همشهری آنلاین: رئیس دفتر ارتباطات مردمی فرماندهی معظم کل قوا گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، توانایی ساخت ناوهایی با طول ۲۰۰ متر را دارد.

عباس سه ‌دهی

به گزارش دفاعی ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار عباس سه ‌دهی در آیین رونمایی از پنج عنوان کتاب که در ستاد فرماندهی نیروی دریایی برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی با اشاره به توانمندی امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اگر دولت بودجه لازم را تامین کند، امروز جهاد خودکفایی نداجا از نظر فنی و مدیریت دانش به توانمندی دست یافته که براساس آن قادر به ساخت ناوهایی با طول 200 متر و بر حسب نیاز حتی قادر به ساخت ناو هواپیمابر نیز هست؛ این افتخار بسیار بزرگی برای کشوری است که در دوران طاغوت درجه داران و مستشاران آمریکایی بر ارتش آن حکومت می کردند.

رئیس دفتر ارتباطات مردمی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه با گرامیداشت ایام هفته پژوهش افزود: این هفته بستر گرامیداشت اهل قلم و اندیشه است که سهم بسزایی را در پیشرفت کشور دارند.

وی ادامه داد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه تالیف کتاب تاکنون گام‌های موثری برداشته است و امروز نیز پنج عنوان کتاب را رونمایی خواهد کرد که از این تعداد، سه عنوان کتاب با گفتمان امام خامنه‌ای عزیز در حوزه دریا مرتبط است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار سه دهی تصریح کرد:‌ ما همواره دغدغه ارائه یک عنوان کتاب در حوزه نیروی دریایی راهبردی را داشتیم و می ‌خواستیم در این رابطه کتابی تالیف شود که جنبه آموزشی داشته باشد و موضوع راهبردی بودن نیروی دریایی را تبیین کند، تا بدین وجه تفاوت نیروی دریایی راهبردی با غیر راهبردی مشخص شود و متوجه شویم چه چیز باعث شد که در مراسم دانش آموختگی، فرمانده معظم کل قوا درباره نیروی دریایی راهبردی سخن بگویند و چگونه می‌شود به نیروی دریایی راهبردی دست یافت که در عمق دریاها و اقیانوس‌ها حضور فعال و عملیاتی داشته باشد؛ از این رو این دغدغه سبب نگارش کتابی در این حوزه شد و البته پیش از آن همایشی نیز با این عنوان برگزار شد.

رئیس دفتر ارتباطات مردمی فرماندهی معظم کل قوا با طرح این پرسش که منظور از «نیروی دریایی راهبردی» چیست؟ گفت: نیروی دریایی راهبردی نیرویی است که از منافع ملی کشور در مناطق حیاتی و حساس کشور دفاع کند که نداجا بر این مبنا باید چهار خصوصیت داشته باشد؛ اول کارویژه حوزه‌های کلان ملی را در برمی گیرد، دوم اینکه اقدامات تاکتیکی نداجا در ابعاد ملی آثار محسوس دارد، سوم اینکه نداجا حضور فراگیر در نقاط مختلف دارد و بر حسب نیاز و تهدید می ‌تواند در همه جا حضور یابد و چهارم اینکه در ابعاد منطقه ‌ا ی و بین المللی کار ویژه‌های بین المللی انتظامی و مردم یاری دارد.

وی با اشاره به توان ساخت ناوشکن تمام ایرانی جماران در نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: زمانی که این ناوشکن بومی در کشور و توسط متخصصان ایرانی ساخته شد دشمنان نظام اسلامی مدعی شدند که این ناوشکن قادر به حرکت و انجام ماموریت محوله نیست و اصولا ایران توان ساخت چنین شناوری را ندارد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار سه دهی با اشاره به زحمات فراوان امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده پیشین نیروی دریایی ارتش در ساخت ناوشکن جماران گفت: ایشان در مسیر رسیدگی به ساخت این ناوشکن حتی دو بار با سانحه تصادف شدید روبرو شده و خودروی ایشان واژگون شد اما دست از تلاش برای ساخت این ناوشکن برنداشتند.

رئیس دفتر ارتباطات مردمی فرماندهی معظم کل قوا در پایان خاطر نشان کرد: دستیابی به جایگاه امروزی نیروی دریایی دستاوردی بسیار بزرگ است زیرا پیش از انقلاب تمام امور نظامی ما در اختیار مستشاران آمریکایی بود و حتی آنها در همین هوانیروز ارتش اجازه تعویض روغن موتور هلی‌کوپتر را به ما نمی‌دادند.

با حضور امیر دریادار تورج حسنی مقدم جانشین فرماندهی نیروی دریایی ارتش، از ٥ جلد کتاب جدید نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «کرانه‌های مکران، دروازه ورود به اقیانوس هند»، «بایندر؛ زندگی و عملکرد شهید دریابان غلامعلی بایندر»، «به سوی قله‌ها ٢»، «نیروی دریایی راهبردی؛ اقتدار دریایی» و «اطلس حضور فرماندهی معظم کل قوا در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر»،رونمایی شد.

کد خبر 392870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha