دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

رئیس‌جمهور از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواست به سرعت خلأ‌های قانونی حفاظت از میراث فرهنگی را شناسایی و آنها را برای رفع مشکلات به دولت تقدیم کند.

مرمت ۷۰۰ اثر تاریخی با کمک بخش خصوصی

به گزارش همشهري، همزمان با تخريب خانه نايل در اصفهان و تخريب بخشي از خانه حاجباشي در اراك و ماجراي مزايده حياط كافه نادري، حسن روحاني از معاون خود در سازمان ميراث فرهنگي خواست كه هر چه سريع‌تر خلأهاي قانوني در حفظ آثار تاريخي و صيانت از ميراث فرهنگي را شناسايي و آنها را به دولت تقديم كند تا بدين‌ترتيب آثار تاريخي كشور از خطر تخريب در امان بمانند.

اين نخستين بار است كه يك رئيس‌جمهور در ايران، فرمان صريح صيانت از آثار تاريخي و جبران خلأهاي قانوني را صادر مي‌كند. علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و معاون رئيس‌جمهور با اعلام فرمان صريح رئيس‌جمهور در نخستين نشست خبري خود از مردم، فعالان ميراث فرهنگي و مسئولان كشور خواست در مسير صيانت و حفاظت از آثار تاريخي كشور گام بردارند.

مونسان كه با هدف ارائه گزارش عملكرد 100روزه دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران حاضر شده بود با اعلام اينكه با وجود حجم وسيع آثار، بناها و محوطه‌هاي تاريخي در كشور و كمبود امكانات دولتي، براي حفاظت و صيانت از ميراث فرهنگي كشور راهي جز مشاركت مؤثر مردم و انجمن‌هاي ميراث فرهنگي و فعالان اين عرصه وجود ندارد، اعلام كرد كه سازمان ميراث فرهنگي فرمان رئيس‌جمهور را به سرعت پيگيري مي‌كند.

معاون رئيس‌جمهور در سازمان ميراث فرهنگي پيش از اين نشست بارها اعلام كرده بود كه گردشگري و صنايع‌دستي دو بال رونق اقتصادي در كشور هستند و تا ديروز كمتر درباره حفاظت و صيانت از ميراث فرهنگي كشور سخن گفته بود. اين رويكرد سبب شد تا منتقدان اينگونه برداشت كنند كه مونسان توجهي به ميراث فرهنگي كشور ندارد. با اين حال مونسان ديروز سخنان خود را با ميراث فرهنگي آغاز و بر لزوم حفاظت از آثار تاريخي كشور تأكيد كرد.

او با تبريك به مردم به‌خاطر ثبت جهاني چوگان و كمانچه از سوي ايران گفت: پرونده چوگان و كمانچه يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي ايران بودند كه با چالش‌هاي زياد مواجه شدند و رقباي جدي داشتند. مونسان از هند، ارمنستان و آذربايجان به‌عنوان كشورهايي سخن گفت كه به‌شدت در تلاش براي ثبت جهاني چوگان و كمانچه به نام خود در يونسكو بودند اما تلاش‌هاي معاونت ميراث فرهنگي كشور، وزارت ورزش و مديران ورزشي موجب شد كه اين دو پرونده به نام ايران در يونسكو ثبت جهاني شوند.

  • راه‌آهن ايران ثبت جهاني مي‌شود

رئيس سازمان ميراث فرهنگي از تلاش‌ براي تكميل پرونده ثبت جهاني راه‌آهن در ايران خبر داد و افزود: راه‌آهن ايران قدمت تاريخي دارد و سازه‌هاي تاريخي بسياري نيز در مسير راه‌آهن ايران واقع شده و از اين منظر اين پرونده يكي از پرونده‌هاي مهم ايران براي ثبت جهاني است. مونسان در بخشي از گفته‌هاي خود به برنامه‌ريزي براي مرمت 700 اثر تاريخي در كشور اشاره كرد و گفت: سازمان ميراث فرهنگي در موضوع مرمت و نگهداري آثار تاريخي با كمبود منابع اعتباري مواجه است و به همين دليل قرار شد از شهرداري‌ها و بخش خصوصي كمك بگيريم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در پاسخ به اين درخواست همشهري كه انتظار مي‌رود رئيس سازمان ميراث فرهنگي به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور حساسيت بيشتري در صيانت و حفاظت از آثار تاريخي نشان دهد و در برابر تخريب‌كنندگان ميراث فرهنگي كشور بايستد، گفت: همكاران معاونت ميراث فرهنگي براي حفظ آثار تاريخي به‌شدت تلاش مي‌كنند و با توجه به حضور مردم و فعالان ميراث‌فرهنگي كه در صيانت از آثار تاريخي كشور همراه سازمان ميراث فرهنگي هستند خيال ما در اين بخش آسوده است.

او با اعتراف به قدرت رسانه‌هاي اجتماعي در جلوگيري از تخريب آثار تاريخي كشور اعلام كرد كه جزئيات آنچه در فضاي مجازي در خصوص خطر تخريب بناهاي تاريخي منتشر مي‌شود براي او ارسال و بلافاصله دستورات لازم را براي جلوگيري از تخريب آثار تاريخي و حفاظت از آنها صادر مي‌كند. مونسان همچنين گردشگري و صنايع‌دستي را دو بخش درآمدزا براي كشور خواند كه با توجه به كمبودهاي مالي و اعتباري در بخش ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مي‌توانند كمبودهاي اقتصادي را براي تداوم كار در بخش ميراث فرهنگي جبران كنند.

کد خبر 392111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha