همشهری آنلاین: انسان‌ها تنها گونه‌‌ای نیستند که از سیستم گوارشی مملو از باکتری برخوردارند،‌ سیستم گوارشی گونه‌های مختلف جانداران میزبان تنوعی از میکروب‌ها و ارگانیزمها است.

حیوانات

براساس گزارش فيئچريزم،در گاو‌ها،‌ باكتري‌هاي روده در ايجاد توانايي‌ هضم رژيم غذايي مملو از فيبر حياتي و ضروري است اما همين باكتري‌ها نيز با ايجاد گاز متان در تشكيل گازهاي گلخانه‌اي دراتمسفر زمين نقش تاثيرگذاري دارند.

دانشمندان اكنون دريافته‌اند با هك كردن باكتري روده گاو‌ها مي‌توان به توليد گوشت بيشتر در بدن اين جانداران و كاهش ميزان توليد گاز متان در سيستم هاضمه آنها كمك كرد.

با توجه به اينكه توانايي گاز متان در جذب دما 25 برابر دي‌اكسيد كربن است، كاهش ميزان توليد اين گاز توسط گاو‌ها مي‌تواند تاثيري مهم بر محيط زيست داشته باشد. با اين‌همه اينكار،‌هك كردن ميكروبيوم بدن يك جاندار چندان ساده نيست.

براي ايجاد چنين تغييري ابتدا بايد نوع باكتري‌هاي موجود در روده،‌نوع تعامل آنها با يكديگر و نقشي كه در بدن ايفا مي‌كنند را شناسايي كرد كه اينكار خود فرايندي بسيار پيچيده‌است، به ويژه به اين دليل كه ميكروبيوم موجودي با موجود ديگر متفاوت است.

محققان دانشگاه ادينبورگ براي غلبه بر اين چالش‌ها باكتري‌هاي روده 43 گاو اسكاتلندي را از روي نمونه غذاهاي هضم شده در سيستم هاضمه آنها مورد مطالعه قرار دادند و پس از آن توالي ژنوم ارگانيزم‌هاي يافت شده در اين نمونه‌ها را به دست آوردند تا به نقش كليدي گونه‌هاي باكتري‌ موجود در سيستم گوارشي هريك از اين موجودات دست يابند.

نتايج نشان داد باكتري آركايا مسبب توليد گاز متان در بدن گاوهاست و همچنين در توالي‌نويسي دي‌ان‌اي توانستند آنزيم‌هاي گوارشي جديدي را نيز كشف كنند.

اين اولين باري نست كه محققان تلاش كرده‌اند ميزان توليد گاز متان را در سيستم گوارش گاوها كاهش دهند، اما تلاش‌هاي پيشين در زمينه تغيير باكتري‌هاي روده نبوده‌است. با اين‌همه، باكتري‌ها به دليلي در محيط بدن جانداران وجود دارند و حذف يكي از آنها مي‌تواند تاثير قابل توجهي بر زندگي موجود زنده داشته‌باشد زيرا اين باكتري‌ها در تعادل بسيار حساسي زندگي مي‌كنند و مختل‌سازي اين توازن مي‌تواند عواقب ناخوشايندي از خود به جا بگذارد.

کد خبر 400468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha