دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار انجام اقدام‌های جدی برای پایان بخشیدن به جنگ احمقانه در یمن شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنین از برخی مواضع دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا از جمله در قبال قدس انتقاد کرد.

گوترش در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ابراز امیدواری کرد که دولت ترامپ بتواند عربستان سعودی را برای کمک به حل بحران انسانی در یمن تحت فشار قرار دهد.

او ادامه داد: من بر این باورم که این جنگ یک جنگ احمقانه است. من فکر می‌کنم این جنگ برخلاف منافع عربستان سعودی، امارات و مردم یمن است. آنچه که ما نیاز داریم یک راه‌حل سیاسی است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوترش در ادامه اعلام کرد: شرایط در یمن تا حدودی بهتر شده است. من امیدوارم که پرزیدنت ترامپ فشار بیشتری وارد کرده باشد. در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه بسیاری وارد این کشور می‌شود.

او افزود: امیدوارم محاصره بندرهای یمن توسط عربستان سعودی که بعد از حمله موشکی به نزدیکی ریاض اعمال شده بود، لغو شود. این جنگ رنج‌های بسیاری بر مردم یمن تحمیل کرده است. به نفع همه است که این جنگ متوقف شود.

گوترش در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: این اقدام می‌تواند به روند صلح فلسطین-اسرائیل آسیب برساند.

او در ادامه اظهاراتش از دیدار داماد ترامپ با مقام‌هاي فلسطینی و اسرائیلی درباره طرح جدید صلح بعد از سال‌ها بن‌بست در این روند ابراز خشنودی کرد و گفت: من نمی‌گویم که ممکن است این اتفاق رخ دهد اما این امیدواری وجود دارد که در نهایت این جنگ وحشتناک میان فلسطین و اسرائیل به پایان برسد. با این حال من فکر می‌کنم تصمیم ترامپ روز چهارشنبه 15 آذر روند مصالحه را به خطر مي‌اندازد.

با وجود واکنش‌های مختلف علیه تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده که نگرانی‌ها درباره تصمیم ترامپ بیش از حد است.

گوترش در بخشی از اظهارات خود با اشاره به شعار دونالد ترامپ، مبنی بر این‌که آمریکا در اولویت قرار دارد، گفت: این شعار برای منافع آمریکا مضر است. شعار آمریکا در اولویت است براساس این پیش‌بینی مطرح شده است که منافع مردم آمریکا توسط این کشور به نحو احسن مورد حمایت قرار گیرد و سازمان‌های بین‌المللی نمی‌توانند چندان در این‌باره کمک کنند اما این فرضیه غلط است.

او گفت: آمریکا بسیار بزرگ و وابستگی‌های بسیاری دارد و نمی‌توان آن را یک کشور تنها فرض کرد. اتفاق‌هايي که در جهان رخ می‌دهد تاثیر بسیاری بر روند اتفاقات در آمریکا دارد بر همین اساس بسیار مهم است که آمریکا به عنوان عضوی از جهان عمل کند.

دبير كل سامان ملل ادامه داد: بسیار مهم است که آمریکا در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، در مسائله مهاجرت و همچنین حل بحران‌های دیگر از جمله بحران عراق، سوریه و افغانستان و سودان جنوبی همکاری کند. نقش آمریکا برای یافتن راه حل برای بحران‌ها بسیار مهم است زیرا این کشور قدرت نفوذ داشته و می‌تواند بازیگران دخیل در درگیری‌ها را تحت فشار قرار دهد تا آنها متوجه شوند که لازم است این درگیری‌ها متوقف شود.

گوترش با اشاره به چند جانبه بودن بحران‌های رخ داده در جهان گفت: این بحران‌ها به گونه‌ای هستند که می‌تواند تاثیرهاي منفی بر اهمیت مردم جهان حتی مردم آمریکا بگذارد.

کد خبر 392139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha