همشهری آنلاین: اعتراف مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و فردی که از وی به عنوان معتمد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نام برده می‌شود، دولت کنونی آمریکا را بار دیگر کانون توجهات قرار داده و فشار تازه‌ای بر این دولت وارد کرده است.

 دولت ترامپ با اعتراف فلین تحت فشار تازه ای قرار گرفت

به گزارش ایرنا، فلین اتهام دروغ گفتن به اف بی آی در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را پذیرفت.

در دادخواستی که دادستان ها قرائت کردند و فلین آن را امضا کرد، آمده است که او برای اطلاع از موضع دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره رژیم صهیونیستی با «سرگئی کیسلیاک» سفیر پیشین روسیه در واشنگتن ارتباط برقرار کرده است.

همچنین درباره تحریم های آمریکا علیه روسیه و واکنش این کشور با کیسلیاک گفت و گو کرده است.

فلین اعتراف کرد که درباره نقش خود در متقاعد کردن مقام‌های کشورهای خارجی در به تعویق انداختن قطعنامه‌های ضد شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی دروغ گفته است؛ اعترافی که رسانه های آمریکایی ازجمله سی ان ان آن را جدی ترین تهدید سیاسی ارزیابی کرد که در 40 سال گذشته دولت حاکم در آمریکا با آن مواجه است و در نهایت می تواند ریاست جمهورس ترامپ را به مخاطره بیندازد.

تارنمای هیل ارگان کنگره آمریکا در این زمینه نوشت: «افشاگری ها، اتهامات و شکایت درباره مظنونان بیشتر و افزایش شاهدان در تحقیقات روسیه، ترامپ را با زمستان سردی در روابطش با روسیه مواجه کرده است.

این تارنمای آمریکایی افزود: اکنون می دانیم که ترامپ که یکبار به وزیر امور خارجه روسیه گفت فشارها درباره تحقیقات روسیه را با اخراج «جیمز کومی» رئیس سابق اف بی ای کاهش داده، کمپینی را با جمهوری خواهان اصلی سنا هدایت کرده که هدف از آن پایان تحقیقات در کمیته های مختلف بوده است.

فلین 24 روز بعد از تصدی کرسی مشاور امنیت ملی آمریکا و بعد از این که معلوم شد به «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری درباره این که مذاکراتش با کیسلیاک درباره تحریم های آمریکا علیه روسیه بود دروغ گفت، استعفا داد. اعتراف وی تحقیقات در روسیه را وارد فاز جدیدی کرده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اعتراف روز جمعه فلین در خصوص قطعنامه شورای امنیت در خصوص شهرک سازی رژیم صهیونیستی نوشت: دیپلمات ها می گویند روسیه تنها کشوری نبوده که فلین و «جرد کوشنر» مشاور رئیس جمهوری آمریکا درباره آن اعمال نفوذ کردند.

به گفته دیپلمات های آگاه از این موضوع که خواستند نامشان فاش نشود، فلین ساعاتی قبل از رای گیری شورای امنیت در 23 دسامبر 2016 (دی 95) با نمایندگان اروگوئه و مالزی در سازمان ملل متحد تماس گرفته و با «کیم داروچ» (Kim Darroch) سفیر انگلیس در آمریکا تماس گرفته است.

این تماسها به منظور اعمال نفوذ بر این کشورها برای خودداری از رای گیری سازمان ملل درباره شهرک سازی ها ظاهرا در دورانی قبل از روی کار آمدن ترامپ بوده که در کمپین انتخاباتی اش از تل آویو حمایت کرد. چنین تلاش هایی بعد از قطعنامه شورای ملل که خواستار پایان دادن به شهرک سازی ها در اراضی فلسطینی شد، شکست خورد.

بر اساس اسناد دادگاه که روز جمعه علنی شد، یک عضو تیم انتقالی ریاست جمهوری ترامپ که بعدها برخی منابع وی را کوشنر داماد ترامپ معرفی کردند، به فلین درتاریخ 22 دسامبر 2016 گفت با مقامات دولت های خارجی ازجمله روسیه تماس بگیرد و آنها را متقاعد کند تا رای گیری درباره اسرائیل را به تعویق بیندازند یا چنین قطعنامه ای را وتو کنند.

این در حالیست که یک روز قبل از رای گیری شورای امنیت درباره رژیم صهیونیستی یعنی درتاریخ 22 دسامبر، ترامپ درباره این قطعنامه با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر گفت و گو کرد و توافق دو طرف باعث شد مصرهمان روز پیش نویس قطعنامه خود درباره رای گیری را پس بگیرد. بعد از عقب نشینی مصر، دیگر حامیان قطعنامه از جمله نیوزلند، مالزی، ونزوئلا و سنگال بار دیگر آن را در 23 دسامبر به رای گذاشتند.

طبق قانون لوگان 1799 آمریکا، شهروندان این کشور که ترامپ، فلین و کوشنر در آن زمان در زمره آنها محسوب می شدند، اجازه ندارند با با دولت های خارجی مذاکره کنند. اما تنها دو شهروند آمریکایی یک بار در سال 1802 و یکبار در سال 1852 متهم به نقض این قانون شدند اما جرم آنها هرگز ثابت نشد.

به نوشته رویترز، «آبه لوول» وکیل کوشنر به درخواست های مکرر این خبرگزاری در روز جمعه برای پاسخگویی درباره مسائل مربوط به قطعنامه اسرائیل و دیگر مسائل خودداری کرد.

رویترز افزود: کوشنر در واشنگتن با دوراچ سفیر بریتانیا در تماس بود و فلین با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن سخن گفت تا درباره تاخیر در این رای گیری یا وتوی قطعنامه شورای امنیت اعمال نفود کند.

این قطعنامه برای تصویب به رای مثبت 9 کشور و خودداری پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله چین، انگلیس، فرانسه، روسیه و آمریکا از وتوی آن نیاز داشت.

به گفته دیپلمات ها، «ویتالی چورکین» سفیر روسیه در سازمان ملل که در فوریه گذشته درگذشت، همزمان با روز رای گیری در 23 دسامبر به همکارانش در پشت درهای بسته گفته بود از این که پیش نویس این قطعنامه با تعجیل به رای گذاشته شده خوشحال نیست اما خواستار تاخیر در این رای گیری نشد.

فلین همچنین تلاش کرد با «رملان بن ابراهیم» سفیر مالزی در سازمان ملل گفت وگو کند اما ابراهیم به درخواست وی پاسخ نداد. وی همچنین با هیات اروگوئه در سازمان ملل تماس گرفت و در نهایت دقایقی قبل از رای گیری توانست با معاون سفیر این کشور صحبت کند.

رویترز در عین حال درگزارشی اختصاصی به اسنادی اشاره می کند که به رویت این خبرگزاری رسیده است و نشان می دهد، حامیان طرح مشترک آمریکا و روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای در خاورمیانه، بعد از انتخابات آمریکا از این که حمایت فلین مشاور امنیت ملی وقت آمریکا از پروژه ای را داشتند که مستلزم لغو تحریم های روسیه بود، خوشحال بودند.

این اسناد که قبلا علنی نشده بودند، ابعاد جدیدی از این طرح را نشان داد که شامل پیشنهاد مشارکت یک شرکت روسی برای ساخت تجهیزات هسته ای است که اکنون تحت تحریم آمریکا قرار دارد.
به نوشته رویترز، شرکت بزرگ مهندسی موسوم به OMZ OAO از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

این اسناد نشان نمی دهد که آیا فلین به عنوان ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا اقدامات مهمی را برای پیشبرد این پیشنهاد با همکاری ترامپ و مشاوراش انجام داده یا نه. اما آنها نشان می دهند که شرکت مشاوره نیروی هسته ای مستقر در واشنگتن موسوم به «شرکای راهبردی ACU» براین باور است که هم فلین که تا اواسط سال 2016 مشاور این شرکت بوده و هم ترامپ حامی چنین پروژه ای بودند.

«آلکس کوپسون» مدیر عامل این شرکت در 16 نوامبر 2016 یعنی هشت روز بعد از انتخابات آمریکا در ایمیلی که احتمالا شرکایش را خطاب قرار می داد، نوشت: انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری بازی را تغییر خواهد داد زیرا اولویت اصلی ترامپ ایجاد ثبات در روابط این کشور با آمریکا است که اکنون به پایین ترین سطح در طول تاریخ رسیده است.

رویترز نوشت: مقامات کاخ سفید از پاسخگویی فوری در این زمینه خودداری کردند. شرکت ACU نیز از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرد و کوپسون مدیر عامل این شرکت برای پاسخگویی در دسترس نبود.

مسئولان این شرکت قبلا به یک کمیته کنگره گفته بودند که از مه 2016 (اردیبهشت 95) و قبل از این که ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا معرفی شود، هیچ گونه مراوده ای با فلین نداشته اند.

این خبرگزاری افزود: «رابرت کلنر» وکیل فلین نیز از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرده است.

این سند همچنین نشان می دهد که ACU پیشنهاد پایان مخالفت اوکراین با لغو تحریم های روسیه را داده و از جمله پیشنهاد قراردادی به ارزش 45 میلیارد دلار را به یک شرکت اوکراینی داده است تا ژنراتورهای توربینی لازم برای راکتورها جهت ساخت در عربستان و دیگرکشورهای خاورمیانه را تامین کند.

کوپسون در ایمیل مورخ 16 نوامبر خود نوشت: قرارداد با شرکت اوکراینی «توربوتوم» (Turboatom) و وام به اوکراین ازطرف کشورهای عرب خلیج فارس مستلزم آن است که اوکراین از لغو تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت کند.

به نوشته رویترز، سخنگوی این شرکت اوکراینی از پاسخگویی فوری در این زمینه خودداری کرد.

«رابرت مولر» و دمکرات های کمیته نظارت نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان بخشی از تحقیقات خود درباره روابط احتمالی کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، در حال بررسی تلاش فلین درزمان تصدی اش به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، برای پیشبرد پروژه های نیروگاه هسته ای در خاورمیانه هستند.

شرکت ACU در پاسخ به پرسشهایی درباره ایمیل های مدیر عامل این شرکت از رویترز خواست به نامه هایی مراجعه کند که «توماس کوچران» دانشمند این شرکت در ماه های ژوئن و سپتامبر خطاب به کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا به نگارش در آورد.

کوچران در این نامه ها راهبرد پروژه نیروگاه هسته ای در خاورمیانه را ترسیم و آمادگی کنسرسیومی متشکل از شرکت های فرانسوی، روسی، اسرائیلی و اوکراینی را بدون اشاره به نام دقیق آنها ابرازکرد.

رویترز افزود: اسنادی که به رویت این خبرگزاری رسیده است، نشان می دهد که طرح ساخت نیروگاه هسته ای شرکت ACU تامین نیروگاه های هسته ای برای متحدان واشنگتن در خاورمیانه را بدون خطر گسترش تسلیحات هسته ای هدف قرار می داد و همچنین به مقابله با نفوذ ایران، بهبود روابط آمریکا و روسیه و رونق بخشیدن به صنعت هسته ای آمریکا کمک می کرد.

به نوشته رویترز، 10 روز بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات، کوپسون مدیر عامل شرکت ACU آمریکا ایمیلی را از «ریبن سورنسن» کارشناس منع گسترش هسته ای دریافت کرد که در آن فلین را درباره وضعیت پروژه هسته ای مذکور مطلع کرده است. نقش این کارشناس در این ایمیل ها مشخص نشده است.

سورنسن در این ایمیل نوشت: انتظار می رود فلین به زودی به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی می شود این یک پیروزی بزرگ برای پروژه ACU است.

رویترز نوشت نمی تواند به طور مستقل این موضوع را تایید کند و سورنسن از پاسخگویی خودداری کرده است.

ایمیل ها نشان می دهند که کوپسون در تاریخ 30 نوامبر 2016 (آبان 95) «اد رویس» رئیس جمهوری خواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا را درباره پروژه هسته ای مطلع کرده است.

رویترز افزود: «جیم هامل» ازمقامات ارشد شرکت آمریکایی «کرتس رایت» که یک بخش هسته ای در منطقه کالیفرنیا (ایالت رویس) دارد با پیوستن به کوپسون، درباره ایفای نقش در این پروژه چند میلیارد دلاری ابراز تمایل کرده است.

وی در ایمیلی به مشاور رویس نوشت امیدوایم که رئیس شرکت برای گفت و گو درباره این پروژه با فلین مذاکره کند.

رویترز اضافه کرد: «کوری فیتس» سخنگوی رویس این موضوع را تایید کرده اما گفت که کمیته مذکور اقدامی در این زمینه انجام نداد.

طبق فرم هایی که فلین برای دفتر امور اخلاقی دولت پر کرده، وی بین آوریل 2015 تا ژوئن 2016 مشاور شرکت ACU بوده است.

دمکرات های کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا می گویند وقتی فلین سال گذشته اسناد سوء سابقه امنیتی خود را تجدید کرد، از افشای سفرش به مصر و اسرائیل در ژوئن 2015 برای تبلیغ درباره پروژه راکتوری مذکور خودداری کرد.

فلین از اظهار نظر درباره این سفرها خودداری کرده است.»

کد خبر 391187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha