چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آزمایش‌های اشعه ایکس در تیت گالری لندن به کشف پرتره بانویی جوان انجامید که زیر یکی از شاهکارهای آمدئو مودیلیانی، نقاش نامدار قرن بیستم ایتالیا پنهان بود.

آمدئو مودیلیانی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اينديپندنت، مودیلیانی سال 1917 پرتره بانویی را روی بوم نقاشی خلق کرد که پس از گذشت یک قرن هنوز هم هویت او مشخص نیست اما آنچه کارشناسان تیت گالری در لندن به تازگی یافته‌اند، پرده از یکی از رازهای نقاش نامدار برمی‌دارد. آزمایش با اشعه ایکس نشان داد زیر شاهکار مودیلیانی یعنی «پرتره یک دختر» چهره زنی دیگر پنهان است که تصور می‌شود مربوط به بئاتریس هستینگز، عشق آقای نقاش باشد.

یکی از نظریه‌های پرطرفدار چنین می‌گوید که بئاتریس نویسنده بود و ارتباط توفانی او با مودیلیانی پس از دو سال در 1916 به پایان رسید. به همین دلیل نقاش نامدار تصمیم گرفت تمام نشانه‌های بئاتریس را از زندگی خود پاک کند و روی پرتره او یک نقاشی دیگر کشید. گرچه برخی با این نظریه مخالفند اما به نظر می‌رسد کارشناسان تیت از کشف خود راضی هستند و معتقدند این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیک‌تر است.

مودیلیانی که سال 1920 در 35 سالگی در پاریس از دنیا رفت، از گران‌ترین نقاشان دنیاست. سه سال پیش یکی از نقاشی‌های او در یک حراجی به قیمت 113 میلیون پوند (158 میلیون دلار) چکش خورد و آن زمان دومین تابلوی گرانقیمت تاریخ هنر لقب گرفت. هر چند مودیلیانی در دوران خودش مشهور بود، به بحرانی مالی گرفتار آمد و ناچار شد نقاشی‌هایش را به چند فرانک به دیگران بفروشد.

او در 1919 به جایی رسید که تصمیم گرفت تمام نقاشی‌های موجود در آتلیه خود را فقط در ازای 100 پوند واگذار کند. کمتر از یک سال بعد عوارض ناشی از سل و مننژیت جان نقاش نامدار را در اوج فقر گرفت. هستینگز هم که ظاهرا به شکلی ناگوار از مودیلیانی جدا شده بود، سرنوشتی به مراتب بدتر از عشق پیشین خود داشت؛ الکل تمام زندگی و سلامتی او را از بین برد و سرانجام در 1943 در انگلیس به زندگی خود پایان داد.

کد خبر 399644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha