شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور پادشاهی سوئد از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است

سوئد

این کشور یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است که از غرب با نروژ، از شمال شرق با فنلاند و از جنوب غربی با دانمارک همسایه است.

تراکم جمعیت در سوئد بسیار اندک است و در هر کیلومتر مربع آن بیست نفر زندگی می‌کنند. ۸۴ درصد از مردم آن در شهرها زندگی می‌کنند که شامل ۳.۱ درصد از خاک این کشور می‌شود.

سوئد از سال ۱۹۹۵ عضو اتحادیه اروپا است و عضو سازمان ملل متحد است.

شهروندان سوئدی جزو شهروندانی در جهان هستند که از کیفیت بالای زندگی برخوردارند. نرخ بیکاری آن پایین است و اقتصاد آن بر پایه مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها استوار است.

نام‌ها: آلفردنوبل | اینگماربرگمان

مکان‌ها: مترو استکهلم 

در شمال این کشور همانند مناطق قطبی ۶ ماه از سال روز است و ۶ ماه شب. در مناطق جنوبی‌تر چهار فصل سال را می‌توان دید اما تابستان‌های آن به گرمی تابستان‌های ایران نیست و دمای هوا بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در نوسان است.

آخرین جنگی که کشور سوئد به صورت مستقیم در آن حضور داشت در سال ۱۸۱۴ میلادی بود که در نتیجه آن با کشور نروژ تا سال ۱۹۰۵ میلادی یکی شد. از سال ۱۸۱۴ به بعد کشور سوئد در صلح به سر می‌برد. 

سوئد در تمامی جنگ‌های بعدی و حتی دو جنگ جهانی موضع بی‌طرفانه اتخاذ کرده است.

سیاست در سوئد

رئیس حکومت در سوئد شاه کارل شانزدهم است اما مدت‌هاست که در این کشور قدرت خانواده سلطنتی محدود شده و این خاندان تنها حضوری تشریفاتی دارند.

بر اساس رتبه‌بندی که اکونومیست در سال ۲۰۰۶ میلادی انجام داد سوئد در رتبه نخست دموکراسی در جهان در بین ۱۶۷ کشور قرار دارد. بدنه اصلی حکومت مدرن سوئد را پارلمان این کشور تشکیل می‌دهد که به آن در زبان سوئدی ریکسداگ Riksdag می‌گویند.

پارلمان سوئد ۳۴۹ عضو دارد که نخست‌وزیر کشور را انتخاب می‌کنند. انتخابات پارلمان در این کشور هر چهار سال یک بار در سومین یکشنبه ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

حزب اجتماعی دموکراتیک سوئد حدود ۷۰ سال است که در این کشور حزب حاکم است.

اقتصاد در سوئد

نیروی کار این کشور را ۵۸۶/۴ میلیون نفر تشکیل می‌دهد که دو درصد از آنها در بخش کشاورزی، ۲۴ درصد در بخش صنعت و ۷۴ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری این کشور ۶/۵درصد است. آماری از جمعیت زیر خط فقر این کشور در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد این آمار نباید چندان بالا باشد. تورم در این کشور ۴/۱درصد است.

۳۵ درصد از محصولات صادراتی این کشور را ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد و بقیه شامل وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن، چوب، محصولات آهنی و فولادی و مواد شیمیایی است که به کشورهای آلمان ، آمریکا، انگلستان ، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند و بلژیک  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی به این کشور شامل ماشین‌آلات، نفت و مشتقات آن، مواد شیمیایی وسایل نقلیه موتوری، آهن و فولاد، مواد غذایی و البسه است. مهمترین شرکای واردات سوئد را کشورهای آلمان، دانمارک، نروژ، انگلیس، هلند، فنلاند، فرانسه درصد) و بلژیک تشکیل می‌دهند.

مردم سوئد

۹ میلیون و ۳۱ هزار و ۸۸ نفر در سوئد زندگی می‌کنند که میانگین سنی آنها ۱.۴۱ سال است.

ارتباطات در سوئد

در سوئد تعداد زیادی رادیو و تلویزیون خصوصی وجود دارد.

اغلب خانه‌های سوئد به طور روزانه روزنامه دریافت می‌کنند و مردم این کشور جزو چند کشور برتر جهان در زمینه رونامه‌خوانی هستند.

سوئد در یک نگاه

مساحت ۴۴۹،۹۶۴ کیلومتر مربع
جمعیت ۹،۰۳۱،۰۸۸ نفر
پایتخت استکهلم
واحد پول کرون سوئد
دامنه اینترنتی se.
پیش‌شماره ۴۶+
کد خبر 40977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز