همشهری آنلاین: شرکتی ژاپنی درنظر دارد با استفاده از پهپاد و پخش موسیقی برای کارمندانش، مانع از اضافه‌کاری آنها شود.

براساس گزارش BBC، در اين طرح جديد قرار است پهپاد پس از پايان ساعت كاري موسيقي به نام Auld Lang Syne پخش كند، موسيقي كه معمولا براي اعلام پايان ساعت كاري فروشگاه‌ها پخش مي‌شود.

ژاپن سالهاست در تلاش است تا مشكل اضافه‌كاري بيش از اندازه و بيماري‌ها و حتي مرگ و مير ناشي از آن را برطرف سازد. با اين‌همه طرح جديد ژاپني‌ها از نظر متخصصان بسيار بي‌فايده و حتي احمقانه است.

اين پهپاد‌ها توسط شركت امنيت و پاكسازي تاي‌سي و با همكاري شركت بلو‌اينوويشن و شركت ارتباطاتي NTT ساخته خواهند شد. پهپاد مجهز به دوربین در ميان دفاتر كاري پرواز كرده و موسيقي مشهور اسكاتلندي را پخش خواهد كرد. نوریهیرو کاتو، یکی از مدیران شرکت تای‌سی مي‌گويد زماني‌كه فکر کنید که هر لحظه ممکن است پهپاد بالای سرتان آمده و آن آهنگ را پخش كند، واقعا نمی‌توانید کار کنید.

شرکت تای‌سی قصد دارد برنامه پهپاد‌هاي خود را از آوريل 2018 به صورت طرحي آزمايشي در شركت خود آغاز كند و به مرور آن را در شركت‌هاي ديگر نيز به اجرا بگذارد.

سی جیرو تاکشیتا استاد مدیریت و اطلاعات دانشگاه شیزوکو در پاسخ به این پرسش كه آيا اين طرح موثر است يك واژه كوتاه دارد: خير. به اعتقاد او این کاراحمقانه است و شرکت‌ها چنین کارهایی را انجام می‌دهند تا فقط نشان دهند که برای حل مشکل می‌خواهند کاری بکنند. به اعتقاد او مشكل اضافه کاری بیش از حد ریشه در فرهنگ کاری افراد دارد و باید به صورت ريشه‌اي حل شود. به گفته او ایجاد آگاهی درباره این مشکل اهميت بالايي دارد اما این طرح جديد به نظر او بیشتر نوعي شوخی است.

اسکات نورث، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اوزاکا نيز معتقد است حتی اگر مزاحمت این روبات‌ها کارکنان را مجبور به ترک محل کار کند، آنها کارهای ناتمام خود را با خود به خانه می‌برند. برای کم کردن میزان اضافه‌کاري، لازم است حجم کار کم شود؛ از طریق کم کردن رقابت‌های کاری مشهور ژاپني و یا از طریق استخدام افراد بیشتر.

ژاپن سال‌هاست براي تغيير فرهنگ قديمي كاري خود كه در آن  ترک کردن محل کار قبل از همکاران دیگر و یا مدير، کاری ناپسند شمرده می‌شود، در تقلا است. مشکل کار اضافه و طولانی باعث شده که یک واژه جدید به زبان ژاپنی افزوده شود: کاروشی به‌ معني مردن در اثر کار زیاد.

عادت به کار زیاد، به خصوص در میان افرادی که تازه در یک شرکت استخدام می‌شوند به مشکلات سلامتی بسیاری مانند سکته، حمله قلبی و خودکشی منجر شده است. در ماه اکتبر یک شرکت تبلیغاتی بعد از خودکشی یکی از کارمندانش، به دلیل بدرفتاری با کارکنان جریمه شد. بعدا مشخص شد که این زن کارگر در یک ماه 159 ساعت اضافه کارانجام داده است.

اوایل سال جاري دولت ژاپن با طرحی با عنوان جمعه‌ پاداش به شرکت‌ها پیشنهاد داد تا کارکنان خود را مجبور کنند در آخرین جمعه هر ماه سر ساعت سه بعد از ظهر به خانه بروند. اما این طرح نيز با شکست مواجه‌ شد زيرا بسیاری از کارمندان اعلام كردند آخرین جمعه ماه یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری آنهاست.

کد خبر 391982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha