همشهری آنلاین: مدیر اسبق شرکت هیوندای که به خاطر اراده و پشتکارش در به انجام رساندن کارها لقب بولدوزر گرفته بود با وجود تمامی مخالفت‌ها و اتهامات، در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی پیروز شد

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، لی میونگ باک، نامزد دست‌راستی که با بیشترین اختلاف در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید و به یک دهه حکومت لیبرال‌ها در این کشور پایان داد، چهارشنبه 19 دسامبر (28 آذر) در سخنرانی خود خطاب به مردم این کشور قول داد که با شروع کارش به عنوان رییس‌جمهور، مساله اقتصاد را در اولویت کار خود قرار داده و از بیان مسائل جنجالی کره شمالی از جمله توقف فعالیت‌های هسته‌ای و رعایت حقوق بشر ابایی نخواهد داشت.

لی میونگ باک که روز چهارشنبه ‌٦٦ ساله شد، در نخستین کنفرانس خبری‌اش پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد: "مردم واقعیت‌گرایی و عمل را به مسائل ایدئولوژیکی ترجیح می‌دهند و من محیطی را فراهم خواهم آورد تا در آن تاجران و صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری احساس امنیت داشته باشند."

کمیسیون ملی انتخابات کره جنوبی اعلام کرد که پس از شمارش آراء مشخص شد لی میونگ باک ‌٧/٤٨ درصد آراء را به خود اختصاص داده و تنها ‌١/٢٦ درصد به چونگ دونگ یونگ، کاندیدای لیبرال حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، رای داده‌اند و این بزرگترین اختلاف در میان نفرات اول و دوم در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در این کشور محسوب می‌شود.

در انتخابات ریاست جمهوری کره‌ی جنوبی نامزدی که بیشترین درصد آراء را به خود اختصاص می‌دهد به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌شود و انتخابات دور دوم ندارد. از میان    ‌٧/٣٧ میلیون نفر که واجد شرایط رای دادن به شمار می‌رفتند، تنها ‌٦٣ درصد در این انتخابات شرکت کردند.

چند روز پیش از انتخابات، پارلمان کره جنوبی شورای مستقلی را برای رسیدگی به اتهامات لی میونگ باک مبنی بر دستکاری و دخالت در سهام شرکت‌ها مشخص کرد. این بررسی‌ها تا پیش از آغاز به کار لی در تاریخ ‌٢٥ فوریه به پایان خواهد رسید.

وی نیز اعلام کرده است که در صورت اثبات این اتهامات، از پست ریاست جمهوری کناره خواهد گرفت.

کد خبر 39699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز