همشهری آنلاین: ​نمایشگاه نسخ‌خطی با موضوع حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و وقایع خونین کربلا، در بخش نسخ خطی کتابخانه مجلس برپا شده است.

نمایشگاه نسخ خطی

علیرضا طیرانی؛ مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر افزود: حدود ۲۰ عنوان کتاب خطی از آثار مرتبط با ایام محرم و وقایع تاسوعا و عاشورای حسینی در نمایشگاه کتابخانه مجلس به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: این نمایشگاه با هدف آشنایی محققان و فعالان حوزه‌های مختلف دینی و تاریخی با بخشی از آثار خطی ارزشمند با موضوع امام حسین (ع) پیش‌بینی شده است.

طیرانی با اشاره به کتاب‌هایی که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده شده است، توضیح داد: کتاب محرق القلوب مقتلی است به فارسی از مهدی‌بن‌ابی‌ذرنراقی که شامل دو مقدمه و بیست مجلس یکی از این آثار است. همچنین اثر روضه الشهداء به فارسی از حسین بن علی کاشفی شامل مختصری در احوال اهل‌بیت (ع) به‌ویژه حضرت امام حسین (ع) و وقایع کربلا در ده باب دو عنوان از این کتاب‌ها هستند.

وی ادامه داد: کتاب سعادت‌نامه یا ترجمه روضة‌الشهدا از محی‌الدین محمد حسن‌زاده که ترجمه کتاب روضة‌الشهدای کاشفی به زبان ترکی است، اثر دیگر عرضه شده در این نمایشگاه است که در کنار کتاب مقتل ابی‌مخنف به عربی از ابومخنف لوط بن یحیی ازدی کوفی به نمایش گذاشته شده است.

طیرانی به آثار دیگر عرضه شده در این نمایشگاه اشاره کرد و یادآور شد: کتاب اللهوف علی قتلی‌الطفوف از ابن‌طاوس‌ علی‌بن‌موسی نیز اثری معتبر در وقایع کربلا در سه مسلک است، همچنین کتاب ترجمه و شرح لهوف ابن طاووس به فارسی، از سیدبهاءالدین محمد بن محمدباقر مختاری نیز دو اثر دیگر نمایشگاه به شمار می‌آیند.

وی تاکید کرد: کتاب روضه‌الحسینیه به فارسی از محمدحسین بن محمدعلی و شریف کرمانی نیز اثری درباره تاریخ ائمه (ع) به‌ویژه حضرت اباعبدالله (ع) و وقایع کربلا است که شامل هفتاد و دو مجلس به عدد شهدای کربلا است.

طیرانی همچنین به عنوان دیگر آثاری که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند اشاره کرد و گفت: کتاب‌هایی مثل مجمع‌البحرین فی احوال مولاناالحسین (ع)،عشرة کاملة فی مقتل الحسین (ع)، امواج‌البکاء، نجات‌الباکین، نورالعین فی مشهد الحسین، معدن‌البکاء فی مصیبة خامس آل عبا (ع) و المفجعه یا المجالس را نیز مخاطبان می‌توانند در این نمایشگاه مشاهده کنند.

نمایشگاه نسخ خطی با موضوع محرم تا هجدهم مهرماه که مقارن است با پایان ماه محرم، به جز روزهای تعطیل، هر روز از ساعت ساعت 8 تا 17 در بخش خطی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برپا است.

کد خبر 416462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha