همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با وانگ یی همتای چینی خود در دیداری در پکن توافق کرد جلوی تلاش‌ها برای تخریب توافق هسته‌ای ایران را بگیرد.

توافق روسیه و چین برای جلوگیری از تخریب برجام

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري ايتارتاس؛ سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه با همتاي چيني خود توافق کرد جلوي تلاش ها براي تخريب توافق هسته اي ايران را بگيرد.

لاوروف روز دوشنبه در نشست مطبوعاتي مشترک با وانگ يي وزير خارجه چين در پکن اعلام کرد رويکرد منسجم روسيه و چين در حفظ همسويي با موافقتنامه هاي بين المللي، نقشي بسيار مهم را در تقويت ثبات جهاني ايفا مي کند. از آنجا که توافق هسته اي ايران در شوراي امنيت تاييد شده است، امکان بازنگري در آن وجود ندارد.

وزير امور خارجه روسيه گفت: در اين ديدار بر لزوم تحقيق سازمان منع تسليحات شيميايي درباره حمله (شيميايي) در سوريه تاکيد کرديم. حملات موشکي به سوريه با هدف مانع تراشي در تحقيقات سازمان منع تسليحات شيميايي درباره حمله شيميايي ادعايي در دوما صورت گرفت. ما ارزيابي به شدت منفي درباره حمله موشکي آمريکا و متحدانش به جمهوري عربي سوريه داريم. اين حمله نقض فاحش حقوق بين الملل است.

لاوروف افزود: در اين ديدار، حمله سه گانه به سوريه را که نقض قانون بين المللي به شمار مي آيد بررسي و به همکاري راهبردي با چين اشاره کرديم.

وزير خارجه روسيه اظهار کرد: مسکو و پکن، ديدگاه مشترکي دارند؛ مبني بر اينکه بايد بحران سوريه از راه سياسي و گفت و گو حل و فصل شود.

وي افزود: در نوع تروريسم در سوريه، تغيير ريشه اي ايجاد شده است. به طوريکه تروريست در بسياري از مناطق نابود شدند. وي افزود ادعاهاي استفاده از سلاح شيميايي در سوريه، تحريک آميز و نمايشي بود.

وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد مسکو هنوز درباره تحويل سامانه پدافند هوايي اس سيصد به سوريه تصميمي اتخاذ نکرده است. اقدامات تحريک آميز کشورهاي غربي در سوريه ممکن است تکرار شود و از مسکو خواست براي آن آماده باشد. مسکو نگران طرح‌هاي غربي‌ها در مورد سوريه است و معتقد است که حملات به خاک سوريه ممکن است تکرار شود.

لاوروف افزود: بي ترديد، بايد خود را براي تکرار اين اقدامات تحريک آميز آماده کرد هر چند ما به شديدترين نحو به همکاران آمريکايي و اروپايي خود که در اين حملات شرکت داشتند در مورد اين ماجراجويي هشدار داديم. ما نگران طرح‌هاي شرکاي غربي خود در مورد آينده سوريه هستيم.

وزير خارجه روسيه گفت: پس از پيوستن هند و پاکستان، سازمان همکاري شانگهاي به فعاليت هاي خود در سطح بين المللي افزايش خواهد داد. در ديدار خود، درباره شبه جزيره کره هم سخن گفتيم.

روسيه و چين بر اين باور هستند که بايد نقشه راه چين و روسيه براي حل بحران کره اجرا، و از هر گونه اقدام تحريک آميزي که برهم زننده ثبات باشد، اجتناب شود. در اين ديدار، همچنين درباره حمله موشکي آمريکا و متحدان آن به سوريه که مغاير قوانين بين المللي بود، سخن گفتيم و بر لزوم تحقيق کميته سازمان منع تسليحات شيميايي بدون هر گونه اعمال فشار خارجي تاکيد، و ديدگاه هاي خود را درباره حل و فصل سياسي بحران سوريه مطرح، و درباره برجام نيز بحث و تبادل نظر کرديم.

وزير امور خارجه روسيه افزود توسعه مشارکت راهبردي با چين، در سياست خارجي روسيه يک اولويت است.

وي افزود: ما انتظار داريم طي امسال تماس هاي فراواني ميان دو طرف برقرار شود.

وانگ يي وزير خارجه چين نيز در اين باره گفت تقويت بيشتر روابط ميان روسيه و چين، همسو با منافع دو کشور است.

وانگ يي در اين نشست تصريح کرد: ما با استفاده از زور در روابط بين المللي بدون تصميم سازمان ملل متحد مخالفيم. خواستار آن هستيم تا از روند مسالمت آميز و سياسي براي حل بحران کره (شمالي) حمايت شود.

وزير امور خارجه چين گفت: با لاوروف درباره تحولات بين المللي تبادل نظر کرديم و مواضع مشترکي با يکديگر داريم.

  • لاوروف: امکان بازنگري در توافق هسته اي وجود ندارد

وزير خارجه روسيه گفت: از آنجا که توافق هسته اي ايران در شوراي امنيت تاييد شده است، امکان بازنگري در آن وجود ندارد.

لاوروف در گفتگوي مشترک مطبوعاتي با وزير خارجه چين، در پاسخ به سوالي درباره برجام گفت: روسيه و چين در قبال اين موضوع، موضع مشترکي دارند و توافق هسته اي در شوراي امنيت امضا و تاييد شد. معمولا نمي توان در اين گونه توافق ها بازنگري کرد؛ در غير اين صورت، اين موضوع موجب نقض چيزي مي شود که ديپلماسي بين المللي در مرحله اخير به آن رسيده است. چين و روسيه براي جلوگيري از اين موضوع تلاش خواهند کرد.

در ادامه، وانگ يي وزير خارجه چين گفت: مواضع چين و روسيه در قبال حل و فصل بحران سوريه به يکديگر نزديک است و اين بحران بايد بر اساس قطعنامه 2245 حل شود. ما با هر گونه استفاده از تسليحات شيميايي مخالف هستيم و بايد تحقيقات دقيق، شفاف و بي طرفانه در اين باره انجام شود. ما قطعا با توسل به زور در روابط بين المللي بدون قطعنامه سازمان ملل مخالف هستيم و سازمان ملل، معيار اصلي روابط بين المللي است.

وي در پاسخ به سئوالي درباره نشست احتمالي رهبر کره شمالي و رئيس جمهور آمريکا گفت: کره شمالي از توقف آزمايش هاي موشکي و هسته اي خبر داد و اين، گام بسيار مهمي به سوي حل و فصل بحران کره است. سران کره شمالي اين تصميم را اتخاذ کرده اند که بر توسعه اقتصاد ملي متمرکز شوند. ما خواهان حمايت از اين روند مسالمت آميز سياسي و انجام مذاکرات بين طرف هاي ذيربط هستيم. ما در اين منطقه براي برقراري ثبات و صلح اين منطقه و بهبود اوضاع شبه جزيره کره تلاش مي کنيم. اميدواريم نشست هايي که قرار است براي حل موضوع کره برگزار شود، نتايج مثبت و برقراري دوباره ثبات را به همراه داشته باشد. ما با توجه به اوضاع پيش آمده، براي حل و فصل بحران شبه جزيره کره، نقشه راهي وضع کرده ايم و در اين باره با روسيه همکاري مي کنيم.

  • تاکيد لاوروف بر تلاش پکن و مسکو براي مقابله با تلاش‌ها براي برهم زدن ثبات جهاني

وزير خارجه روسيه ضمن سخن گفتن از اقداماتي براي بر هم زدن ثبات جهاني، گفت پکن و مسکو در شوراي امنيت سازمان ملل براي مقابله با اين اقدامات تلاش مي کنند.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در گفتگوي مشترک مطبوعاتي با وزير خارجه چين، در پاسخ به سؤالي درباره اوضاع کنوني جهان و سوريه گفت: جهان در اوضاع خوبي به سر نمي برد. ما بارها درباره اين موضوع سخن گفتيم که تلاش هايي براي بر هم زدن ثبات جهاني که مبتني بر منشور سازمان ملل است، انجام مي شود. همچنين براي تصويب قطعنامه هايي مغاير با چارچوب شوراي امنيت، تلاش هايي صورت گرفته است که روسيه و چين مانع از انجام اين کار مي شوند و بارها در مخالفت با اين قطعنامه ها راي داده اند. بارها درباره اين موضوع سخن گفته ايم و اوضاع سوريه را با نگراني دنبال مي کنيم، زيرا تغييرات ريشه اي براي نابودي باقي مانده تروريست ها و نه فقط (تروريست هاي وهابي صهيونيستي) داعش انجام شد. غوطه شرقي از دست افراط گرايان آزاد شد. وقتي که امکان فعاليت واقعي کميته قانون اساسي بر اساس تصميم هاي کنفرانس گفتگوي ملي در سوچي فراهم شد، عمليات تحريک آميز و ادعاي استفاده از تسليحات شيميايي را به راه انداختند. قرار بود کميته سازمان منع تسليحات شيميايي براي تحقيقات حاضر شود. اما از آنجا که معلوم بود اين کارها بخشي از نمايشنامه آنهاست، به سوريه حمله کردند. به اين ترتيب، براي بر هم زدن کار کارشناسان سازمان منع تسليحات شيميايي و از بين بردن رويکرد مثبت بر اساس پيشنهاد کشورهاي تضمين کننده روند آستانه، تلاش کردند.

وي افزود: کشورهايي که ناچار به حمايت از چنين عملياتي بودند، يعني آمريکا، فرانسه و انگليس ناچار بودند اين گونه اظهارات را مطرح کنند. در حالي که مي دانند اين روش مناسبي براي حل بحران هاي جدي بين المللي نيست. به زودي، کارشناسان بدون هيچ گونه اعمال فشاري، به فعاليت خود در اين منطقه پايان مي دهند. آنها تلاش مي کنند بر اين کميته اعمال فشار کنند؛ اما اين کارشناسان به مناطقي که ادعاي حمله شيميايي در آنها مطرح شده است، مي روند. شما آن تصاوير ويديويي را به ياد مي آوريد که بر سر آن کودک آب مي ريختند. در حالي که اين کودک سالم است و هيچ گونه مشکلي ندارد. اعضاي کميته تحقيقات به اين منطقه نرفته اند و از اين کودک، بيمارستان و آزمايشگاه هايي که به دست ارتش سوريه و به کمک مسکو آزاد شد، ديدن نکرده اند. عناصر مسلح براي فراهم کردن مقدمات به منظور حمله شيميايي به اين آزمايشگاه ها، تلاش مي کردند. ما تلاش خواهيم کرد که کميته تحقيقات از اين مناطق بازديد کند.

کد خبر 403513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha