دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه دانش: انتخاب نام بلوتوث برای این فناوری بسیار جالب است. این نام از نام یک پادشاه دانمارکى به نام هارالد بلاتند (Harald Blaatand) گرفته شده است.

کلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگلیسى به شکل Bluetooth تلفظ شد که به معنى دندان آبى است.

این پادشاه که بین سال هاى ۹۴۰ تا ۹۸۶ مى زیست، توانست دانمارک و نروژ را که در جنگ هاى مذهبى با هم مشکل پیدا کرده بودند متحد کند و از آن پس شهرت زیادى کسب کرد.

در واقع تکنولوژى Bluetooth هم بر پایه اتحاد یکپارچه سامانه هاى کامپیوتر در قالبى بدون سامانه تأکید دارد که نماد کار و تلاش پادشاه دانمارکى است.

ویرایش بعدی بلوتوث LISBON نامیده شده که شامل یک تعداد مشخصه‌هایی است  از جمله افزایش امنیت و قابلیت استفاده بیشتر از بلوتوث که ویژگی‌های اصلی آن به ترتیب زیر است:

Atomic Encryption Change
این توانایی به ارتباط رمزگذاری شده این امکان را می‌دهد که به‌طور تناوبی کدهای رمزی خود را تغییر دهد تا بدین وسیله امنیت افزایش یابد.

Extended Inquiry Response
این توانایی سبب می‌شود در طول پروسه بازبینی و درخواست، اطلاعات بیشتری جمع آوری شده و به دستگاه‌ها امکان فیلترینگ بهتری را جهت ارتباط می‌دهد. این اطلاعات شامل نام وسیله و لیستی از خدمات ارائه شده و یکسری اطلاعات تکمیلی دیگر  است.

Sniff Subrating
سبب کاهش توان مصرفی، وقتی که وسایل در وضعیت sniff low power هستند می‌شود. این توانایی به ویژه در هنگام ارتباط و انتشار داده‌های نامتقارن بکار می‌رود. این وضعیت در هنگام برقراری ارتباط با وسایلی چون میکروفون و کیبورد سبب افزایش طول عمر باتری از ۳ تا ۱۰ برابر می‌شود.

QoS Improvement
سبب خواهد شد که وقتی ترافیک مخابراتی در یک خوشه piconet بالاست داده‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا ارسال شوند.

Simple Pairing
به شکل اساسی وظیفه بهبود در جفت شدن وسایل بلوتوث را به عهده دارد.به‌طوری‌که در یک زمان هم کارایی و هم امنیت افزایش می‌یابد.انتظار می‌رود که این مورد به‌طور قابل توجهی در استفاده از بلوتوث افزایش یابد.

ویرایش بعد از LISBON SEATTLE نامیده می‌شود که مشخصه و ویژگی‌های بیشتری را دارد که عمده آنها روی(UWB: ultra wide band) متمرکز شده‌است.

این خصیصه امکان استفاده از بلوتوث را در عرض باند بسیار بالای رادیویی  موجب شده که به دنبال آن ارسال و انتقال اطلاعات داده‌ها را با سرعت بسیار بالا فراهم می‌کند.

ویکی پدیا -ژانویه 2008

کد خبر 41758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز