سه شنبه 1 آبان 1397 | به روز شده: 15 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 28 شهریور 1385 - 11:47:07 | کد مطلب: 4409 چاپ

مجله آشنایی با سر درد و راه‌های پیشگیری از آن

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
سردردها... همه ما در طول عمرمان با سردرد مواجه شده ایم. وقتی سرمان در د می گیرد انگار همه روزمان را از دست داده ایم. سر کار نمی توانیم تمرکز کنیم و همه امور زندگیمان مختل می شود.

اگر سر دردها شکل هر روزه به خود بگیرند مطمئنا باید به پزشک مراجعه کرد زیرا احتمال وجود هر نوع بیماری وجود خواهد داشت و غیر از آن راههایی وجود دارند که بتوان این مشکل را که برای هر سن و سالی امکان وجودش هست را از بین برد.

- از مسکن استفاده کنید: مسکن ها اگر به اندازه مناسب مصرف شوند می توانند مفید باشند. اسپرین و استامینوفن ها از جمله داروهایی هستندکه به سردردتان کمک میکنند. اما روزی بیش از دو قرص مصرف نکنید و اگر با بیش از دو قرص دردتان همچنان ادامه دارد حتما به پزشک مراجه کنید.

-دراز بکشید: اگر بتوانید برای نیم ساعت چشمانتان را روی هم بگذارید مطمئن باشید حال بهتری پیدا می کنید. کسانی که سردرد های میگرنی دارند نیز با دراز کشیدن کمی بهتر می شوند.

-از آفتاب دوری کنید: اگر دچار سر درد و به خصوص سر دردهای میگرنی هستید تاریکی اتاق کمک زیادی به شما می کند. از هر نوع نور شدید و حتی نور صفحه کامپیوترتان بپرهیزید.

-کمپرس یخ بگذارید: اگر یک کیسه یخ و یا لباسی که با آب سرد شسته شده است را روی نقاط درد بگذارید برایتان مفید است. معمولا گذاشتن یخ پس از 20  دقیقه درد را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

-به مسائل خوب فکر کنید:  اگر دچار استرس هستید بدانید که سر درد شما از همین موضوع ناشی می شود. پس صبر کنید . فکرهای مخرب را از خود دور کنید و به مسائل امیدوار کننده بیندیشید.

-سیگار نکشید: سیگار کشیدن سر درد شما را بسیار بدتر خواهد کرد.

-دائما ورزش کنید: اگر برنامه مرتب ورزش برای خود بگذارید هم از نظر روحی و هم جسمی وضعیت بهتری پیدا خواهید کرد. پیاده روی کردن و دویدن بهترین آنهاست.

- مواد کافئین‌دار نخورید: چای و قهوه ای که شما هر روز صبح می نوشید می تواند باعث سر درد شما شود. کافئین استرس را بالا می برد و این برای ایجاد یک سردرد طولانی مدت کافی است. اگر به خوردن آنها عادت کرده اید با کم کردن مقدار آن در هر روز آن را به حداقل برسانید.

-خواب کافی داشته باشید: سعی کنید هر روز سر موقع از خواب بیدار شوید و به موقع به رختخواب بروید. خواب منظم به شما کمک خواهد کرد که کمتر به حمله های میگرنی دچار شوید.