همشهری آنلاین: جشن بزرگداشت فردوسی پنجشنبه شب با حضور مسئولان نمایندگیهای خارجی مقیم مشهد در روستای تاریخی زیبد شهرستان گناباد که در شاهنامه محل 'جنگ ۱۲ رخ ایرانیان و توریان' توصیف شده برگزار شد.

فرهنگ

به گزارش ايرنا؛ دومین جشنواره روستایی برای گرامیداشت حماسه دوازده رخ  همزمان با مراسم روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی در  زیبد گناباد باحضور  مقامات مربوطه  شهرستان و استان و دیپلماتهای داخلی و خارجی برگزار شد.

در این همایش  که در کنار قلعه زیبد  و محل حماسه  دوره کیانی برگزار شدعلاوه بر سخنرانی های مقامات و فرهیختگان  برنامه های متنوع و ترانه های سنتی  فلکلوریک و بومی اجرا شد .

حجه الاسلام علی عجم نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی گفت داستان جنگ 12 رخ بین ایران و توران یک واقعه عبرت انگیز هست همینکه دو سپاه بزرگ بجای جنگیدن و کشتن هزاران نفر  با خردمندی فرمانده دو لشکر به جنگ تن به تن 12 نفر رضایت می دهند و می پذیرند تیم کشور بازنده شکست را قبول خواهد کرد و از جنگ سراسری جلوگیری کردند خود درسهای زیادی دارد .

دکتر فاطمه ماه وان شاهنامه پژه مشهور  ضمن شرح حماسه دوازده رخ و اینکه قراین متقن ثابت می کند که محل وقوع آن زیبد گناباد بوده است را موضوع جالب و جذابی برای توسعه گردشگری نامید وی گفت حدود 20  بار نام زیبد و گناباد در جنگ 12 رخ بیان شده است . وی گفت باید از این آثار ملموس و غیر ملموس این رویداد برای جذب گردشگر و بوم گردی  مستند سازی شود وی گفت فردوسی دشمن را نماد تمام زشتی ها  و خودی را مظهر تمام خوبی ها نمی بیندو  خوبی و بدی هر دو  طرف را شرح می‌دهد .

دکتر محمد عجم  ایرانشناس کشورمان گفت "  در غرب و شرق امپراتوری  ایران در عهد کهن  دو کشور قدرتمند بوده است که بدلایل متعددی بین آنها جنگهایی روی می داده است و شرح این جنگها در کتب متعدد هست . جنگ 12 رخ را فردوسی بگونه ای شرح داده که حتی خواننده ایرانی نیز از کشته شدن دشمن خوشحال نیست و کیخسرو وقتی خبر کشته شدن پیران ویسه را شنید بسیار ناراحت شد و گفت او انسان بزرگ و خردمندی بود تنها عیب او این بود که نتوانست پادشاه توران و ختای  را راضی کند که دست از لجاجت و جنگ افروزی بردارد. کیخسرو دستور داد پیران را با احترام کامل در داخل ایوانی در دل کوه دفن کنند و برای دانایی و خردمندی او احترام بگذارند. سرکنسول ترکیه نیز طی سخنانی گفت آثار تاریخی و اسطوره ای  زیبد گناباد فقط برای مردم این شهرستان اهمیت ندارد بلکه برای ما نیز اهمیت زیادی دارد و بخشی از تاریخ و هویت مشترک را نمایندگی می کند.

قابل ذكر است دوشنبه گذشته نيز در محل باغ تالار فرشتگان مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان و ادب فارسی به همت  انجمن ادبی محمد پروین گنابادی و انجمن داستانی آتش پرورگناباد برگزارشد.

فرماندار گناباد در این مراسم یکی از اندیشه‌های فردوسی را خرد ورزی دانست و گفت :خرد ورزی در حکمرانی  باعث ابادانی کشور می‌شود.

 محمد علی نبی پور افزود:حکیم ابوالقاسم فردوسی  با اثر شکوهمند خود، شاهنامه، نقش جوان‌مردی، اخلاق و ایمان را در بلندای زمان بر تاریخ نشاند و با حکمت و بینش گسترده اش، فرهنگ غنی ایران را تا فراسوی مرزهای خاکی بر دل عاشقان فرهنگ و هنر نمایان کرد.

وی تصریح کرد: فردوسی از کودکی به دانش ‌آموزی پرداخت و اخلاق، تاریخ و فرهنگ ایرانی، تن و جان او را پرورش دادو حدود ۹۰ سال زیست و سی سال از عمر گران‌بهایش را صرف نگه‌داری زبان اصیل فارسی و تمدن ایرانی کرد.

در این مراسم ضمن اجرای موسیقی و شاهنامه خوانی، اجرای ورزش باستانی، خانم  دکتر باقری از اساتید  برجسته ادبیات ایران مطالبی در خصوص پاسداشت  زبان فارسی بیان داشت

 

کد خبر 405528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha