مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

حامد فوقانی: دیروز در ساختمان بخش شمالی پلاسکو که از آتش‌سوزی و حادثه سال گذشته جان سالم به در برده بود به روی کسبه باز شد تا آنها بتوانند مقدمات لازم را برای کسب و کار خود فراهم کنند و در این بین، تعدادی از مغازه‌داران هم انبوهی از اجناس خود را به داخل مغازه‌ها بردند.

کاسبان پلاسکو از دیروز وارد مغازه‌های خود شدند.

اين اقدام كسبه در پي تأييد ايمني ساختمان از سوي 3شركت متخصص و البته نامه دادستاني تهران انجام شده است. اگرچه هنوز برق پاساژ ايراد فني دارد و وصل نيست؛ با اين حال، باز شدن در بناي شمالي پلاسكو حاكي از آن است كه اين ساختمان طبق نظر كارشناسان مشكل اساسي نداشته و نبايد تخريب شود.

اين در صورتي است كه پس از آتش‌سوزي مهيب و تخريب ساختمان پلاسكو در آخرين روز دي‌ماه سال گذشته كمتر كسي تصور مي‌كرد بخش شمالي آن سالم مانده و قابل بهره‌برداري باشد. با وجود اين، شركت‌هاي مهندسي سازه تأييد كرده‌اند كه بناي باقيمانده مشكلي از لحاظ ايمني نداشته و تنها به مقاوم‌سازي احتياج دارد.

شركت مقاوم‌سازي پيشرفته پرمايون به نمايندگي از كسبه پلاسكو يكي از 3شركت مذكور بوده كه براساس نامه دادستاني به شماره4700/181/9001 اقدام به كارشناسي از بناي شمالي پلاسكو كرده است.

اين شركت پس از بررسي‌هاي بسيار اعلام كرده كه سازه باقيمانده ايمن است و با يكسري عمليات ايمن‌سازي، نصب تجهيزات ايمني و بهينه‌سازي شبكه برق‌رساني ايمني آن به صددرصد مي‌رسد. جالب اينجاست كه شركت رامان نيز كه از طرف بنياد مستضعفان براي بررسي وضعيت بناي شمالي پلاسكو انتخاب شده بود نظر شركت پرمايون را تأييد كرده است. ديگر شركت هم مهندسي طازند بوده كه آن هم از طرف بنياد مستضعفان نماينده كار شده است.

  • ضرر بيشتر كسبه با نامه‌اي كه دير اعلام شد

در ميان همه مسائلي كه درخصوص بناي برجاي مانده پلاسكو مطرح است يك مورد بيشتر از همه قابل توجه و البته سؤال‌برانگيز نشان مي‌دهد. آنطور كه برخي از كسبه ساختمان شمالي مي‌گويند شركت‌هاي منتخب و با تأييديه دادستاني خيلي پيش‌تر از اينها تأييديه ايمني بنا را اعلام كرده‌اند اما نامه مربوطه مدت‌ها پنهان بوده و تازه معلوم شده است كه بنا ايراد كلي ندارد.

به‌عبارت ديگر آنها از اين گلايه مي‌كنند كه چرا بايد در اوضاع و احوال اقتصادي سخت فعلي، عده‌اي بدون درنظر گرفتن ضرر و زياني كه متوجه كسبه شده از اجراي يك‌دستورالعمل و باز كردن در پاساژ خودداري كنند؟ به گفته يكي از مغازه‌داران، آنها پس از حادثه پلاسكو و طي 10ماه و نيم اخير با حجم زيادي بدهي مواجه شده‌اند و اين وسط برخي باعث ضرر و زيان بيشتر نيز شده‌اند.

  • چشم 286مغازه‌دار به بازار شب عيد

بخش شمالي پلاسكو مجموعا 286مغازه دارد كه طبق نظر شركت مقاوم‌سازي همگي سالم هستند. ديروز مغازه‌داران با همين نظر وارد بنا شدند كه مي‌شد شور و شعفي را بين آنها مشاهده كرد. سجاد.م يكي از مغازه‌داران در همين ارتباط به همشهري گفت: «واقعا در ماه‌هاي پاياني سال، اين بهترين خبر بود. حالا مي‌توانيم اميدوارم باشيم كه شب عيد كسب و كارمان دوباره رونق مي‌گيرد.»

رضا كه بنكداري كاپشن دارد نيز گفت: «من كه زمستان را براي كاسبي از دست دادم اما با اين حال خوشحالم كه بنايي كه هيچ ايرادي نداشت، دوباره درب‌هايش باز شد. حالا از مسئولان درخواست داريم كه براي رفت‌وآمد بهتر به داخل ساختمان كمك كنند تا بازار شب عيد را حداقل از دست ندهيم.

بسياري از مغازه‌داران هم حاضرند براي مقاوم‌سازي ساختمان، خودشان هزينه‌هاي لازم را تأمين كنند چون بدون كار بودن واقعا ضرر و زياني به ما زده و ديگر نمي‌خواهيم بيشتر از اين متضرر شويم.»
صحبت‌هاي اين مغازه‌دار در حالي مطرح شد كه بنياد مستضعفان نيز براي مقاوم‌سازي بنا اعلام آمادگي كرده است اما گويا كسبه‌خودشان قصد تأمين هزينه‌ها را دارند.

  • تهران 7300بناي ناايمن دارد

درحالي‌كه دادستاني تهراني اين روزها با جديت بناهاي ناايمن پايتخت را زير ذره‌بين برده و بعضا برخي را به‌دليل وضعيت وخيم‌شان پلمب مي‌كند، خبر مي‌رسد تعداد بناهاي ناايمن شهر بسيار زيادتر از آن است كه اوايل سال‌جاري اعلام شده بود. درواقع پس از فروريختن ساختمان پلاسكو، وزارت كشور و كميته عمران شوراي شهر تهران تعداد بناهاي ناايمن با اولويت درجه يك را 4900پلاك عنوان كردند اما حالا عنوان مي‌شود كه تهران 7300بناي ناايمن دارد. آنگونه كه زهرا صدراعظم نوري، رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران نيز گفته از اين تعداد 1500ساختمان نيز متعلق به شهرداري است.

وي در عين حال گفت: «متأسفانه اطلاعات دقيق و به روزي از وضعيت ايمني ساختمان‌هاي تهران وجود ندارد، بايد براي ايجاد يك سامانه پايش ايمني براي ساختمان‌هاي عمومي شهر تهران برنامه‌ريزي شود تا بتوان تغييرات اعم از رفع خطر و ايمن شدن ساختمان‌ها را ثبت كرد.» در ميان بناهاي ناايمن پايتخت نيز از 981بناي بلندمرتبه موجود، حدود 250مورد كه قريب به 25درصد را شامل مي‌شود، پرخطر محسوب مي‌شوند. اين برج‌ها عمدتا به برج‌هاي بي‌هويت معروف شده‌اند، اساسا نقشه‌هاي لازم در موردشان وجود ندارد و فاقد هرگونه شناسنامه اطلاعاتي سازه و تاسيسات هستند.

کد خبر 391940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha