همشهری آنلاین: دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: ترامپ بداند که این، آخرین ضربه به حیات سیاسی ایالات متحده در غرب آسیا و جهان اسلام است و دیری نمی‌گذرد که هیأت حاکمه آمریکا از این اقدام پشیمان خواهد شد زیرا که خشم یک و نیم میلیارد مسلمان را علیه خویش مشتعل خواهد کرد.

velayati

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی شامگاه پنجشبه 16 آذرماه در اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که با حضور جمعی از علما، اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت محمد (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت اعلام کرد: وحدت و اخوت از آموزه‌های مهم دین اسلام است. وحدت و تفرقه به عنوان یکی از عوامل موثر در اعتلا و انحتاط امت‌ها مطرح است.

وی ادامه داد: قرآن کریم وحدت و پیشگیری از هرگونه تفرقه و افراط را فلسفه تشریع دین و بعثبت انبیای الهی معرفی کرده و همگان را به وحدت که عامل پیشرفت و تعالی معنوی و مادی مسلمانان در ابعاد مختلف وجودی است، فرا می‌خواند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه در آیاتی از قرآن به مفاهیمی مبنی بر اهمیت وحدت تاکید شده است، خاطرنشان کرد: در آیه 164 سوره نساء آیه دو سوره ماعده، آیه 114 سوره نساء، آیه 142 سوره بقره و... خداوند متعال بر اهمیت وحدت تاکید دارد. البته کشورهای اسلامی که دوران حساسی را سپری می‌کنند علی‌رغم علم به اهمیت نقش وحدت و تفرقه و تعالی و انحطاط امت‌ها بنا به دلایل متعدد که عمدتا ناشی از دو عنصر مهم غفلت و توطئه است، همچنان گرفتار تفرقه و جدال و اختلاف هستند.

ولایتی یادآور شد: امروز جهان اسلام در اثر سیاست‌های نظام سلطه و استکبار و همچنین غفلت خواسته یا ناخواسته برخی از حکام مرتجع به آبستن حوادث تلخ و خاستگاه بحران‌های متعدد در عرصه‌های گوناگون وجودی تبدیل شده است که تاکنون نیز جز خسران و ضرر چیز دیگری را در پی نداشته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون وحدت و برادری و تعمیق و تعمیم آن به تمام سطوح و طبقات مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیاز راهبردی برای رهایی و عبور از شرایط دشوار کنونی است. کما اینکه تقریب مذاهب اسلامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زمینه ساز تمدن اسلامی است که یکی از ساز و کارهای مهم آن، وحدت تمامی مسلمانان در برابر دشمنان قسم‌خورده و استکبار جهانی است.

ولایتی افزود: مشکلات و معضلاتی که در سال‌های اخیر، شرایط متلاطمی را در جهان اسلام و بین ملل و کشورهای مسلمان ایجاد کرده است، ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» از ضرورت‌ها و نیازها و مصالح عالی و همچنین «توطئه» قدرت‌ها و نقش‌آفرینان زیاده خواه خارجی و در رأس آنها نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار کرد: طرح های ضد ثبات و امنیت، اقدامات بحران ساز، تنشهای قومی، مذهبی و فرق های و جنگهای نیابتی که در سال های اخیر در جهان اسلام و منطقه غرب آسیا بروز و ظهور داشته‌اند و چالشهای عمده‌ای را در پیش روی امت اسلام قرار داده‌اند، مسائل تلخ و ناگواری هستند که ریشه آن ها را باید در سیاست‌های استکباری، استعماری و استثماری آمریکا جست وجو کرد که از جانب آمریکایی ها و متحدان منطقه‌ای شان، عمدتاً در جهت حفظ و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و رونق معاملات تسلیحاتی پیگیری می شود. طرح‌های مذکور، ضمن اینکه انسجام در میان امت اسلام را دچار اختلال کرده، احیاء و تحقق تمدن نوین اسلامی را نیز با چالش مواجه ساخته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: همانطور که می‌دانیم، از صدر اسلام تاکنون، فتنه گران و بد خواهان داخلی و خارجی، به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی در بین امت مسلمان بوده اند. از این طریق اهداف شوم و استعماری خویش را بر مسلمانان تحمیل می کنند، از این رهگذر، توجه به مشترکات و احترام به عوامل وحدت آفرین و دوری از عوامل تفرقه انگیز نقش بسزایی در ایجاد اتحاد و انسجام بین جوامع اسلامی خواهد داشت. تحولات و تغییرات شکل گرفته در سال‌های اخیر، مؤید تأکید و برنامه ریزی دشمنان بر این راهبرد در جهت انشقاق و تعمیق شکاف‌های عقیدتی، قومی، مذهبی، طایفه‌ای در بین اقشار مختلف جوامع اسلامی دارد.

ولایتی ادامه داد: اسلام کاملترین و جامعترین دین برای سعادت بشری است که در کلیه ابعاد و شئون زندگی بشری دارای هدف و برنامه می باشد و برای رساندن انسان به سر منزل مقصود، قرآن و عترت را به عنوان بهترین الگوها معرفی می کند. قرآن بر اراده حتمی خداوند مبنی بر امام و پیشوا قرار گرفتن مستضعفان و به ارث رسیدن زمین و تمکن بر زمین تأکید می کند.

وی افزود: همچنین ارمغان نابودی جبهه کفر و شکوفایی و تسلط حق را بشارت می دهد لازمۀ دستیابی به سعادت بشری که همان جامعه آرمانی است که در آن پیشرفت، عمران و آبادانی را به همراه دارد، پیاده سازی قوانین اسلامی و همچنین جاری شدن سبک زندگی و سیره ائمه معصومین (ع) در جامعه بشری است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه مسلمانان جامعه بشری باید هوشیاری لازم خود را به دست آورند و با الگو گرفتن از آموزه‌های قرآنی و همچنین سیره و سنت نبوی، جامعه اسلامی را از انحراف و رخوت دور کنند، اظها کرد: ضمن ایجاد اتحاد و انسجام درونی، زمینه‌های جهانی شدن آموزه‌های اسلامی را در جامعه جهانی فراهم آورند. در این جهت، مسلمانان جهان باید با وحدت و حفظ انسجام درونی، در تقابل با استکبار جهانی، مقدمات ایجاد تمدن نوین اسلامی را بر گرفته از آموزه های قرآنی و سنت و سیره اهل بیت (ع) فراهم آورند.

ولایتی گفت: تمدن نوین اسلامی، همان احیاء تمدن اسلامی است که اوج و شکوفایی آن در سده چهارم هجری بود که با عنوان «رنسانس اسلامی» شناخته می‌شود. اگرچه آغاز شکل‌گیری تمدن اسلامی با محوریت دین اسلام از شبه‌جزیره حجاز بود، اما جوامع و ملل مختلف در پیشرفت و تعالی آن نقش داشتند. به همین دلیل گفته‌شده است که زبان آن عربی، فکرش ایرانی، خیالش هندی، بازویش ترکی، اما دل‌وجانش اسلامی و انسانی است.

وی ادامه داد: برای احیای تمدن اسلامی اهتمام تمام کشورها و ملت‌های اسلامی لازم است و همه باید در بازشکوفایی آن شرکت فعال داشته باشند. تمدن اسلامی، با بعثت پیامبر اعظم شروع شد و با دستاوردهای مختلفی که درزمینه ‌های گوناگون محقق ساخت، توانست جایگاه والایی به خود اختصاص دهد. آنچه موجبات پیشرفت تمدن اسلامی را فراهم آورد، همانا توجه به تمام جنبه‌های مادی و معنوی بشر بود.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به اینکه تمدن سازی نوین، درواقع همان احیاء تمدن اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه‌ها به آن معطوف گردیده است؛ افزود: احیاء عزت و کرامت انسان مسلمان در کنار برخورداری از دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی که می‌تواند نویدبخش ایجاد تمدنی نمونه باشد و تأکید بر عنصر پیشرفت همه‌جانبه به‌عنوان ماهیت واقعی تمدن نوین اسلامی که در واقع به معنای تأکید بر عنصر حرکت و تعالی در همه عرصه‌ها و همه جنبه‌های زندگی مادی و معنوی بشر است.

ولایتی گفت: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که ضمن پاسخگویی به نیازهای طبیعی و مادی انسان‌ها، بُعد معنوی و روحی آنان را به سمت کمال و سعادت راهنمایی می‌کند و این ساختار مطلوب که ریشه در برنامه‌های انسان‌ساز اسلامی دارد، نه‌تنها بُعد مادی و سخت‌افزاری تمدن را نفی نمی‌کند، بلکه به آن جهت داده و آنرا از آفاتی که بشر دچار آن شده است، مثل پوچ‌گرائی، عدم احساس امنیت، نابرابری و فقدان معنی در زندگی نجات خواهد داد.

وی افزود: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، در ابتدا باید بدانیم معنی و مفهوم تمدن نوین اسلامی چیست؟ می توان پیشرفت همه‌جانبه را به‌عنوان تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته و هدف حرکت اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی دانست

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه سخنانش با بیان اینکه درعین‌حال، باید در نظر داشت که پیشرفت برای همه‌ی کشورها و همه‌ی جوامع عالم، یک الگو و یک معنای مطلق واحد ندارد، اظهار کرد: شرایط گوناگون اعم از شرایط تاریخی، جغرافیائی، جغرافیای سیاسی، طبیعی، انسانی و شرایط زمانی و مکانی در ایجاد مدل‌های پیشرفت، اثر می‌گذارد. تمدن اسلامی در دوران شکوه و عظمت خویش خدمات فراوانی را به جامعه بشری ارزانی داشت و در حالی که اروپا در قرون وُسطی اندیشمندان و صاحبان فکر و علوم خود را محاکمه و زندانی می کرد، دانشمندان علوم اسلامی، گام‌های مؤثری را در راه علم و پیشرفت جوامع بشری برداشته و خدمات قابل توجهی به جوامع انسانی ارائه کردند.

ولایتی افزود: رسالت حوزه های علمیه در بعد معنوی تمدن نوین، پاسخگویی به نیازهای جدید نسل جوان شبهه زدایی، تربیت کادرهای کلیدی و پرورش انسانهای پارسا، با تقوا و متخصص است. نقش حوزه های علمیه و دانشگاهها در تمدن نوین اسلامی برای گسترش علم و فناوری و تبدیل شدن جهان اسلام به مرجعیت علمی، الهام بخشی ارزش های اسلامی دین حنیف برای تمام جوامع بشری و تعمیق معنویت و بصیرت و ایجاد بستر لازم برای استقرار سبک زندگی اسلامی و تولید اندیشه و علوم اسلامی ناب است. دانشگاه ها نیز باید به عنوان بال دیگر، در عرصه جنبش نرم افزاری، تولید علم، تربیت نیروهای متعهد و متخصص و شکننده مرزهای دانش و دست یابی به افق های علمی تراز اول دنیا نقش-آفرینی کنند.

وی ادامه داد: تمدن نوین اسلامی، تمدنی خدامحور، دین بنیاد و حق گراست و یکی از ملزومات و راهبردهای مهم آن، ایجاد همگرایی در جهان اسلام است. در حالی که وحدت، زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی است، در این سو تمدن نوین اسلامی نیز بسترساز تحکیم و تقویت اتحاد و انسجام بین مسلمانان و کشورهای اسلامی است که به عنوان ایده برتر میتواند از طریق توانایی در جلب توجه و جذب ملت های مسلمان و متعاقب آن تأثیرگذاری نرم، روند پیشرفت و تعالی فکری، معنوی و مادی در میان ملل مسلمان را رونق بخشیده و جوامع اسلامی را به سمت ساخت یک قدرت بزرگ در جهان به حرکت در آورد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به این مطلب که تمدن اسلامی با بعثت رسول اعظم اسلام شروع شد و با دستاوردهای مختلفی که درزمینه های گوناگون به دست آورد، توانست جایگاه والا و ارزشمندی به خود اختصاص دهد، گفت: تمدن اسلامی به‌ مرور زمان و باگذشت چندین قرن، دچار رکود شد. آنچه تمدن اسلامی را به پیشرفت رساند، همان مقاومت در برابر ظلم و ستم، تسامح، تساهل و توجه به تمام جنبه‌های مادی و معنوی بشر بود که با گذشت زمان و وقوع حوادث مختلف رنگ باخت و ضربه بزرگی بر پیکره تمدن اسلامی وارد ساخت.

ولایتی ادامه داد: زمینه سازی تمدن نوین اسلامی که در طول تاریخ فراز و فرودهای فراوانی داشته است، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، پس از قرن ها شکوفا گردید و مجدداً در هزاره سوم میلادی، به دنبال آغاز موج جدید بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان از سال 1389، مورد توجه قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: عقل گرایی، علم، معنویت، اخلاق، ایمان به خدا، خردورزی، مجاهدت، پرهیز از تحجر، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت و تلاش و ابتکار، ارکان تمدن نوین اسلامی است. تمدن نوین اسلامی که از همه ویژگی های تمدن الهی برخوردار است، بر محور اسلام ناب محمدی (ص) شکل گرفته است. معرفت افزایی و عمل‌گرایی بر مبنای قرآن و سنت، افزایش اعتماد به نفس و استفاده از تجربیات علمی و عملی دوره هزار ساله شکوفایی تمدن اسلامی و تجربیات موفق کشورهای غربی در علم و فناوری، از راه های تحقق تمدن نوین اسلامی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: احیای این تمدن، بدون استخراج تمام قوانین، برنامه ها، مبانی و ساختارهای شکل دهنده از آیات قرآن و احادیث نبوی و مبانی فکری و اعتقادی اهل بیت (ع) که در شکوفایی حیات عقلانی این تمدن بزرگ و متعالی نقش اساسی دارند، امری ناممکن و ناشدنی است.

وی با اشاره به اینکه "امروز در حالی که جهان اسلام در یک دوران گذار و پیچ تاریخی قرار گرفته است"، اظهار کرد: تحقق تمدن نوین اسلامی و وحدت امت اسلام، با مشکلات متعددی همچون فرهنگ مهاجم نظام سلطه و غرب، اختلاف افکنی در میان مسلمانان، جنگ افروزی گروه‌های تکفیری-تروریستی، خشونت و افراطی‌گری، انحراف و کج فهمی سیاسی، برتری جویی و انحصارطلبی، طغیانِ مادی نگری در تفکر جوامع اسلامی و توطئه ها و فتنه آمریکایی-صهیونیستی در جهان اسلام مواجه است. این مشکلات و موانعی که در پیش روی احیای تمدن نوین اسلامی و وحدت امت اسلام قرار گرفته یا قرار «داده» شده، تحقق آن را با تأخیر مواجه ساخته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران از زمانی که نهضت بزرگ اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد تا به امروز که تحت رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) قرار دارد، در دو عرصه مهم و راهبردی «تحقق وحدت امت اسلام» و «احیای تمدن نوین اسلامی» که لازم و ملزوم یکدیگرند و اسلام را به اوج قدرت و عظمت می‌رساند، تلاش‌های گسترده و اقدامات مؤثری انجام داده است.

ولایتی با بیان اینکه که حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) از دهه های گذشته تاکنون در جهت احیای «تمدن اسلام» و تحکیم «وحدت و برادری» بذری بین مسلمانان کاشته‌اند، افزود: به رغم مشکل آفرینی ها و مانع تراشی های بین المللی، هم اینک این بذر در حال تبدیل شدن به درختی تنومند و اثرگذار در نظام بین الملل است که می رود تا ریشه های استبداد و استکبار و پدیده شوم صهیونیسم که منشأ تمام مشکلات و مصائب در منطقه و جهان اسلام است را بخشکاند.

وی ادامه داد: در هفته وحدت و در ایام میلاد فرخنده نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) قرار داریم و این در حالی است که جهان اسلام تشنه وحدت و یکپارچگی و ساختن تمدنی نوین در عرصه جهانی است تا رویاروی تمدن‌های مبتنی بر ماده گرایی محقق شود، اما با این وصف، چالش‌های موجود در جغرافیای وسیع جهان اسلام و عرصه منطقه‌ای و تلاش متحدان تمدن غرب، کماکان محدودیت‌ها، چالش ها و موانعی را در ابعاد سخت و نرم، برای امکان بروز و ظهور این نظام تمدنی مبتنی بر جهان بینی توحیدی و بر محور اسلام ناب محمدی (ص) فراهم کرده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: برداشتن محدودیت‌ها و مقابله با چالش ها و عبور از موانع پیش رو، در رأس راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای وحدت و همگرایی امت اسلام - که پیش نیاز مهم احیای تمدن نوین اسلامی است - قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران، به عنوان ام‌القرای جهان اسلام، یکی از کشورهای ثابت قدم در صیانت و پاسداری از مرزهای جغرافیایی و معنوی جهان اسلام بوده است.

ولایتی گفت: علاوه بر این، چالش های اساسی که هم اینک در مقابل تمدن نوین اسلامی وجود دارد، فقدان رهبری واحد، تفرقه در بین امت اسلامی، ایجاد جریان های موازی به نام اسلام همچون گروه های افراطی تکفیری مانند القاعده، داعش و جبهه النصره، ایجاد اسلام آمریکایی در مقابل اسلام ناب، پروژه اسلام هراسی، توسعه فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب و ترویج فرهنگ ناسیونالیسم قومی، قببله ای و نژادی، اختلاف افکنی بیگانگان بین شیعه و سنی، فراموش کردن مسأله فلسطین به عنوان اولویت اول جهان اسلام، خیانت برخی کشورهای مرتجع عرب به آرمان فلسطین و برقراری روابط دیپلماتیک به صورت علنی با رژیم صهیونیستی و وجود این غده سرطانی در قلب جهان اسلام، انحراف از نهضت بیداری اسلامی، عدم تبعیت تمامی مسلمانان از الگوی واحد مردم سالاری دینی، عقب ماندگی علمی، فنی و تکنولوژیکی، فقر، تبعیض و فاصله طبقاتی در میان مردم و اختلاف سطح زندگی با کشور های پیشرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار کرد: همچنین بحران های امنیتی و بی ثباتی و ناامنی همچنان در جهان اسلام، به ویژه منطقه غرب آسیا پابرجاست و تلاش های مذبوحانه برای ضربه بر پیکره جهان اسلام توسط محور غربی- صهیونیستی ادامه دارد. تلاش ها برای تجزیه برخی کشورهای اسلامی، فتنه انگیزی برای بی ثبات سازی لبنان و کودتای نافرجام در یمن توسط علی عبدا.. صالح از جمله تلاش های مذبوحانه در دوران پساداعش بوده است که با ناکامی مواجه شدند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: اینها همه نشاندهنده این واقعیت است که موازنه قدرت در منطقه و قلب جهان اسلام به نفع ملت-های مسلمان و گروههای مقاومت در حال تغییر است. شرایط و وضعیت مذکور یعنی شکست‌های زنجیرهای نظام سلطه و عناصر و گروههای وابسته به آن که جمهوری اسلامی ایران در تحقق و ایجاد آن نقش کلیدی بر عهده دارد، چشم‌انداز روشن و امیدوار کننده ای را در پیش روی تحقق وحدت و زمینه سازی جهت بازسازی تمدن نوین اسلامی قرار داده است.

ولایتی در ادامه سخنانش افزود: لازم می دانم یک بار دیگر توجه همگان را به فلسطین که مسأله اول جهان اسلام است جلب نمایم. تمام توطئه ها و فتنه ها و جنگ افروزی‌هایی که در جهان اسلام انجام می شود، از نقطه نظری خاص، فقط و فقط در جهت به حاشیه راندن موضوع فلسطین، این زخم کهنه امت اسلام، و ارتقاء و تضمین امنیت رژیم اشغالگر قدس از طریق ایجاد درگیری های درونی بین ملل و مذاهب و فرق مختلف اسلامی و انحراف افکار عمومی از جنایات صهیونیست هاست که مبارزه با آن گام بلندی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی میباشد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پایان اظهار کرد: اکنون دیگر موجودیتی به نام داعش وجود ندارد. جهان اسلام با زمین ‌زدن داعش و پشت سر گذاشتن خونین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین توطئه مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها علیه خود که با هدف به حاشیه امن کشاندن رژیم غاصب صهیونیستی راه‌اندازی شده بود، بار دیگر فلسطین را در صدر مسائل جهان اسلام قرار داده است و اخیراً رئیس جمهور زیاده خواه و بی تدبیر و مهاجم آمریکا که از شکست های عوامل وحشی آمریکا، یعنی داعش عصبانی است، اقدام به کاری کرده که اسلافش گستاخی چنین کار احمقانهای را نداشتند؛ یعنی دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس را صادر کرده است. ترامپ بداند که این، آخرین ضربه به حیات سیاسی ایالات متحده در غرب آسیا و جهان اسلام است و دیری نمیگذرد که هیأت حاکمه آمریکا از این اقدام پشیمان خواهد شد؛ زیرا که خشم یک و نیم میلیارد مسلمان را علیه خویش مشتعل خواهد کرد.

کد خبر 391725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha