همشهری آنلاین: معلولیت‌های شدید و خیلی شدید، نکته‌ای بود که در جلسه مجلس، مرکز توجه نمایندگان قرار گرفت. برهمین اساس معافیت ۵۰ درصدی مالیات خانواده‌های دارای فرزند معلول، کاهش ۱۰ ساعتی زمان کار این دسته از معلولان و... موضوعاتی بودند که با موافقت نمایندگان همراه شد.

لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت همچون 2 جلسه علني پيشين، در دستور كار  جلسه علني چهارشنبه، ششم دي قرار داشت.

در جدول زير مي‌توانيد مصوبه‌هاي مجلس در اين حوزه را بخوانيد:

معافیت ۵۰ درصدی مالیاتی شاغلان دارای فرزند با معلولیت خیلی شدید

معلولان ذهني

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۲۶ لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب کردند: ۵۰ درصد حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیای افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت پرداخت هزینه‌های مترتب در معلولیت فرد برعهده اولیا است از پرداخت مالیات معاف است گواهی تایید نوع و شدت معلولیت افراد مشمول این ماده از سوی کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت سازمان ارائه خواهد شد.

 

براساس تبصره این ماده آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت کار، تعاون و رفاه  اجتماعی ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این ماده تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

معافيت از سربازي فرزندي كه پدر يا مادر معلولش معلول هستند

براساس تصویب ماده ۲۷ یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده ( هر دو یا یکی از انها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنان ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند.

 

براساس تبصره این ماده همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام وظیفه عمومی معاف می باشند.

تکلیف دولت به اختصاص کمک هزینه معیشت معلولان بسیار شدید فاقد شغل

با تصویب ماده ۲۸ لایحه مذکور نمايندگان مصوب کردند بانوان کارمندان دارای همسر یا فرزند معلول به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل( با تایید سازمان بهزیستی کشور) از تسهیلات مقرر در قانون خدمت موقت بانوان مصوب ۱۰ آذر ۱۳۶۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها با استفاده از حقوق و مزایای کامل بهره مند خواهند شد.

 

کارمندان مرد دارای همسر معلول یا دارای فرزند معلول تحت سرپرستی و فاقد مادر به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل (با تایید سازمان بهزیستی) با یک چهارم کسر ساعات کار هفتگی از حقوق و مزایای کامل استفاده خواهند کرد.

کاهش ۱۰ ساعتی ساعت کار شاغلان دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید

نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۲۹ لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دستگاه‌های مشمول این قانون را مکلف کردند ساعت کاری شاغلان دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید را ۱۰ ساعت کاهش دهند.

 

کد خبر 393867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha