معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: روزی می‌توانیم در تهران لبخند بزنیم که کودک کار در تهران نباشد و این شدنی است.

کودک

به گزارش شهرنوشت، سيدرضا صالحي اميري در «اختتاميه سومين دوره جايزه سپيدار» كه با حضور برخي از اعضاي شوراي شهر برگزار شد، گفت: بايد بدانيم اگر بناستاتفاقي در اين كشور شكل گيرد از مهدكودك و مدرسه خواهد بود. در واقع اگر امروز به‌دنبال تغييرات هستيم بايد اين تغييرات را از مدرسه آغاز كنيم.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران همچنين با اشاره به توافق‌ها با وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: قرار است احكام شهردار مدرسه را به‌زودي به دانش‌آموزان اعطا كنيم و اين فرايند را به‌تدريج به كل مدارس پايتخت تسري دهيم. صالحي اميري با اشاره به ايده تشكيل شوراياري‌ها و نهادهاي محلي، گفت: امروز اين ايده تبديل به نهال تنومندي شده كه حاصل آن 354سراي محله و 350نهاد شوراياري در تهران است. وي با اشاره به كاركردهاي سراي محله در پايتخت گفت: هر سراي محله داراي 10خانه است و در هر خانه چندين كانون شكل گرفته است و همه اين محله‌ها و شوراياري‌ها از متن جامعه هستند. لازمه اداره تهران اين است تا كاري را كه آغاز شده گسترش دهيم و در سطح جديدي كودكياري‌ها در محله‌ها شكل گيرد.

صالحي اميري با تأكيد بر ضرورت تقويت خانه‌هاي كودك و واگذاري بخشي از مسئوليت محله‌ها به كودكان، تصريح كرد: امروز بايد پاسخگوي كودكانمان باشيم و قبل از هر اقدامي بايد انسان‌هاي سازگار در شهر داشته باشيم. اين در حالي است كه در شهر سالم و دوستدار كودك شهروندان با يكديگر احساس همدلي، همگرايي و محبت دارند. صالحي اميري با تأكيد بر اينكه در شهر ايده‌آل دوستدار كودك موضوع كودك در فضاهاي شهري، المان‌هاي شهري و روابط شهري ديده مي‌شود، خاطرنشان كرد:

بايد بدانيم هر كودك به مثابه يك بزرگسال حق برابر براي بهره‌برداري از فضاهاي شهري دارد. صالحي اميري در ادامه اين مراسم در پاسخ به سؤالي مبني بر حق كودكان كار براي زيست اجتماعي، گفت: كودك كار يك پديده زشت است كه محصول زندگي شهري، صنعتي، فقر و شكاف طبقاتي است.

بايد از اين پديده سرافكنده باشيم، چراكه پديده بسيار آزاردهنده و نگران‌كننده‌اي است. وي با اشاره به اقدامات شهرداري تهران در راستاي حمايت از كودكان كار عنوان كرد: در شهرداري تهران 5هزار كودك را تحت آموزش‌هاي شهروندي و توانمندسازي قرار داديم. وي در ادامه گفت: روزي مي‌توانيم در تهران لبخند بزنيم كه كودك كار در شهر نباشد و اين شدني است.

  • رفع چهره شهر از آسيب‌هاي اجتماعي

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران در پاسخ به سؤال يكي از نوجوانان درخصوص انتظارات وي از مسئولان اجتماعي شهرداري، گفت: احساسي كه من به اين جايگاه داشتم، اين بود كه كسي بايد مسئوليت را قبول كند كه برنامه‌اي براي پاك كردن چهره شهر از آسيب‌هاي اجتماعي داشته باشد. امروز تمام عزم خود را جزم كرده‌ام تا با همكاري دوستان بتوانيم در يك برنامه حداقل 4 تا 5 ساله بخشي از آسيب‌ها را پاك كنيم.

صالحي اميري در پاسخ به سؤال ديگر مبني بر اينكه كدام‌يك از شهرهاي دنيا را از منظر محيط‌زيست، بيشتر قبول داريد، عنوان كرد: بيش از 50 شهر دنيا را ديده‌ام و براساس تجربه‌ام، محيط‌زيست را تنها به منزله فضاهايي كه براي انسان سازگار باشد، تعريف نمي‌كنم و معتقدم اين موضوع را بايد در قالب انسان‌زيستي تعريف كرد. وي با بيان اينكه شهروند و محيط‌زيست را بايد در كنار هم تعريف كنيم، گفت: اين به آن معناست كه علاوه بر توجه به گسترش محيط‌زيست، بايد به توسعه فضيلت، اخلاق و همنوايي در شهر فكر كنيم.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران با اشاره به تجربيات كشورهاي عربي و اروپايي در حوزه محيط‌زيست گفت: سرانه محيط‌زيست در تهران در سال‌هاي گذشته رشد داشته اما اين به آن معناست كه مشكل كلانشهر تهران حل شده است؟ خير! از اين‌رو به عقيده من در كنار توسعه محيط‌زيست بايد انسان‌هاي سازگار با محيط‌زيست را تعريف كنيم.

وي با تأكيد بر لزوم ارائه آموزش‌هاي شهروندي در پايتخت، عنوان كرد: اداره مستقل ويژه آموزش‌هاي شهروندي داريم و شهرداري تهران به‌طور جدي فعال است. ما در مدارس، سراهاي محله و مراسم اجتماعي شهروندان به‌منظور ارتقاي سطح آگاهي جامعه مشاركت مي‌كنيم، اما بايد بدانيم مشكل تهران با دستور و بخشنامه حل نمي‌شود.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران چاره حل مشكلات پايتخت را تغيير در باورهاي شهروندان معرفي كرد و گفت: اين تغيير با اقناع، آموزش، همدلي و همنوايي امكان‌پذير است. معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران در اختتاميه سومين دوره جايزه سپيدار، فريدون عموزاده خليلي را به‌عنوان مشاور خود در حوزه كودك انتخاب كرد.

  • مسجد جامعي: در سراهاي محله دفتر كودك ايجاد مي‌شود

احمد مسجد جامعي، عضو شوراي شهر با ابراز اميدواري براي بهبود اوضاع زيست‌محيطي تهران گفت: «برگزاري چنين جشنواره‌هايي نشان مي‌دهد كه تا‌كنون در زمينه محيط‌زيست قدم‌هاي خوبي برداشته شده است.» او با اعلام اين خبر كه با دبير جشنواره به‌منظور راه‌اندازي دفتر كودك در سراهاي محله به توافق رسيده‌اند، گفت: «يك تفاهم با دبير اين جشنواره به‌دست آورديم كه در هر سراي محله يك دفتر كودك هم ايجاد شود.

تا امروز چنين دفترهايي در سراها نداشته‌ايم.» به گزارش همشهري، فريدون عموزاده خليلي، دبير جشنواره نيز با اعلام اين خبر كه تمامي 2200شركت‌كننده در اين جشنواره عضو باشگاه سپيدار هستند، گفت: «هدف واقعي از راه‌اندازي باشگاه سپيدار حضور كودكان و نوجوانان است.» خليلي با اشاره به اينكه طي 2سال تعداد شركت‌كننده‌ها 5 برابر شده است، ادامه داد: « در سال94 تعداد آثار ارسالي 440 اثر بود اما امسال مي‌بينيم كه به 2200 اثر رسيده و اين اتفاق براي ما افتخار بزرگي است.» دبير جشنواره سپيدار اعلام كرد كه18 اثر برگزيده به چاپ رسيده است.

کد خبر 391239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha