همشهری آنلاین: معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی با بیان این که دریا بستری تمدن ساز و موجب رونق اقتصادی است، بر ضرورت حفظ امنیت و اقتدار دریایی تاکید کرد و گفت: از سال ٨٧ تاکنون، چهار هزار و ٢٠٠ کشتی تجاری و نفتی را به سلامت از محدوده باب المندب عبور داده‌ایم.

حبیب الله سیاری

به گزارش ایرنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری روز یکشنبه در همایش توسعه اقتصاد دریایی- چالش ها و راهکارها افزود: با توجه به این که کشوری دریایی هستیم، باید ببینیم سهم ابزیان در سبد خانوار ایرانی چقدر است.

وی تاکید کرد: با وجود این که در کشور تمدن دریایی داریم اما امروزه آن طور که باید از ظرفیت پهنه آبی در کشور استفاده نمی کنیم.

وی با بیان این که ٨٠ درصد مردم ایران نزدیک دریا زندگی می کنند، گفت: دریا محل ثروت و قدرت است از این رو استکبار همیشه سعی کرده است ما را از آن دور نگه دارد.

وی اظهار کرد: 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود که نشان از اهمیت توجه به آن دارد.

امیر دریادار سیاری افزود: در همایشی دریایی در امریکا اعلام کردند که وضعیت فعلی وضعیت کوری دریا است، یعنی هنوز شناخت کافی نسبت به آن وجود ندارد؛ بنابراین ما باید تلاش بیشتری برای شناخت ظرفیت های دریا داشته باشیم.

وی تاکید کرد: البته استفاده از دریا به عوامل مختلفی مانند نگاه سیاستمداران، جغرافیا، مرزها، ویژگی های مردم و گستردگی سواحل و کیفیت انها بستگی دارد.

سیاری گفت: اگر به موقع اقدام کرده بودیم امروز بسیار جلوتر بودیم و هنوز هم ان طور که باید با شتاب پیش نمی رویم، امروز تمام کشتی های ما خدمات خود را از دبی دریافت می کنند و در کره نوسازی می شوند چون ما به این پهنه توجه نکرده ایم.

وی اظهار کرد: سواحل مکران از سواحل مهم ایران است اما از پتانسیل آن کمتر استفاده شده است.

وی گفت: روسیه سواحل زیادی دارد اما بیشتر آنها یخ زده است ، همه ارزوی داشتن سواحل ما را دارند.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی افزود: دریا مهمترین درگاه یک کشور دریایی به جهان بیرون است و ایران نیز کشوری دریایی است بنابراین توجه بیشتر به پهنه های آبی الزامی است.

وی ادامه داد: ٩٣ درصد صادرات و ٨٣ درصد واردات از یک سوم مرزهای دریایی و فقط هفت درصد از ٦٣ درصد مرز زمینی انجام می شود.

سیاری با اشاره به اهمیت خلیج فارس افزود: این خلیج انبار انرژی جهان است و روزانه ١٧ میلیون بشکه نفت فقط از تنگه هرمز عبور می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به وزن ژئوپلتیکی کشور در جهان باید برای توسعه اقتصاد دریامحور از آن استفاده کنیم.

سیاری با تاکید بر لزوم حفظ امنیت برای رسیدن به این هدف گفت: اگر امنیت نباشد نمی توانیم به اقتصاد دریا محور برسیم، بنابراین باید در دریا اقتدار داشته باشیم .

وی افرود: بحث دزدی دریایی در سواحل سومالی در محدوده باب المندب وضعیت بسیار بدی دارد و بیشترین دزدی دریایی در این محدوده انجام می شود اما ما توانستیم از سال ٨٧ تاکنون چهار هزار و ٢٠٠ کشتی تجاری و نفتی را به سلامت از این منطقه عبور دهیم و امنیت دریا را حفظ کردیم.

وی گفت: بنابراین با ایجاد امنیت در دریاها می توان اقتصاد دریامحور را شکل داد و باید توسعه دریا محور در دستور کار قرار گیرد؛ با اقتدار در دریاها می توانیم به اقتصاد دریامحور در کشور برسیم.

کد خبر 392069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha