آشنایی با خواص کلم

تغذیه > آشنایی با خواص خوراکی‌ها- کلم سبزی‌ای است که در انواع مختلفی شامل گل‌کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم سفید، کلم قرمز، کلم قمری و... کشت می‌شود.

این سبزی به صورت خام در انواع سالادها، ترشی‌ها، شور و به صورت پخته در انواع و اقسام غذاها شامل خورش‌ها، پلوهای مخلوط، خوراک‌ها و سوپ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات خرید و نگهداری کلم سفید

هنگام خرید کلم سفید دقت کنید که برگ‌های آن کاملا سفید بوده، لکه‌دار نباشند و در ضمن به طور کامل به هم چسبیده باشند. خود کلم نیز باید از وزن سنگینی نسبت به اندازه آن برخوردار باشد. برای نگهداری کلم، کافی است آن را به همان صورت درسته داخل کاغذی بزرگ یا ورق روزنامه پیچیده و پس از گذاشتن در کیسه پلاستیکی، هفته‌ها آن را در کشوی یخچال نگهداری کنید.

خواص غذایی

این سبزی حاوی ویتامین‌های A، B، C، E و مواد معدنی متعددی مانند کلسیم، منیزیم، گوگرد، سدیم، فسفر و مقدار کمی مس و روی است؛ در ضمن کلم منبع غنی‌ای از آهن، اسید فولیک و کلروفیل است و بعد از جعفری، بیشترین مقدار ویتامین C را در بین سبزی‌های کلروفیل‌دار دارد اما مقدار آن در کلم پخته کاهش می‌یابد.

خواص درمانی

  • کلم به دلیل دارا بودن مواد گوناگون برای جلوگیری از ریزش مو، کم‌خونی، خستگی مفرط و درمان دردهای رماتیسمی، سیاتیک، برونشیت و تاول مفید است.
  • خوردن کلم برای کبد بسیار مفید است؛ در ضمن می‌تواند میزان قند و فشار خون را نیز پایین بیاورد.
  • مصرف کلم به صورت خام یا پخته به جهت دارابودن ترکیبات سولفور موجود در آن، اثر نابودکننده بر باکتری‌ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی دارد.
  • مصرف کلم در درمان التهابات، زخم‌های دستگاه گوارشی، سوزش معده، گاستریت و کولیت‌های دستگاه گوارش بسیار مؤثر است.
  • برگ‌های کلم خاصیت آرام‌بخشی داشته و برای تقویت اعصاب مفید است.

100 گرم یا یک پیمانه بزرگ کلم خردشده چه دارد:

  1. انرژی: 17/5 کیلوکالری 
  2. پروتئین:1 گرم 
  3. کربوهیدرات: 3/8 گرم 
  4. چربی: 0/19 گرم
  5. فیبر: 1/6 گرم 
  6. ویتامین ث: 5/22 میلی‌گرم
در همین زمینه:
چهارشنبه 12 دی 1386 - 20:43:50
کد مطلب: 40792
نسخه چاپی
پربیننده ترین