همشهری آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مجلس شورای اسلامی، قوانین خوبی را برای کنترل و مبارزه با مواد دخانی تصویب کرد اما این قوانین به بهاته‌های مختلف اجرایی و عملیاتی نمی‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت

دكتر  حسينعلي شهرياري اضافه کرد: به عنوان نمونه، 6 سال قبل مجلس شوراي اسلامي، قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات را تصويب كرد اما متاسفانه اين قانون به شكل مطلوب اجرا نمي‌شود.

براساس اين قانون، بسياري از دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت كشور، آموزش وپرورش، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و صدا و سيما موظف شدند، اقداماتي را به منظور كاهش و منع مصرف مواد دخاني انجام دهند اما متاسفانه آن چيزي كه بايد اتفاق مي‌افتاد، اتفاق نيفتاد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان مي‌كند: علاوه براين، مجلس شوراي اسلامي، قانوني را تصويب كرد كه مصرف مواد دخاني در اماكن عمومي و سر بسته ممنوع شود و در قهوه‌خانه‌ها قليان استعمال نشود اما در دولت قبل به بهانه‌هاي مختلف اين قانون به طور جامع عملياتي نشد و در اين دولت هم به شكل مطلوب و اثرگذار قوانين در جهت مبارزه با مواد دخاني اجرا نمي‌شود.

عضو  كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: از همه مهمتر اينكه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ماليات خرده فروشي بر سيگار را تصويب كردند اما اين مهم هم به شكل جدي اجرايي نمي‌شود و اين در حالي است كه در اغلب كشورهاي دنيا اين مهم اجرا مي‌شود و به شكل محسوس در كاهش مصرف مواد دخاني موثر است.

او تاكيد مي‌كند كه اگر ماليات بر سيگار افزايش يابد و اين مهم به شكل جدي، اجرايي شود، مصرف مواد دخاني كاهش مي‌يابد. در بسياري از كشورهاي دنياف قيمت سيگار بيشتر از ايران است.

شهرياري اضافه مي‌كند: اين همه در حالي است كه مصرف سيگار و مواد دخاني رو به افزايش است. سن مصرف سيگار و مواد دخاني و كلا اعتياد كاهش يافته است. گرايش به مصرف مواد دخاني، مثل سيگار و قليان بين زنان و دختران ايراني رو به افزايش است. سلامت مردم به شدت در خطر است چرا كه مصرف مواد دخاني عوارض جبران ناپذير بسيار دارد و هزينه‌هاي بالايي را هم به نظام سلامت كشور وارد مي‌كند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف 5 تا 10 پاکت سیگار (100 تا 200 نخ) وارد ریه فرد می شود. دود دست دوم: میزان مواجهه با دود قلیان برای اطرافیان معادل 5 تا 10 سیگار برآورد شده است. تماس و مواجهه با دود دست دوم قلیان و نشستن در کنار جمع قلیان کش‌ها برای اطرافیان و "خصوصا کودکان" بسیار خطرناک و آسیب رسان است. دود دست سوم : رسوب بقایای دود قلیان روی فرش، دیوارهای محل مصرف قلیان (منزل و یا رستوران و ...) و لوازم شخصی موجب انتقال سموم سرطان زا به فرزندان و اطرافیان از طریق تماس پوستی که جذب بسیار بالایی دارد می‌شود. لازم به بیش از 90 درصد افراد سیگاری و قلیانی مواجهه قبل از 18 سالگی داشته اند.

بررسی‌های سیستماتیک از نتایج تحقیقات انجام شده، ارتباط معنی داری بین مصرف قلیان و سرطان‌های ریه، دهان، مری، معده و مثانه، بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی، قلبی عروقی، سکته مغزی ، ناباروری مردان، ریفلاکس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان را نشان می‌دهد.

کد خبر 405888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha