یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام آزادگان گفت: ٧٠ نفر از آزادگان در سال ۱۳۹۶ فوت شدند که برای جمعیت ۴۲هزار نفری آزادگان در سنین میانسالی نشانه خوبی نیست؛ زیرا جمعیتی فعال و پای کار برای نظام هستند و درد بیماری را حس می‌کنند.

آزادگان

به گزارش ایرنا، فریبرز خوب نژاد در نشست خبری آیین بزرگداشت ارتحال سید آزادگان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر ابوترابی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از آزادگان کشور با بیماری های خاص و پیشرفته مواجه هستند، افزود: یکی از دغدغه های اصلی ابوترابی بحث بیماری و عدم توجه به مشکلات جسمی آزادگان بود که وی در ١٠ سال اسارت این مشکلات را مشاهده کرده بود.

وی با بیان اینکه بر خود واجب می دانیم به خاطر فرهنگ والایی که حجت الاسلام ابوترابی داشتند، این مراسم را هر ساله برگزار کنیم، اظهار داشت: امسال این مراسم در روز ٢٩ خرداد ماه برگزار می شود و هفت جلد کتاب که یکی از آنها کتاب حجت الاسلام ابوترابی ویژه کودکان و نوجوانان است، رونمایی خواهد شد.

خوب نژاد خاطرنشان کرد: آزادگان و ایثارگران در این مراسم که امسال با شهادت دکتر مصطفی چمران مصادف شده است، شرکت خواهند داشت؛ این دو شهید بزرگوار، رابطه عمیقی با هم داشته اند و ما این تقارن را به فال نیک می گیریم.

جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام آزادگان درباره قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: به نظر بنده این قانون ناقص است و اگر کلمه آزادگان را در این قانون بردارید، هیچ اتفاقی نمی افتد؛ زیرا فرض بر این است که آزادگان همه جانباز هستند و تمام این خدمات برای جانبازان وجود دارد و برای سال های اسارت آزادگان در این قانون هیچ شرایط ویژه ای دیده نشده است.

وی تصریح کرد: معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید درباره آزادگان در خواب عمیق است، مشکلات آزادگان را نمی شناسد، با این افراد هیچ ارتباطی ندارد و حتی به مهمترین موضوع درمانی آزادگان که مشکلات گوارشی است، توجهی ندارد.

خوب نژاد اضافه کرد: متاسفانه یک پایش سلامت برای آزادگان انجام نشده است و حتی برای اسرایی که دو سال آخر جنگ اسیر شدند نیز خدماتی ارائه ندادند و حتی نام آنها در لیست صلیب سرخ نیز ثبت نشده است.

جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام آزادگان با تاکید بر اینکه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید دوباره بازبینی شود، گفت: در میان ٣١ مدیرکل بنیاد شهید تنها یک آزاده وجود دارد و همین باعث می شود که آشنایی با مشکلات آزادگان نداشته باشند. قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید به شیوه ای نوشته شود که همه این عزیزان مانند خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان با هم دیده شوند.

وی حفظ هویت آزادگان را خواسته اصلی این افراد دانست و افزود: بنیاد شهید هویت این افراد را حفظ نکرده است؛ ما انتظار داریم که سال های اسارت این افراد هم درنظرگرفته و همسان با جانبازان 5٠ درصد دیده شود.

خوب نژاد با بیان اینکه در حوزه فرهنگی باید ظرفیت آزادگان دیده شود، اظهار داشت: ما در دوره‌های گذشته حتی پیشنهاد معاونت فرهنگی آزادگان را ارایه دادیم اما در نهایت به توافق نرسیدند؛ انتظار داریم که در تصمیم گیری ها آزادگان هم سهیم باشند.

جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام آزادگان گفت: بنیاد شهید به سختی آزادگان را به عنوان شهید معرفی می کند و حتی رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که باید شهید محسوب شوند و تنها دلیل بنیاد شهید نیز مشکلات مالی است.

وی تکمیل پیروزی انقلاب را در سالروز ورود آزادگان به میهن دانست و اظهار داشت: باید این روز گرامی داشته شود؛ چراکه اگر خود موسسه پیام آزادگان وارد عمل نشود، هیچ مراسمی برگزار نمی شود.

خوب نژاد درباره مطالبات آزادگان نیز گفت: بنیاد شهید مطالبات خود را پرداخت کرده است اما برخی نهادها هنوز مطالبات معوق آزادگان را پرداخت نکرده اند.

وی با تاکید بر اینکه باید به آزادگان توجه کرد، افزود: اگر به این افراد توجه نشود، از نظر جسمی مشکلات آنها بیشتر می شود یا در نهایت خانه نشین می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر ابوترابی به عنوان سید آزادگان با ١٠ سال اسارت در ١٢ خرداد سال ١٣٧٩ به لقاءالله پیوست.

کد خبر 408201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha