جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جینا هاسپل (Gina Haspel) اول اکتبر سال ۱۹۵۶ در اشلند در کنتاکی به دنیا آمد.

جینا هاسپل

 هاسپل که از سال ۱۹۸۵ به استخدام سازمان سیا در آمده در ۲۰۰۲، مسوول یکی از زندان‌های مخفی سیا در تایلند بوده است. در این زندان، تحت مسوولیت هاسپل، روی زندانیان القاعده شکنجه‌هایی چون واتربوردینگ (waterboarding) به صورت مرتب و متعدد اجراء می‌شده است.

هاسپل مدتی نیز مدیر دفتر خوزه رودریگز، مسوول وقت مرکز ضدتروریزم سیا بوده است.

رودریگز در کتاب خاطرات خود نوشته است که هاسپل در سال ۲۰۰۵ دستور داد که چند دوجین نوار ویدیویی که از روند بازجویی‌ها در زندان مخفی سیا در تایلند (تحت مسوولیت هاسپل) تهیه شده بود و در واقع اسناد محکومیت خود او بودند، نابود شود.

جینا هاسپل در فوریه سال ۲۰۱۷ از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، به عنوان قائم مقام ریاست سازمان سیا منصوب شد و به عنوان معاون مایک پمپئو رئیس وقت سازمان سیا و وزیر خارجه فعلی دولت ترامپ به کار مشغول شد.

و بالاخره سنای آمریکا در جلسه ماه مه سال ۲۰۱۸ جینا هاسپل، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ را برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) تایید کرد.

رأی‌گیری کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا پشت درهای بسته انجام شد و بر اساس نتایجی که اعلام شد، هاسپل در این رأی‌گیری ۱۰ رأی موافق و پنج رأی مخالف به دست آورد.

ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور در پیامی در توئیتر نوشت: یک نکته جالب: هاسپل، رییس جدید سیا که چندین نفر را شکنجه کرده است، احتمال دارد بر اساس شکایت دادستان فدرال آلمان در سفر به اروپا و دیدار با روسای سازمان اطلاعات کشورهای دیگر با حکم بازداشت مواجه شود.

بر اساس شکایت دادستان فدرال آلمان، هاسپل سرپرست دو روانشناس بوده است که مسوول تدوین برنامه شکنجه علیه مظنونان تروریستی در زندان‌های محرمانه سازمان سیا و زندان گوانتانامو بوده است.

هاسپل نخستین زنی است که به ریاست این دستگاه اطلاعاتی آمریکا می‌رسد.

کد خبر 405744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha