همشهری‌آنلاین: اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی نحوه پاسخ‌گویی به تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس چهارشنبه ۲۲ آذر در استانبول برگزار می‌شود، این در حالی است که تعدادی از سران عرب در این اجلاس غایب‌ هستند.

 مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه متعهد شد، این اجلاس "پیامی قوی"‌ درباره قدس صادر کند.

او گفت: سکوت در برابر ظلمی که اسرائیل علیه فلسطینی‌ها روا می‌دارد، ممکن نیست.

چاووش اوغلو تاکید کرد، اجلاس سران کشورهای اسلامی به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در میان خشم مردمی در جهان اسلام برگزار می‌شود.

او با اشاره به آمریکا افزود: باید مقابل ذهنیت "من قدرت بزرگ هستم و می‌توانم هر کاری بکنم"‌ ایستاد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خاطرنشان کرد، از تمامی کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند درخواست خواهیم کرد این کار را بکنند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره،او گفت: از آمریکا می‌خواهیم تصمیمش را درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور به این شهر تغییر دهد.

چاووش اوغلو در ادامه از موضع ضعیف برخی کشورهای عربی نسبت به تصمیم ترامپ انتقاد کرد و گفت: برخی کشورها شدیدا از آمریکا می‌ترسند.

او همچنين درباره سطح حضور کشورها در اجلاس استانبول گفت: عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و سامح شکری، وزیر خارجه مصر نماینده کشورهایشان هستند. عربستان تا به این لحظه سطح نمایندگی خود را در این اجلاس سران مشخص و اعلام نکرده است.

در این راستا خبرگزاری آلمان به نقل از یک منبع سعودی گزارش داد، صالح آل الشیخ، وزیر امور اسلامی، تبلغ و ارشاد به نیابت از ملک سلمان، پادشاه عربستان ریاست هیئت این کشور را در اجلاس سران برعهده خواهد داشت.

قرار است در این اجلاس نمایندگان ۴۸ کشور از مجموع ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کنند که در میان آنها تنها ۱۶ تن در سطح سران شرکت‌می‌کنند در حالی که رهبران کشورهای مختلف در راس آن عربستان و مصر غایب هستند. همچنین نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا مهمان این نشست خواهد بود. قبل از اجلاس سران، نشست وزیران خارجه برگزار می‌شود.

در این راستا تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، صباح الاحمد الصباح امیر کویت، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان وارد استانبول شده‌اند.

محمود عباس دیداری هم با اردوغان داشته است.

قرار است ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن بعد از رایزنی‌هایش با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وارد استانبول شود.

اردوغان اخیرا سخنرانی‌های متعددی با محوریت قدس داشته و در جریان آن نسبت به عواقب تصمیم ترامپ هشدار داده است.

کد خبر 392415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha