همشهری آنلاین: «برای فعالیت در حوزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای باید آداب مشق آن را درک کرد. در واقع هنرمندی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید عمیقا صحنه جنگ کربلا را درک کند.»

به گزارش ايسنا؛ حبيب الله‌صادقی که زمانی رییس موزه هنرهای معاصر بوده است، در ادامه سخنان خود درباره کم بودن فعالیت هنرمندان در حوزه هنر نقاشی «قهوه‌خانه‌ای» گفت: اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که خوشنویسی و یا نگارگری به دلیل کارآمدی که دارند، طیف وسیعی از هنر ما را پوشش می‌دهند.

او همچنین بیان کرد که به‌ طور کلی یک نقاش قهوه‌خانه‌ای باید فرهنگ علوی و فرهنگ شعوری را در مشق اندیشه نقاشی دینی تحلیل کند.   

این نقاش یادآور شد که نقاشی قهوه‌خانه‌ای صرفا درباره کربلا نیست، بلکه بخشی از آن مجلسی و درباره شاهنامه است.

وی در پاسخ به راهکار پیشنهادی‌اش برای افزایش فعالیت هنرمندان در شاخه نقاشی قهوه‌خانه‌ای گفت: باید از اساتید و پیشکسوت‌های این حوزه جهت آموزش این رشته در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های هنری استفاده کنیم و همچنین فرهنگستان هنر باید آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.

صادقی اضافه کرد: برای برگزاری نمایشگاه از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای تنها به سالی یک بار آن هم در ایام محرم بسنده نکنیم و در طول سال نمایشگاه‌های متعددی از آثار هنرمندان این حوزه برگزار کنیم. 

او اعلام کرد که قصد دارند در دانشگاه استاد فرشچیان هنرهای آیینی و سنتی را به‌ یک صورت تکلیف‌مدار دنبال کنند و آن را آموزش دهند.

صادقی در پایان گفت‌وگو خود با ایسنا از برگزاری دو نمایشگاه در اتریش و انگلیس خبر داد و گفت: این دو نمایشگاه را در شهرهای وین و لندن در ماه‌های آذر و دی برگزار خواهم کرد. آثار این دو نمایشگاه از مجموعه کارهای «روزنه‌ای به باغ بهشت» هستند.

او همچنین اعلام کرد که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاهی با موضوع «عزت و مظلومیت انقلاب» و مفاهیمی که درباره انقلاب یادآوری نشده برگزار خواهد کرد. در این نمایشگاه تعداد ۱۰ یا ۱۵ اثر از وی که تابه‌حال دیده نشده، به نمایش گذاشته خواهد شد.

کد خبر 420711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha