چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نل هارپر لی (Nelle Harper Lee) متولد ۲۸ آوریل ۱۹۲۶ در آلابامای آمریکاست.

هارپرلی

این رمان‌نویس و نويسنده منزوي و كم‌كار آمريكايي را با شاهكار ادبيات مدرن آمريكا «كشتن مرغ مقلد» مي‌شناسند .

كتابي كه به موضوع نژاد‌پرستي در آمريكا پرداخته و در سال 1960 منتشر شد و خيلي زود در سرتاسر جهان مورد توجه قرار گرفت و به چهل زبان نيز ترجمه شده است. كشتن مرغ مقلد در سال بعد انتشارش نيز جايزه پوليتزر را از آن خود كرد .

هارپر لي همچنين  در سال 2007 مدال آزادي رياست جمهوري آمريكا را به پاس كمك به ادبيات از آن خود كرد. لي براي اين كتاب چندين عنوان افتخاري ديگر را نيز دريافت كرد. او نويسنده‌اي منزوي بود كه از سخنراني در انظارعمومي نيز به شدت خودداري مي‌كرد.

هارپرلي براي دستياري دوست نزديكش ترومن كاپوتي در پژوهش براي نوشتن كتاب «خون سرد» 1966 نيز مشهور بود . كاپوتي الهام بخش شخصيت «ديل» در كتاب كشتن مرغ مقلد بود.

گفته شده پيرنگ و شخصيت‌هاي رمان كشتن مرغ مقلد برگرفته از مشاهدات خود خانم هارپرلي از بستگان و همسايگانش بوده . همچنين حادثه اي كه نزديكي شهر محل سكونتش در سال 1936 ،هنگامي كه لي ده ساله بوده رخ داده است.
كتاب ديگر هارپرلي «برو یک ديده بان بگمار» است كه اگر چه در سال 2015 منتشر شده اما در 1950 نوشته شده و ادامه داستان رمان اول اوست.

در سال ۱۹۶۲، «رابرت مولیگان» از كتاب كشتن مرغ مقلد اقتباس كرد و فیلمی را با همین نام ساخت كه تا اكنون جزو فيلم‌هاي پر طرفدار علاقه‌مندان سينماي هاليوود شناخته مي‌شود.

هارپر لي روز جمعه 19 فوريه 2016 در سن 89 سالگي از دنيا رفت.

کد خبر 411752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha