سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ۱۹ آذر ماه به همراه روسای کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل و نظارت و حقوقی در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد خود پرداختند.

به‌گفته علي اعطا، از آغاز به‌كار شوراي پنجم در اول شهريور‌ماه تاكنون، 28جلسه رسمي به‌صورت عادي و فوق‌العاده برگزار شده كه 27جلسه به‌صورت علني و يك جلسه براي بررسي نامه‌هاي محرمانه نهادهاي نظارتي، به‌صورت غيرعلني برگزار شد. تصويب 3طرح دوفوريتي، 7طرح يك فوريتي، معرفي نمايندگان شورا براي عضويت در 62 مجمع قانوني، انتخاب 5 عضو شورا براي عضويت در ستاد هماهنگي شوراياري‌ها و 7نفر براي عضويت در ستاد سمن‌ها ازجمله اقدامات 100روز گذشته شورا بود كه از سوي اعطا به آن اشاره شد.

به گزارش همشهري، سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينكه در 100روز گذشته 2لايحه دوفوريتي و 2لايحه عادي نيز از طرف شهرداري به شورا ارائه شده، گفت: هم‌اكنون اين لوايح در كميسيون‌ها در دست بررسي است. وي ادامه داد: در 28جلسه گذشته، اعضاي شورا به‌عنوان نمايندگان شهروندان تهران، ري وتجريش و در جهت ايفاي وظايف نظارتي خود، 73تذكر خطاب به شهرداري و ساير دستگاه‌هاي اجرايي در راستاي انجام وظايف قانوني‌شان مطرح كردند.

اعطا در مورد تذكرات مطرح شده، گفت: ايمني و مديريت بحران، ساخت‌وسازها و تخلفات ساختماني، توجه به محيط‌زيست و لزوم حفظ باغات، لزوم حفاظت از ميراث فرهنگي و مباحث مربوط به بودجه و نيروي انساني بيشترين سهم را در تذكرات به‌خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوي شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه در اين مدت 18نطق پيش از دستور در جلسات علني شورا ارائه شده است، گفت: اين نطق‌ها با هدف جلب توجه بيشتر اعضاي شورا، مسئولان اجرايي و مديران شهري به موضوع نطق، توسط اعضا ايراد شده است. به گفته اعطا، اعضاي شورا طي اين مدت، علاوه بر شهردار تهران و معاونان او، ميزبان 2نفر از اعضاي هيأت دولت، 3نفر از مديران ارشد استان و 3نفر از مسئولان سازمان‌هاي غيردولتي و صنفي براي ارائه گزارش در حوزه وظايفشان بوده‌اند.

سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينكه در شوراي پنجم معتقديم كه مشكلات تهران با همكاري تنگاتنگ شورا، شهرداري، دولت و مجلس برطرف مي‌شود، خاطرنشان ساخت: حضور اعضاي هيأت دولت و مديران ارشد اجرايي استان در جلسات رسمي شورا هم با هدف تعامل و نزديكي ديدگاه‌ها براي برطرف كردن مشكلات شهر و برنامه‌ريزي براي استفاده از ظرفيت‌هاي ملي و محلي در راستاي توسعه تهران است و خوشبختانه در دوره جديد مديريت شهري با تعامل خوبي كه بين دولت و مديريت شهري برقرار است شاهد حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت هستيم.

اعطا در پايان از تشكيل مجمع 51نفره نمايندگان كه شامل 30نماينده محترم مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و 21عضو شوراي اسلامي شهر تهران است، خبر داد و گفت: اين مجمع در اين دوره تشكيل و تاكنون دو جلسه با حضور تمام اعضا برگزار شده است كه نتايج اين جلسات در كميته مشتركي كه در ابتداي شكل‌گيري مجمع تشكيل شده بود، پيگيري مي‌شود.

  • بازنگري در محدوده طرح ترافيك

محمد عليخاني، رئيس كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيز در جمع خبرنگاران به ارائه گزارش عملكرد 100روزه كميسيون متبوعش پرداخت. وي ضمن تأكيد بر توسعه حمل‌ونقل عمومي ايمن، روان و كاهش آلودگي هوا به‌عنوان شعارهاي اصلي كميسيون عمران و حمل ونقل گفت: متأسفانه متوجه شديم آمارهايي كه مديريت قبلي شهرداري تهران درباره سهم حمل‌ونقل عمومي در سفرها ارائه مي‌كند نادرست است،

چرا كه در گذشته اعلام شده بود كه سهم حمل‌ونقل عمومي در سفرها 63درصد است اما حالا بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه با احتساب تاكسي، حمل‌ونقل عمومي سهم 49درصدي را در جابه‌جايي مسافر دارد. وي همچنين با رد آمار قبلي 3ميليون سفر روزانه با مترو گفت: حالا بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه كمتر از 2ميليون سفر در روز با مترو انجام مي‌شود. عليخاني بر بحث ايمني خطوط مترو ازجمله خط7 تأكيد كرد و گفت: اين خط را تا پايان ايمن‌سازي‌ متوقف كرديم و قطارهاي اين خط كه به‌صورت قرضي از ساير خطوط گرفته شده بود را نيز به خطوط‌ اصلي‌شان بازگردانديم.

رئيس كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران تكميل خطوط يك تا 7 را نيازمند 22هزار ميليارد تومان اعتبار دانست و گفت: بايد اعلام كنم كه ما خط8 مترو نداريم و آنچه به‌عنوان خط8 افتتاح شده در واقع ادامه خط يك است كه به‌جاي خط8، جا زده شده است. به گفته عليخاني براي خريد 2000واگن، 10هزار ميليارد تومان اعتبار لازم است كه با بودجه فعلي شهرداري 10سال طول مي‌كشد تا كامل شود بنابراين يا بايد 10سال صبر كنيم يا بايد به فكر شيوه‌هاي درآمدي ديگر همچون فاينانس باشيم.

وي يكي از راه‌هاي كسب درآمد براي شهرداري را بازنگري در محدوده طرح ترافيك اعلام كرد و گفت: محدوده فعلي طرح ترافيك طي 37سال گذشته هيچ تغييري نداشته است و از اشكالات آن بي‌عدالتي و توزيع نامناسب است كه در حال بازنگري آن هستيم كه البته دراين بازنگري بحث افزايش قيمت مطرح نيست و حتي ممكن است قيمت‌ها نيز كاهش يابد. عليخاني در توضيح اين طرح جديد گفت: درآمد شهرداري از اين محل حدود 300 تا 350ميليارد تومان است كه نصف حقوق پرداختي هر‌ماه كاركنان شهرداري است.

دومين طرحي كه از سوي كميسيون عمران شوراي شهر در دست بررسي است ساماندهي پارك حاشيه‌اي در سطح شهر تهران است. عليخاني در اين‌باره نيزگفت: اين دو طرح تا ‌ماه آينده به صحن علني شوراي شهر مي‌آيد. وي در پاسخ به سؤالي درمورد استفاده از ساير مدل‌هاي حمل‌ونقلي همچون LRT گفت: به‌نظر من LRT بهتر از BRT فعلي است، البته اولويت ما با مترو است اما در كنار مترو احداث LRT به شرط تأمين منابع بلامانع است.

وي همچنين در مورد انتصابات اخير شهردار تهران نيز گفت: هر چند كه انتصابات خوبي انجام شده اما در برخي انتصابات انتظارات مردم، رأي دهندگان و... برآورده نشده است هر چند كه ما محدوديت‌ها و مشكلات را مي‌دانيم كه برخي نيروها به‌صورت فله‌اي وارد سيستم شده‌اند كه حالا حتي براي تأمين حقوق ماهانه آنها داراي مشكل هستيم اما معتقديم مديريت جديد شهرداري به جاي استفاده از نيروهاي بازنشسته و از كار افتاده مي‌توانست از جوانان خلاق استفاده كند. وي افزود: اعضاي شورا در مورد اين موضوع با يكديگر همصدا هستند اما برخي ترجيح مي‌دهند به‌صورت خصوصي با شهردار تهران صحبت كرده و برخي همچون من وقتي مي‌بينيم تأثيري ندارد در حضور رسانه‌ها انتقاد مي‌كنيم.

  • تشكيل كميته حقوق شهروندي در شوراي شهر

ابراهيم اميني، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران و رئيس كميسيون نظارت و حقوقي هم ديروز به ارائه گزارش 100روزه عملكرد كميسيون مربوطه‌اش پرداخت. وي ابتدا از تشكيل كميته حقوق شهروندي درزير مجموعه كميسيون حقوقي و نظارت سخن گفت و افزود: دراينجا بحث آموزش حقوق شهروندي در شوراياري‌ها، فرهنگسراها و خانه‌هاي فرهنگ در اولويت قرار دارد. اميني با ابراز تأسف بابت اينكه جايگاه حقوقي شوراي شهر هنوز مشخص نيست، گفت:

يكي از چالش‌هاي ما در همين بخش است كه باعث شده تا شيوه تعامل شوراها با شهرداري مشخص نباشد. وي با اشاره به اينكه از شوراي اول شهر تهران مصوبه‌اي داريم مبني بر اينكه شهردار بايد معاونين و شهرداران مناطق و حتي روساي سازمان‌ها را براساس رأي اعتماد اعضاي شوراي شهر تهران انتخاب كند، گفت:

اين مصوبه در اين سال‌ها اجرا نشده است، متأسفانه ابزارهاي لازم شورا براي انجام وظايف قانوني‌اش مشخص نيست كه اميدواريم در اين زمينه بتوانيم در اين دوره اتفاقات خوبي را رقم بزنيم. اميني همچنين از نبود ابزار نظارتي يا ديوان محاسبات براي شوراي شهر به‌منظور نظارت بر بودجه شهرداري گلايه كرد و گفت:

اين امر باعث شده تا به‌طور معمول بيش از 50درصد از بودجه شهرداري دچار انحراف باشد كه البته اميدواريم با تشكيل نهاد مستقلي تحت عنوان ديوان محاسبات شهر نظارت بر هزينه‌كرد بودجه شهرداري فراهم شود. وي همچنين نسبت به نبود خزانه واحد در شهرداري نيز انتقاد كرد و گفت: ما تا زماني كه خزانه واحد در شهرداري نداشته باشيم شاهد فساد مالي هستيم و بايد به‌زودي اين خزانه واحد در شهرداري شكل بگيرد تا تمامي درآمدهاي شهرداري به يك حساب واحد واريز شود. رئيس كميسيون نظارت و حقوقي در ادامه از تدوين آيين‌نامه مكاتبات اعضاي شوراي شهر تهران سخن گفت و افزود: به‌دنبال تهيه اين آيين‌نامه هستيم تا اعضا از نحوه مكاتبات خود مطلع باشند كه به‌زودي در صحن علني مطرح خواهد شد.

کد خبر 392098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha