یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آبخاز یا آبخازیا نام سرزمینی است واقع در غرب قفقاز و کرانهٔ شرقی دریای سیاه که حدود ۲۴۲ هزار نفر جمعیت دارد که بیشترشان تابعیت روسی دارند.

آبخازيا در سال 2008 بعد از جنگ روسيه و گرجستان بر سر اعلام استقلال اوستياي جنوبي از گرجستان، اعلام استقلال كرد.

مساحت جمهوري آبخازیا هشت هزار و 660 کیلومتر مربع است.

آبخاز مناطق کوهستانی از رشته کوه‌های قفقاز تا کرانهٔ دریای سیاه را دربرمي‌گيرد که از ریزشگاه رود اینگوری تا ناحیهٔ گاگرا امتداد دارد.

سرزمین آبخازها در جنگی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری در سال‎های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ میلادی رخ داد از گرجستان جدا شد، و در سال ۱۹۹۹ رسماً اعلام خودمختاری کرد.

اين حركت، آبخازیا را با تحریم‌های بین‌المللی مواجه کرد.

پس از استقلال گرجستان در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱)، ادوارد شواردنادزه وزیر خارجه پیشین اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان نخستین رئیس‌جمهور گرجستان، قدرت را در دست گرفت. بلافاصله پس از استقلال گرجستان، بر سر حاکمیت بر جمهوری‌های خودمختار اوستیای جنوبی و آبخازیا بین روسیه و گرجستان اختلاف درگرفت.

روسیه اجازه نداد که گرجستان، حاکمیت خود را بر این دو سرزمین اعمال کند. ضعف گرجستان و نیز نزدیکی دولت وقت - به ویژه شخص شواردنادزه - به روسیه، سبب شد که حکومت گرجستان تن به مصالحه با حکومت روسیه بدهد. گرجستان همچنین پذیرفت با حضور نیروهای روسی در این دو منطقه مخالفت نکند.

پس از اعلام استقلال آبخازيا در 2008، روسیه از استقلال آبخازیا حمایت کرد و با گسترش روابط پایدار خود با آبخازیا به اصلی‎ترین شریک و متحد آبخازیا تبدیل شد. به همین علت، اقتصاد منطقه آبخازیا کاملاً متکی به روسیه است و واحد پولی‌ آبخازیا روبل است و مردم آن هم برای تردد به سایر کشور‌ها از گذرنامه روسی استفاده می‌کنند.

پایتخت این کشور، بندر سوخومی است که در ساحل دریای سیاه قرار دارد.

کد خبر 415841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha