سیدمحمد فخار/ خبرنگار: هر روز میلیون‌ها ساعت از زندگی اهالی تهران در ترافیک هدر می‌رود و تنها راه نجات از وضع موجود، انتقال سفرهای شهری به زیر زمین و بهره‌گیری از متروست.

مترو

خطوط ‌6و7 مترو که قرار است سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرند، 2خط پر‌مسافر تهران خواهند بود که مطابق برآوردها تا 2میلیون نفر را در روز جابه‌جا می‌کنند. تلاقی این دو خط در غرب تهران می‌تواند بسیاری از ترافیک‌های طولانی مدت تهران را کاهش دهد.

  • بررسی ترافیکی خط6

خط6 براساس ایستگاه‌ها و نقشه عبور، ‌قرار است تقاطع‌های مهمی نظیر بزرگراه شهید محلاتی، میدان شهدا، میدان امام حسین، میدان هفت تیر، میدان ولیعصر(عج) و پل نصر را تحت پوشش شبکه زیر زمینی قرار دهد. این خط با تردد در موقعیت شمال غربی-‌ جنوب‌شرقی از حرم حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع) تا ابتدای جاده امامزاده داوود مسافران را جابه‌جا می‌کند.

این تقاطع‌ها علاوه بر تلاقی با خطوط سایر مد‌های حمل ونقلی، مراکز خرید و پاتوق‌های فرهنگی بسیاری را نیز در خود جای داده‌اند و نیز حضور 3دانشگاه و 2بیمارستان در نزدیکی ایستگاه پل نصر می‌تواند اثر فزاینده‌ای در کاهش ترافیک بزرگراه چمران و معابر شمال غربی مهم تهران نظیر خیابان کارگر، فاطمی و گیشا داشته باشد. این خط در روزهای شلوغ قرار است روزانه 1.16میلیون نفر جمعیت را جابه‌جا کند.

  • بررسی ترافیکی خط7

نقشه ساخت خط7 نشان‌دهنده پوشش 7تقاطع مهم است. این تقاطع‌ها شامل خیابان17شهریور، میدان خراسان، میدان محمدیه، راه‌آهن، نواب‌صفوی، آزادی و پل نصر خواهد بود. بدین‌ترتیب بخش قابل توجهی از ترددهای درون شهری که از جنوب شرقی تهران تا میدان‌صنعت و سعادت‌آباد صورت می‌گیرد، رفته‌رفته به زیر زمین منتقل می‌شود.

همچنین این خط در برج میلاد ایستگاه دارد که می‌تواند این جزیره گردشگری در تهران را که به جز وسایل نقلیه شخصی، ‌دسترسی کمتری به آن وجود داشت، برای عموم شهروندان دسترس پذیرتر کند. این ایستگاه همچنین در مجاورت بیمارستان میلاد به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه درمانی پایتخت بخشی از سفرهای درمانی شهری را سامان می‌دهد. طبق برآوردها قرار است این خط درصورت تکمیل بیش از 800هزار سفر شهری روزانه را رقم بزند.

  • ظرفیت مترو می‌تواند 3برابر شود

با تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیز ناوگان متروی تهران می‌توان از 2میلیون سفر روزانه به 6میلیون سفر در روز رسید تا کاهش آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت همزمان رخ دهد. به گزارش همشهری، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره می‌گوید:

باید تلاش کنیم با تکمیل خطوط 7گانه و افزایش ظرفیت جابه‌جایی، مسافران بیشتری را به سمت استفاده از مترو سوق دهیم اما مشکل اصلی کمبود ناوگان است که شورای شهر تمام تلاش خود را برای تأمین اعتبارات بیشتر در این زمینه انجام می‌دهد. هم‌اکنون روزانه 18تا 20میلیون سفر در شهر تهران صورت می‌گیرد و هر چه ظرفیت مترو را بیشتر کنیم می‌توانیم جمعیت بیشتری از مردم را به سمت این حمل‌ونقل پاک سوق دهیم. طرح دوفوریتی برای اختصاص 4هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت خطوط 6و 7مترو که به‌تازگی در شورا به تصویب رسیده نیز ناظر بر این موضوع است.

کد خبر 395989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha