دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران بااشاره به مشاهده نیترات در آزمایش محصولات میادین میوه‌ و تره‌بار از فعالیت تیمی برای تحلیل نتایج آزمایش‌های انجام شده خبر داد تا براساس آن توصیه‌هایی برای کاهش آلاینده به مردم، سازمان محیط زیست و کشاورزان ارایه شود.

ناهید خداکرمی، رئيس كميته سلامت شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا تصريح كرد: طبق مصوبه شورای شهر چهارم باید تمامی میوه و تره‌باری که وارد میادین می‌شدند از نظر سموم، نیترات و برخی آلاینده ها آزمایش می‌شدند.البته مشکل ما در گذشته این بود که این آزمایش‌ها فقط انجام می‌شده ولی خروجی، تحلیل و بازخوردی نداشت که در وهله اول از سازمان میوه و تره‌بار تحويل گزارش‌ها را درخواست کردیم.

ناهيد خداكرمي گفت: گزارش‌ها نشان می‌داد برخی مواد غذایی ما ممکن است نیتریت آن بیش از حد استاندارد باشد. در حال حاضر مشغول تحلیل این داده‌ها هستیم که در نتایج اولیه مشخص شد با استانداردهای اروپا خیلی متفاوت نیست چرا که میوه های سراسر دنیا درصدی از نیترات را به دلیل جنس خاک دارند و در ایران هم شاهد آلودگی خاک و استفاده بیش از حد استاندارد از کودهای شیمیایی و سموم هستیم که سبب شده در برخی میوه ها این مسئله ایجاد شود.

خداکرمی افزود: در آینده‌ای نزدیک با تحلیل آزمایش‌هاي میوه و تره‌باری که وارد میادین می‌شد مداخلات به صورت موردی،نوع محصول و استان در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران افزود: در همه دنیا محصولات ریشه‌ای مثل سیب زمینی و پیاز بیشترین آلاینده‌های خاک را جذب می کنند. البته تحلیل اولیه نشان داده جای نگرانی نیست و میزان این ماده با استاندارد جهان خیلی تفاوت ندارد و می‌شود با تمهیداتی میزان مواد مضر را در موقع فرآوری و پخت غذا کاهش داد.

او گفت: اصرار داریم که وزارت کشاورزی و سازمان محیط زیست به تکلیف خود در این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

کد خبر 406017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha