نخستین روز هفته با خبر تخریب یک بنای صفوی آن هم در شهر اصفهان که به ویترین معماری دوران صفوی شهرت یافته است بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شد

تخریب بنای صفوی در اصفهان

با این تفاوت که این بار ساکنان کوچه مسجد مصری در محله طوقچی اصفهان درخواست تخریب این خانه تاریخی را به بهانه تعریض راه دسترسی به شهرداری اصفهان دادند و شهرداری اصفهان نیز پنجشنبه گذشته به تخریب این بنای تاریخی اقدام کرد. حالا سازمان ميراث فرهنگي از تخريب‌كنندگان اين خانه صفوي شكايت كرده و فريدون الهياري مديركل ميراث فرهنگي استان اصفهان گفته است كه سازمان ميراث فرهنگي محكم پاي شكايت از تخريب‌كنندگان خانه نايل ايستاده و يگان حفاظت از ميراث فرهنگي استان اصفهان در حال پيگيري و شناسايي تخريب‌كنندگان است.

  • درخواست اشد مجازات براي تخريب‌كنندگان

ديروز محمد حسن طالبيان آنطور كه معاونت ميراث فرهنگي براي رسانه‌ها مخابره كردند گفته است كه بايد اشد مجازات براي تخريب‌كنندگان بناهاي تاريخي كشور به‌ويژه عاملان تخريب خانه تاريخي نايل در اصفهان اعمال شود و خانه تاريخي نايل عين‌به عين توسط تخريبگران بازسازي شود.

خانه تاريخي نايل يكي از بناهاي ارزشمند دوره صفوي در استان اصفهان است كه در سال 1354در فهرست آثار ملي به‌ثبت رسيد و محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور در مورد تخريب آن گفته است: گروه‌هاي فني‌‌مرمتي، بازرسي و حقوقي به اصفهان اعزام شده‌اند و هم‌اكنون كارگاه مرمت براي بازسازي عين‌به‌عين خانه صفوي نايل در حال تجهيز است و پيگيري‌هاي حقوقي و قضايي از عاملان تخريب اين بناي ارزشمند تاريخي نيز آغاز شده است. به گفته او، قرار است در مرحله نخست بازسازي حصار و تحديد زمين و در مرحله دوم پيگيري پلان و آماده‌سازي عين‌به‌عين خانه براساس مستندات موجود صورت بگيرد. به گفته طالبيان، اقدام قضايي درخصوص عاملان تخريب خانه تاريخي نايل انجام شده و پس از بررسي گزارش‌هاي مستند با عاملان و متخلفان اين اقدام برخورد قانوني مي‌شود.

  • خانه نوادگان حاتم طايي

فرهاد نظري مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي و فرهنگي، خانه نايل را جزو نخستين خانه‌هاي تاريخي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي كشور اعلام كرد كه ساخت آن به دوره ازن حسن، از تركمانان مغول و فرمانرواي دوره آق‌قويونلوها در ايران بازمي‌گردد. او گفته است كه بناي خانه نايل براساس اسناد و مدارك موجود حتي به دوره قبل از صفوي مي‌رسد.

به گفته نظري، در زمان فرمانروايي ازن حسن يك تاجر مصري به اصفهان ‌آمد و اين خانه تاريخي را زيرنظر يك معمار سنتي اصفهاني بنا ‌كرد و در كنار آن نيز مسجدي كه امروز به مسجد مصري معروف و آن هم در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، بنا كرد.

او با اعلام اينكه حدود ۲۰۰ سال پيش اين خانه در اختيار خاندان نايل قرار گرفت، افزود: سيدمحمد نايل مالك اوليه اين خانه از هنرمندان نقاش دوره قاجار بود كه پدربزرگ او نيز سيدمحمدابراهيم معروف به حاتم طائي در اصفهان بود.

در خانه تخريب شده نايل، مقرنس، طراحي، طاق چشمه و تذهيب‌هاي منحصربه‌فرد به‌كار رفته بود. اين بنا همچنين به اذعان مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي داراي سالن آيينه‌كاري، نقل‌دان گچبري مجوف به سبك عالي قاپو براي انعكاس صدا و يك حمام قديمي بود.

به گفته نظري در زمان ثبت اين بناي تاريخي در فهرست آثار ملي تأكيد شده بود كه خانه نايل از نظر هنري عالي و داراي عملكرد و استحكام خوب است اما به تعمير نياز دارد كه اگر به آن رسيدگي شود در زمره بهترين بناهاي تاريخي ايران قرار مي‌گيرد. به همين دليل نيز اين خانه مي‌توانست به‌عنوان خانه ايراني كه سال گذشته براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو مطرح شده بود يكي از آثار ثبت جهاني شده ايران باشد.

  • اقدام عجيب ساكنان محله طوقچي

براي نخستين بار است كه ساكنان يك محله در بافت تاريخي اصفهان از شهرداري آن شهر درخواست كردند كه يك خانه متعلق به دوره پيش از صفوي را تنها براي تعريض مسير دسترسي به كوچه مسجد مصري در محله طوقچي اصفهان تخريب كند. اقدامي كه براساس قانون حفاظت از ميراث فرهنگي كشور جرم است و مرتكبين تخريب اين خانه تاريخي نيز مجرم شناخته مي‌شوند. اما نكته جالب آن است كه در تخريب اين خانه تاريخي ثبت ملي شده، شهرداري اصفهان نيز با درخواست تخريب اين بناي ارزشمند تاريخي كشور همراهي كرده است و مديركل ميراث فرهنگي استان اصفهان از شريك بودن شهرداري اصفهان در اين اقدام مجرمانه عليه ميراث فرهنگي كشور خبر داده است.

کد خبر 390746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha