همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت: در مورد برخی داروهای خارجی ممکن است کمبودهایی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، ايرج حريرچي، در نشست خبري افزود: برای کنترل وضعیت دارو، سیستم رصد و رسیدگی سریع ایجاد کردیم و هر روز، این بازار رصد می شود و بانک مرکزی نیز همکاری بسیار خوبی برای تامین ارز دارد.

 او گفت:  هیچ شرکت دارویی وجود ندارد که ادعا کند ارز 4200 تومانی به آن اختصاص نیافته است.

حريرچي اظهار داشت: در شرایط کنونی نوسانات نرخ ارز، مشکلی در حوزه دارو از نظر قیمت و دسترسی به وجود نیامده است. وزارت بهداشت به همراه تولید و واردکنندگان دارو، به این جمع بندی رسیدند که کل افزایش دارویی در سال جاری، 9 درصد باشد که این دستاورد بزرگی است و در زندگی مردم تاثیر منفی ندارد.

سخنگوي وزارت بهداشت افزود: در بازاری با وسعت چند هزار قلم دارو، کمبود یک تا یک و نیم درصد دارو، اجتناب ناپذیر و قابل توجیه است و در برخی کشورها که خودشان تولیدکننده دارو هستند، ممکن است بین نیم تا یک درصد کمبود اقلام دارویی وجود داشته باشد.

حریرچی گفت:  مشکل ما در تامین برخی داروهای خارجی، مزمن است، چون قبل از نوسانات اخیر نرخ ارز برخی نمی‌گفتند که داروی خارجی می‌خواهیم، اما براساس مصوبه مجلس و قانون برنامه توسعه، باید از داروی ژنریک حمایت و آن را در کشور تامین کنیم.اگرچه در حال حاضر حتی داروهای برند ژنریک و خارجی را نیز تامین می‌کنیم، اما در مورد برخی داروهای خارجی ممکن است کمبودهایی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاكيد كرد: اگر دارو یا تجهیزاتی با نرخ دلار 4200 تومانی تهیه شده، باید با همان نرخ و سود منطقی به فروش برسد. برخی واردکنندگان و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی عنوان می‌کنند که یک کالا را با دلار 4200 تومانی به کشور وارد کرده و حالا باید با نرخ بیشتری آن را تهیه کنند، این موضوع استدلال نادرستی است و در برخی داروها و تجهیزات، اجازه واردات موازی را داده ایم.

کد خبر 408963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha