مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرگئی برین یکی از بنیانگذاران شرکت گوگل هشدار داد جهش فناورانه در زمینه هوش مصنوعی منجر به ایجاد مقاومت فناوری شده‌است که تهدید‌های جدی را به دنبال دارد.

سرگئی برین

براساس گزارش ورج، وي در نامه‌ سالانه بنيانگذاران شركت كه به تازگي منتشر شده‌است نوشت: بهار جديد در فناوري هوش مصنوعي بزرگترين توسعه علوم رايانشي در طول عمر من بوده‌است،‌هرماه تكنيك‌هاي كاربردي و متحول‌كننده جديدي ارائه مي‌شوند،‌ابزارهاي قدرتمندي كه پرسش‌ها و مسئوليت‌هاي جديدي را نيز به همراه مي‌آورند.

برين نامه خود را با نقل قولي از رمان "افسانه دو شهر" چارلز ديكنز آغاز كرد: "آن زمان بهترين دوران بود،‌آن زمان بدترين دوران بود"،‌و در ادامه به چگونگي روند رشد انفجاري قدرت رايانشي از زمان تاسيس گوگل در سال 1998 تا به امروز اشاره كرده‌است و اينكه چگونه در آن زمان اين تكنيك، كه اكنون پشتوانه هوش مصنوعي معاصر و شبكه‌هاي عصبي را تشكيل مي‌دهد، "پانويسي فراموش‌شده در علوم رايانه‌اي" به شمار مي‌رفت.

برين در نامه خود به مواردي كه در آن هوش مصنوعي در خدمات شركت آلفابت به كار گرفته شده‌ اشاره كرده‌است: تحليل تصاوير در سرويس عكس گوگل، ترجمه بيش از 100 زبان در ترجمه گوگل، مسيريابي در خدمات خودروهاي خودران وايمو، كمك به تشخيص بيماري و كشف سيستم‌هاي سياره‌اي جديد. برين معتقد است بشر درحال عبور از دوران رنسانس فناوري است،‌عصري مهيج كه در آن مي‌توان تقريبا براي هر جزئي از جامعه مدرن،‌اپليكيشني ايجاد كرد.

برين اما در نامه‌اش به تهديد‌هاي هوش مصنوعي نيز اشاره كرده‌است و مي‌گويد شركت آلفابت نسبت به برخي از تهديد‌ها احساس نگراني شديد دارد، براي مثال هوش مصنوعي چگونه قرار است بر روند استخدام انسان‌ها اثر بگذارد، چگونه قرار است الگوريتم‌هاي غيرمغرضانه و شفافي ايجاد كند، و چگونه مي‌توان از سواستفاده از اين فناوري در جهت تحت‌تاثير قرار دادن احساسات و تصميم‌هاي بشر جلوگيري كرد؟

عدم اشاره برين به همكاري‌اش با پنتاگون در ايجاد كاربري‌هاي نظامي از هوش مصنوعي در زمينه تحليل تصاوير ويديويي ثبت شده توسط پهپاد‌ها از نكات جالب توجه اين نامه‌است. گوگل اعلام كرد كه اين همكاري در راستاي استفاده غيرمخرب از هوش مصنوعي است اما بسياري از كارمندان گوگل درخواست داده‌اند اين شركت از چنين پروژه نظامي خارج شود. 

کد خبر 404277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha