس به روسیه به عنوان یک کشور متخاصم، این نشست را در کانون توجه قرار داد.

رهبران اتحادیه اروپا به همراه کشورهای شریک این نهاد در شرق اروپا و قفقاز جمعه سوم آذر در پنجمین "نشست مشارکت شرقی" شرکت کردند.

با این‌که مقام‌های اصلی اتحادیه اروپا اصلا انتقادی علیه روسیه مطرح نکردند، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس پیش از این نشست گفت رهبران اتحادیه اروپا "باید چشمانشان را روی کشورهای متخاصم مثل روسیه" باز کنند.

او پيشتر هم روسيه را تهديدي جهاني خوانده بود.

ترزا می همچنین از کشورهایی که به گفته او "پتانسیل رشد در منطقه شرقی اروپا را تهدید کرده و برای فروپاشی قدرت جمعی ما تلاش می‌کنند" انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی،‌ باوجود تصمیم بریگزیت، نخست‌وزیر انگلیس گفت کشورش "بدون پیش‌شرط به ادامه ایفای نقش برجسته در حفظ امنیت اروپا متعهد است."

او افزود: شاید ما بخواهیم از اتحادیه اروپا خارج شویم اما نمی‌خواهیم از اروپا بیرون برویم.

‌ژان کلود یونکر،‌ رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپایی همچنین گفتند ارتقای روابط با کشورهای همسایه برای ثبات در این منطقه حیاتی است.

در همین حال الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس که در بحبوحه نگرانی‌های حقوق بشری در کشورش در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپاست، از ۲۰۱۵ با ممنوعیت مسافرتی و مسدود شدن اموال روبه‌روست. با این‌كه تحریم‌ها به صورت نسبی در ۲۰۱۶ برداشته شد، لوکاشنکو در این نشست بروکسل حاضر نشد و وزیر خارجه بلاروس به جای او حضور داشت.

لوکاشنکو مایل به حفظ روابط کشورش با روسیه است و این در حالی است که تحریم‌ تسلیحاتی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ علیه بلاروس همچنان پا برجاست.

عمده هدف نشست روز جمعه در بروکسل،‌ روابط دوجانبه و چند جانبه بیشتر بود و شرکت‌کنندگانی از کشورهای ارمنستان، جمهوری‌ آذربایجان، بلاروس، گرجستان و اوکراین حضور داشتند.

کد خبر 390502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha