یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - پریسا فعال : آموزش تکواندو در ایران ابتدا در سال ۱۳۴۹ توسط مستشاران نظامی کره‌ای آغاز شد

با تلاش و پیگیری مربیان و پیشگامان ورزش تکواندو ادامه یافته و توسعه داده شد. اولین تشکیلات رسمی تکواندو در سال ۱۳۵۵ تحت عنوان انجمن تکواندو نیروهای مسلح فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله اقدامات انجمن تكواندو نيروهاي مسلح (قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) مي توان به موارد زير اشاره كرد:

شركت تيم تكواندو نيروي مخصوص (چتربازان) در دومين دوره مسابقات جهاني تكواندو در اكتبر 1975 (1354 شمسي) و كسب اولين مدال جهاني برنز توسط حسين ربيع زاده در وزن چهارم‌، شركت تيم تكواندو نيروي مخصوص در مسابقات ملبورن استراليا (1975 - 1354 شمسي)، شركت اولين تيم ملي تكواندو ايران در سومين دوره مسابقات قهرمانی آسیا هنگ كنگ (1978 - 1357 شمسي) و كسب مقام سومي آسيا. 

در واقع رشد كمي و كيفي تكواندو در ايران در سالهاي پس از پیروزی انقلاب اسلامي به وقوع پيوسته است. در بين سال‌هاي 1357 تا 1363 فعاليت تكواندو در قالب يكي از سه انجمن عضو فدراسيون ورزشهاي رزمي به رياست حاج محمد مهر آيين شكل گرفت و در سال 1363 فدراسيون تكواندو با تشكيلات مستقل به رياست سيد مصطفي صفوي تشكيل و پس از تكميل بافت اداري و تشكيلاتي، به منظور يكپارچگي در امر آموزش يكي از اساتيد كره‌جنوبی به نام "شين چال كانگ" دعوت بعمل آورده و نسبت به برگزاري دوره های آموزش مربيگري برای مربیان تکواندو کشور اقدام کرد و این اقدام، خود سرمنشا تحولات فراوان در تکواندو کشور شد.

استاد بزرگتکواندو (کانگ شین چال) طي سي سال همكاري با فدراسيون بارها و بارها هدایت تيمهاي مختلف ملي را در مسابقات قهرماني جهان، قهرماني آسيا، و بازي‌هاي آسياي بر عهده گرفت و اكنون به عنوان ریيس افتخاري كميته فني فدراسيون با فدراسيون همكاري می‌کند.

در دوران شكل گيري فدراسيون نوپاي تكواندو ايران و كميته‌هاي مختلف آن بود كه تکواندو با تلاش دست اندركاران، موفقيت‌هاي زيادي را در عرصه‌هاي مختلف به دست آورد و به مرور زمان به یکی از رشته‌های مدال آور کشور تبدیل شد. 

کد خبر 415253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha