دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری ماداگاسکار یکی از کشورهای آفریقای جنوب‌شرقی است.

ماداگاسکار

این جزیره در میان اقیانوس هند واقع شده است. جزیره اصلی ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است و موطن 5 درصد از حیات وحش جهان.

جزیره ماداگاسکار در حدود 80 میلیون سال پیش از شبه جزیره هند جدا شد و حدود 200 تا 500 سال پس از میلاد اولین انسان‌ها در آن ساکن شدند. اولین بار تاریخ مکتوب ماداگاسکار در قرن 7 میلادی نوشته شد.

از اوایل قرن شانزدهم میلادی کم‌کم پای اروپایی‌ها به این جزیره زیبا باز شد. پرتغال اولین کشور اروپایی بود که بر حسب اتفاق روابطی را با ماداگاسکار آغاز کرد. یکی از کشتی‌های پرتغالی از گروه کشتی‌های همراهش که به هند می‌رفتند جدا شد و به ماداگاسکار رسید و از آن پس مراودات این دو کشور آغاز شد.

فرانسه در سال 1883 به این کشور حمله کرد و آن را تحت سلطه خود درآورد. در طول جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی ماداگاسکار به کشورهای فرانسه، مراکش و سوریه فرستاده شدند.

پیش از سقوط فرانسه، آلمان برنامه‌هایی برای تبعید یهودیان به ماداگاسکار تدوین کرد که به نقشه ماداگاسکار معروف شد. البته این برنامه هیچ‌گاه عملی نشد.

طبیعت زیبای ماداگاسکار و حیات‌وحش کم‌نظیر آن سبب شده این کشور یکی از مقاصد پرطرفدار طبیعت‌گردان باشد. [گزارش تصویری از ماداگاسکار]

سیاست در ماداگاسکار

اولین رئیس‌جمهور ماداگاسکار «فیلیبرت سیرانانا» بود که پس از استقلال این کشور در سال 1959 به این پست رسید و تا سال 1972 در این پست ماند.

در ماداگاسکار دو مجلس وجود دارد: مجلس ملی و سنا. نخست‌وزیر رئیس کابینه است و سیستم قضایی مستقل از کابینه عمل می‌کند.

رئیس جمهور با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود و دوره رئیس‌جمهوری‌اش می‌تواند تا دو بار تمدید شود.

مجلس ملی 160 عضو دارد که آنها هم برای دوره‌ای پنج ساله با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. آخرین انتخابات در این زمینه در سال 2007 برگزار شد. مجلس سنا 90 عضو دارد که دوره آنها 6 ساله است.

نخست‌وزیر و کابینه برنامه‌ریزی‌های روز به روز کشور را انجام می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت به عهده رئیس جمهور است.

اقتصاد در ماداگاسکار

تولید ناخالص داخلی این کشور 95/19میلیارد دلار است. نرخ بیکاری در این کشور 3/7 درصد است و نیمی از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در این کشور 10 درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل قهوه، وانیل، حلزون، شکر، لباس‌های پنبه‌ای، کرومیت و محصولات پتروشیمی است که به کشورهای فرانسه(1/32 درصد)،آمریکا(3/25درصد)، آلمان (1/6درصد)، ایتالیا (1/5 درصد) و انگلیس (4/1 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی به ماداگاسکار شامل کالاهای اساسی، نفت، محصولات مصرفی و غذاست که از کشورهای فرانسه (9/13 درصد)، چین (12 درصد)، ایران (9/3درصد)، موریتانی (6/5 درصد)وهنگ‌کنگ(8/4درصد) می‌آید.

مردم ماداگاسکار

هسته اصلی جمعیتی ماداگاسکار مالاگاشی نامیده می‌شود که ترکیبی از تیره‌های بانتو زبان آفریقا، تازیان و مالایایی‌ها هستند. مالایایی نام همگانی تیره‌های منطقهٔ هند شرقی (مالزی، فیلیپین و اندونزی) است.

جمعیت این کشور 19 میلیون و 448 هزار و 815 نفر است که میانگین سنی آنها 8/17 سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان 1/64 سال و برای مردان 23/60سال است.

52 درصد از مردم این کشور به ادیان بومی اعتقاد دارند، 41 درصد مسیحی و 7 درصد مسلمان هستند.

زبان‌های رسمی این کشور انگلیسی، فرانسه و مالاگاشی است.

ماداگاسکار در یک نگاه

مساحت 587،040 کیلومترمربع
جمعیت 19،448،815 نفر
پایتخت آنتاناناریوو
واحد پول آریاری
دامنه اینترنتی mg.
پیش‌شماره 261+
کد خبر 44546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز