همشهری آنلاین: خبرگزاری صفا فلسطین بامداد شنبه به نقل از وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد: تعدی نظامیان صهیونیست در دو روز گذشته (جمعه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ آذر ماه) منجر به شهادت دو فلسطینی و زخمی شدن یکهزار و ۱۱۴ تن شده است.

 ۲ شهید و بیش از۱۰۰ زخمی در درگیری های اخیر نظامیان صهیونیست با مردم فلسطین

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت فلسطین در ادامه تاکید کرد: 954 تن از زخمی ها به صورت سرپایی معالجه شدند، درحالی که 160 نفر دیگر به بیمارستان های کرانه باختری، غزه و بیت المقدس منتقل شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: شمار افراد زخمی در بیت المقدس 935 تن و در نوار غزه 179 تن بوده که شرایط پنج مجروح وخیم گزارش شده است.

صدها تن از مردم فلسطین پس از اقامه نماز جمعه با برپایی تظاهرات در بخش های مختلف فلسطین از جمله بیت المقدس و کرانه باختری به اقدام اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

«اشرف القدرة» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: دومین فلسطینی به نام ماهر عطاالله (54) ساله در نتیجه شدت جراحت حمله روزجمعه ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسید.

جوانی به نام «محمد المصری» (30 ساله) نیز روز جمعه پس از آن که در محله شرقی خان یونس در جنوب نوار غزه هدف گلوله صهیونیست ها قرار گرفت، به شهادت رسید.

از سوی دیگر، منابع بیمارستانی فلسطینی اعلام کردند: حملات جمعه شب جنگنده های رژیم صهیونیستی به مرکز «جدار» متعلق به گردان های شهدای القسام در شمال نوار غزه، 15 زخمی برجای گذاشته است.

پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سرزمین های اشغالی صحنه درگیری میان معترضان فلسطینی و نظامیان صهیونیست است.

به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کرده است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است و در آن ها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.

اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند. با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.

کد خبر 391903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha