دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هاشم تاچی 24 آوریل 1968 در روستای بورویه (Buroje) در منطقه درنیکا-تال (Drenica-Tal) در غرب پریشتینا، متولد شد.

هاشم تاچی

تاچی که متاهل است، یک پسر دارد و زبان آلمانی را هم بلد است، در دانشگاه تاریخ مرکز کوزوو تحصیل کرد و پس از آنکه اسلوبودان میلوشویچ، رییس جمهور وقت صربستان، خودمختاری کوزوو را در سال‌های 1989 و 1990 لغو کرد، او در اتحادیه دانشجویان مستقل آلبانیایی فعال شد و در سال 1992 موطن خود را ترک کرد و در دانشگاه زوریخ به تحصیل حقوق بین‌الملل و تاریخ اروپای شرقی پرداخت.

او اولین رییس دولت کوزوو است که برای اولین بار در تاریخ خود را مستقل اعلام کرده است. این اتفاق 9 سال پس از آن به وقوع می‌پیوندد که هاشم تاچی لباس جنگی ارتش آزادی‌بخش کوزوو (UCK) را با کت و شلوار عوض کرده است.[اعلام استقلال کوزوو]

او در انتخابات پارلمانی نوامبر 2007 ثابت کرد تا چه اندازه نزد مردمش از محبوبیت برخوردار است: حزب کوزوو دموکراتیک وی یا PDK، 34 درصد آرا را کسب کرد و بدین ترتیب قوی‌ترین نیروی سیاسی در این استان جنوبی صربستان شد.

وی در سال 1993 UCK را در سوئیس تاسیس کرد و پس از طی یک دوره آموزش نظامی در آلبانی به کوزوو بازگشت، جایی که او به نام مستعار جنگی گیارپر (Gjarper) (مار) مشهور شد. در ژوئیه 1997 وی در دادگاه صربستان به تروریسم و مشارکت در قتل بسیاری از افراد به صورت غیابی به 10 سال حبس محکوم شد. وی در مذاکرات برای حل بحران کوزوو که در فوریه و مارس 1999 برگزار شد و نهایتا به شکست انجامید، رهبری هیات آلبانیایی را در شهر رامبولی (Rambouillet) فرانسه بر عهده داشت.

پس از حملات هوایی ناتو و عقب‌نشینی نیروهای نظامی صربستان در ژوئن 1999، تاچی ماه‌های متعدد اولین رییس دولت در این استان تحت قیمومیت سازمان ملل بود. در ماه اکتبر همان سال او PDK را تاسیس کرد که بازسازی ساختار UCK محسوب می‌شد

کد خبر 44612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز